پروژه حفاظت از سنگ افراشته‌های شهریری به بهره برداری رسید

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: سنگ افراشته‌های مجموعه باستانی شهریری مشگین شهر بعد از ۱۵ سال ساماندهی و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، استایل‌های مجموعه باستانی شهریری مشگین‌شهر که ۱۵ سال پیش از دل زمین کاوش شده بودند؛ در سال‌های گذشته به‌خاطر شرایط نامساعد جوی، دچار فرسایش و یخ‌بری شده بودند که تداوم این موضوع، باعث از بین رفتن کلی آثار ۸هزار ساله می‌شد.

با توجه به اهمیت حفاظت از این آثار، با طراحی و اجرای سازه‌ای زیبا از سال ۹۷، پروژه حفاظت از این آثار شگرف آغاز شد که این پروژه در شهریور ۱۴۰۰ با حضور استاندار اردبیل و مسئولان استانی افتتاح شد.

نادر فلاحی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در این مراسم اظهار کرد: این پروژه یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های بنده در آغاز مدیریت در سال ۱۳۹۷ بوده است که امروز شاهد عملیاتی شدن آن هستیم.

او تصریح کرد: در کنار همت جمعی و تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد سقف محوطه مکتب اوشاخلاری، موفق شدیم شهریری را به عنوان پایگاه ملی میراث‌فرهنگی در کشور ثبت کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: سنگ‌فرش مسیر دسترسی، ایجاد نمازخانه و مجموعه خدماتی بهداشتی، نورپردازی و تعیین حریم نیز از اقدامات مهم انجام یافته است.

فلاحی با اشاره به اینکه در مجموع اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است، گفت: سایت ۴۰۰ هکتاری به عنوان سایت موزه مطالعه و تعیین حریم شده است که تحولی برای آیندگان خواهد بود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.