نمازی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

چهار عامل تضعیف فعالیت حزبی در کشور

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره مشکلات فعالیت حزبی در کشور توضیحاتی را بیان کرد.

علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رویکرد منفی مردم نسبت به احزاب بیان کرد: البته این درست نیست که مردم از احزاب رویگردان شده اند.

او ادامه داد: واقعیتی که وجود دارد این است که مهم ترین حزب فعال در کشور ما بعد از مشروطه و زمان ملی شدن صنعت نفت از سال‌های ۳۰ به بعد حزب توده در ایران بوده است که به دلیل وابستگی به شوروی آن زمان و  کارشکنی‌هایی که در زمینه ملی شدن نفت داشت باعث ایجاد ذهنیت منفی مردم از احزاب شد.

نمازی افزود: اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی  شهید بهشتی، مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و شهید باهنر با آشنایی همین موضوع بود که تصمیم گرفتند تا حزب جمهوری اسلامی ایران را تشکیل دهند و پای کار بمانند تا جایی که شهید بهشتی اظهار کرد حزب معبد من است؛ اما در اینجا یک آفت وجود داشت مبنی بر اینکه در یک جامعه یک حزب نمی‌تواند پا بگیرد، برای مثال در کشور‌های حکومتی یک حزب حاکم وجود دارد، ولی در کشور ما وقتی این حزب درست شد موسسان آن هم در راس این موضوع قرار داشتند. 

فعال اصلاح طلب با اشاره به فعالیت‌های حزب جمهوری اسلامی بیان کرد: در حزب جمهوری اسلامی تلاش بر این بود که برای انتخابات لیست درست کنیم، برای انتخابات تغییرات را سازماندهی کنیم، در آن زمان بیشتر تغییرات در این زمینه بود که انقلابی‌ها و ضد انقلابی متفاوت باشند؛ در آن زمان اگر می‌شد یک حزب دیگر هم درست شود با بدخواهی‌ها و تبلیغات سو کم کم این زمینه از بین رفت.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: علاوه بر این جامعه روحانیت از اول وجود داشت، اما یک انشعابی به نام مجمع روحانیون  مبارز تشکیل شد که باعث شد خودشان باهم رقابت کنند و عامل سوم هم تک حزبی بودن حزب جمهوری اسلامی بود.

وی در پایان تشریح کرد: عامل چهارم هم این بود کم تر ذهنیت‌ها درگیر فعالیت‌های سیاسی بود و بیش از هرچیز درگیر جنگ بودیم معتقدم که این ۴ عامل در کشور ما زمینه کار حزبی را ضعیف کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار