سه خصلتی که به انسان در دنیا و آخرت کرامت می‌بخشد

احادیث اهل بیت علهیم السلام از یک منظرِ هستی‌شناسانه، بیانگر قانون اساسی هستی و آشکارکنندۀ سنت‌ها و قوانینِ جاری در نظام عالم است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،احادیث اهل بیت علهیم السلام از یک منظرِ هستی‌شناسانه، بیانگر قانون اساسی هستی و آشکارکنندۀ سنت‌ها و قوانینِ جاری در نظام عالم است؛ همان قوانینی که خداوند از ابتدا در عالم رقم زده تا انسان‌ها بر اساس این قوانین به زیست مؤمنانه بپردازند و به عبودیت‌شان در قبال خداوند عمل کنند؛ بنابراین تبیین این سنت‌ها تنها از افرادی بر می‌آید که خود کاملاً با قوانین نظام هستی آشنا باشند و بلکه اِعمال این قوانین از جانب خداوند از مجرای ایشان صورت گیرد. با این منظر هر فردی لایق سمت خلافت‌اللهی نیست و حداقل باید واجد علم لدنّی و مسلح به علوم غیب خداوند باشد.

به عنوان نمونه شاید برای خیلی‌ها سؤال باشد که فرمول‌های دستیابی به کرامت و بزرگواری در دنیا و آخرت چیست و یا اینکه انسان با عمل به چه دستوراتی می‌تواند کرامت دنیا و آخرت را به دست آورد. امام صادق علیه ‏السلام فرمود: سه چیز از کرامت‌های دنیا و آخرتند؛ ثَلَاثٌ مِنْ مَکَارِمِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ:

تَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَکَ؛ گذشتن از کسی که به تو ستم کرده

وَ تَصِلُ مَنْ قَطَعَکَ؛ و صله داشتن با آنکه از تو قطع ارتباط کرده

وَ تَحْلُمُ إِذَا جُهِلَ عَلَیْکَ؛ و حلم و خویشتنداری زمانی که با تو نادانی کنند.

جالب است که این‌ها سه گزاره‌ای هستند که ارتباط مستقیمی با رفتار در قبال مردم دارد و از آنجا که خداوند به نوع بشر به صورت ذاتی کرامت بخشیده است، از بندگان خود توقع دارد در قبال یکدیگر در نهایت احترام و کرامت برخورد کنند و در جبران کوتاهی‌ها و عذر‌ها نسبت به یکدیگر پیشقدم باشند تا به این ترتیب کرامت دنیا و آخرت را به دست آورند.

منیع:تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها: احادیث ، آخرت انسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۰
سه تا کار خیلی سخت. خدا عاقبت همه را ختم به خیر کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۰ شهريور ۱۴۰۰
البته این مقام محسنین می باشد .که رسیدن به این مقام
کار هر کسی نیست.من یکی که مردش نیستم.یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۹ شهريور ۱۴۰۰
فعلا که مردم هیچ احترام و رحم و مروتی نسبت به هم ندارند.از بازاری بگیر که قوانین اسلامی کاسبی زیرپا میگذاره و نمیخواد انجام بده و نون به نرخ روز میخوره.
آخرین اخبار