خشکسالی و کاهش ۷۶ درصدی خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: امسال به دلیل کاهش نزولات جوی و به دنبال آن کاهش تولید، خرید گندم در استان ۷۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمیدرضا نوری مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: از ۲۶ اردیبهشت ماه امسال خرید تضمینی گندم در ۵۵ مرکز خرید شروع شده است. مراکز خرید شامل سیلو‌های دولتی و خصوصی، سیلو‌ها و انبار‌های جوار کارخانه‌های آرد و انبار‌های تعاون روستایی در استان بوده است.

او افزود: تا امروز یکصد هزار و ۷۲۴ کیلوگرم گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در ۱۳هزار و ۲۹۴ محموله خریداری شده است.

بیش از ۹۹ درصد مطالبات گندمکاران خراسان رضوی پرداخت شده است

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: ارزش ریالی گندم‌های خریداری شده بالغ بر ۵ هزار و ۷۲ میلیارد ریال است که بیش از ۵ هزار و ۷۱ میلیارد ریال یعنی ۹۹.۹۹ درصد از مطالبات گندمکارن به حساب آن‌ها واریز شده است. امسال به دلیل کاهش نزولات جوی و به دنبال آن کاهش تولید، خرید گندم در استان ۷۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

نوری بیان کرد: امسال گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با احتساب ۴ درصد افت مفید و ۱ درصد افت غیر مفید و با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به قیمت خرید تضمینی سال گذشته با قیمت ۵۰ هزار ریال خریداری شد که با توجه به کیفیت مناسب گندم خراسان رضوی، متوسط قیمت هر کیلو گندم در استان ۵۰ هزار و ۳۵۴ ریال است.

او تصریح کرد: بیشترین گندم تضمینی خریداری شده از شهرستان‌های تربت جام به میزان ۲۰ هزار ۸۴ تن، جغتای ۱۵ هزار و ۱۳۹ تن، فریمان ۱۰ هزار و ۵۵۰ تن، جوین ۸۷۳۰ تن و مشهد ۸۷۱۸ تن بوده است. تا زمانی که گندم برای عرضه وجود داشته باشد مراکز دولتی در سطح خراسان رضوی اقدام به خرید گندم می‌کنند. در حال حاضر تنها مراکز دولتی خرید گندم تضمینی را در استان انجام می‌دهند.

خراسان رضوی از نظر ذخیره استراتژیک گندم مشکلی ندارد

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: در حال حاضر از نظر ذخیره استراتژیک گندم در خراسان رضوی مشکلی وجود ندارد و برنامه حمل گندم از سایر استان‌های جنوبی به استان ما به صورت ریلی در حال انجام است و محموله‌های گندم به استان وارد می‌شود.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.