بایدن: خروج از افغانستان یکی از طولانی ترین اقدامات تخلیه هوایی در تاریخ آمریکا بود/ خروج بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم افغانستان طی عملیات تخلیه

رئیس جمهور آمریکا گفت: واشنگتن با وجود خطرات موجود از سوی داعش یکی از طولانی‌ترین عملیات های تخلیه هوایی تاریخ خود را به پایان رساند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود درباره پایان جنگ در افغانستان و خروج نظامیان از این کشور گفت: آمریکا با وجود خطرات موجود از سوی داعش یکی از طولانی‌ترین تخلیه هوایی تاریخ خود را از افغانستان به پایان رساند.

وی با بیان اینکه به تیم امنیت ملی دستور داده ام تا در زمان خروج از افغانستان با هرگونه شرایط اضطراری مقابله کنند، افزود: حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ آمریکایی در افغانستان باقی مانده اند که اکثر آن‌ها دو تابعیتی هستند.

بایدن افزود: بمنظور افتتاح فرودگاه و بازکردن گذرگاه‌های زمینی برای ترک افرادی که خواستار خروج از افغانستان هستند، تلاش خواهیم کرد.

رئیس جمهور آمریکا بار دیگر با اشاره به انجام طولانی‌ترین تخلیه هوایی تاریخ این کشور که از افغانستان انجام شده است گفت: نیرو‌های ما کار خود را در افغانستان به طور کامل انجام دادند.

بایدن با تاکید بر اینکه من برای پایان جنگ در افغانستان تصمیم گیری کردم گفت: این فرض که دولت افغانستان توانسته است تا پایان خروج از خاک مقاومت کند، کاملا اشتباه است.

وی ادامه داد: هیچ کشوری نتوانسته کاری را که ما در افغانستان انجام داده ایم انجام دهد و و این مأموریت فوق العاده موفق بود.

بایدن گفت: در روند خروج از افغانستان بیش از ۵۰۰۰ آمریکایی از این کشور خارج شدند و حدود ۲۰۰ آمریکایی هنوز در افغانستان حضور دارند که برخی از آن‌ها قصد ترک این کشور را دارند.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: ما براین امر متعهد هستیم که همه آمریکایی‌ها را در صورت تمایل از افغانستان خارج کنیم و از سوی دیگر طالبان نیز تعهد داده است که هر کسی که می‌خواهد از افغانستان خارج شود، گذرگاهی امن داشته باشد.

بایدن با اشاره به به توافقنامه ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با طالبان گفت: این توافقنامه برای خروج نیرو‌های آمریکایی تا اول ماه مه به امضا رسیده است.

بایدن با بیان اینکه تنها اقدامات طالبان مورد پذیرش است نه سخنان و ادعا‌های این گروه گفت: ما باید از انجام تعهدات آن‌ها اطمینان حاصل کنیم.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم افغانستان طی عملیات تخلیه از این کشور خارج شده اند گفت: آمریکا به کار خود بمنظور کمک برای خروج سایر افراداز افغانستان ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه طالبان از سال ۲۰۰۱ موقعیت نظامی قوی را دارا بودند و طبق توصیه فرماندهان نظامی بهترین راه خروج از افغانستان بود، افزود: ما دو گزینه پیش روی خود داشتیم.

بایدن ادامه داد: یا باید به توافق دولت پیشین پایبند می‌بودیم و یا اقامت نیرو‌های نظامی آمریکا در افغانستان را تمدید می‌کردیم.

رئیس جمهور آمریکا افزود: برای خروج همه آمریکایی‌هایی که در حال حاضر در افغانستان حضور دارند، هیچ زمانی تعیین نشده است.

هزینه روزانه ۳۰۰ میلیون دلاری برای دو دهه جنگ در افغانستان

بایدن در ادامه با تاکید بر اینکه من مسئولیت خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را بر عهده می‌گیرم، گفت: زمان پایان جنگ در افغانستان فرا رسیده است و تهدید تروریستی از مرز‌های آن فراتر رفته است.
وی با بیان اینکه، من اعتقاد ندارم که با استقرار هزاران سرباز ما در افغانستان می‌توان امنیت آمریکا را افزایش داد، گفت: داعش در خراسان باید این موضوع را بداند که کار ما هنوز با آن‌ها به اتمام نرسیده است.

بایدن با بیان اینکه ما از طریق دیپلماسی و حمایت‌های بشردوستانه به حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهیم، تاکید کرد: حقوق بشر در قلب سیاست خارجی آمریکا قرار دارد و بهترین راه اجرای آن نه از طریق عملیات نظامی، بلکه از طریق دیپلماسی است.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه روزانه ۳۰۰ میلیون دلار برای دو دهه جنگ در افغانستان هزینه شده است، گفت:عملیات نظامی در افغانستان پایان یافت و پس از ۲۰ سال جنگ، ما هیچ هدفی در آنجا دنبال نمی‌کردیم.

وی با تاکید بر اینکه من از ادامه جنگی که منافع مردم ما را تامین نمی‌کند امتناع می‌کنم، افزود: آمریکا مدتهاست در حال جنگ در افغانستان است و در حقیقت ۲۰ سال است که در صلح نیستیم.

بامداد روز سه شنبه و پس از خروج آخرین هواپیمای حامل نظامیان آمریکایی از افغانستان و تایید پایان ماموریت نظامی در این کشور از سوی ژنرال کنث مک کنزی، فرمانده مرکزی نیرو‌های آمریکا (سنتکام) جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت: حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان به پایان رسید.

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه بایدن، پس از پایان یافتن دو دهه اشغالگری در افغانستان از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در روز سه شنبه، پیرامون تصمیم عدم تمدید ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان خبر داد.

 انتهای پیام/

 

برچسب ها: بایدن ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار