قناد باشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

دعوای سیاسی بین دو حزب آمریکا برای پیدا کردن مقصر شکست در افغانستان/مردم افغانستان سختی‌ها را می‌پذیرند اما سلطه آمریکا را نخواهند پذیرفت

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: خروج آمریکا از افغانستان به اندازه‌ای خفت بار است که بین جمهوری خواه و دموکرات دعوای سیاسی جدی وجود دارد.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تحولات افغانستان، گفت: در حال حاضر افغانستانی‌ها از اشغال کشورشان توسط آمریکا که مشکلی بزرگ بود، رهایی پیدا کرده اند؛ آمریکایی‌ها برای ماندن در افغانستان برنامه ریزی کرده بودند و حتی توافقی را با سران کابل امضا کردند که به بهانه برقراری امنیت در این کشور، سال‌های سال در آنجا باشند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا بر خلاف توافق امضا شده با افغانستان، ناگزیر به خروج از این کشور شد، اظهار کرد: خروج آمریکا از افغانستان به اندازه‌ای خفت بار است که در داخل آمریکا بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بر سر اینکه چه کسی مقصر این شکست هست، دعوای سیاسی جدی وجود دارد.

مردم افغانستان سختی‌ها را می‌پذیرند، اما سلطه آمریکا را نخواهند پذیرفت

قنادباشی با تاکید بر اینکه هم حزب جمهوری خواه و هم حزب دموکرات آمریکا معتقدند که خروج کشورشان از افغانستان یک شکست است، بیان کرد: اعتراف این دو حزب آمریکا اعتراف بزرگی است که همه رسانه‌های آمریکایی و بین المللی، شخصیت‌ها و کارشناسان به این موضوع پی بردند که مردم افغانستان سختی‌ها را می‌پذیرند؛ اما سلطه آمریکا را نخواهند پذیرفت، البته قبل از آمریکا مردم افغانستان کنار زدن شوروی سابق که کمونیست بود را در کارنامه دارند که پذیرا نبودن این سلطه ها، پیروزی بزرگی برای مردم افغانستان است.

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: آمریکایی‌ها در طول مدتی که در افغانستان بودند، سعی کردند که فساد اخلاقی، فرهنگی و لاابالی اخلاقی مذهبی را در این کشور دامن بزنند ولی موفق نشدند، مردم افغانستان همچنان بر اعتقادات دینی خود تکیه و در جلوی فساد آمریکایی‌ها مقاومت کردند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه طالبان در تلاش برای متفاوت دانستن خود با گذشته است، اظهار کرد: در گروه طالبان طیف‌های مختلفی وجود دارد، از جمله طیف‌های افراطی و تندرو که برخی از اقدامات خشونت بار را انجام دادند، اما نکته مثبت این است که مجموعه تصمیم گیرنده طالبان که در ارگ ریاست جمهوری مستقر شدند، با خشونت موافق نبوده و درصدد توافق است.


بیشتر بخوانید


اظهارات رئیسی غلط بودن تبلیغات رسانه‌ای وارونه علیه موضع ایران در مسئله افغانستان را آشکار کرد 

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران، موفقیت اخراج آمریکا از افغانستان را به مردم افغانستان تبریک می‌گوید، بیان کرد: مردم افغانستانی که سال‌ها در کشورمان زندگی کردند و با محبت مردم ما مانوس شدند، قطعا می‌دانند که ایران برای برقراری امنیت در افغانستان حاضر به همکاری است و همه مسلمانان جهان از جمله کشورمان خواهان تعالی و پیشرفت افغانستان است، اما ممکن است تبلیغات رسانه‌ای برعکس این موضوع را نشان دهد.

قنادباشی به اشاره به صحبت‌های رئیسی مبنی بر اینکه برای برقراری ثبات در افغانستان تلاش می‌کنیم، گفت: صحبت‌های رئیس جمهور، جواب متقنی برای تمام تبلیغات رسانه‌ای وارونه علیه کشورمان در مسئله افغانستان بود و تهران خواهان رابطه با کابل در ابعاد مختلف به ویژه اقتصادی است.

ایران و افغانستان

سقوط از هواپیما در کابل نتیجه وابستگی به آمریکا است

وی با اشاره به سقوط چند نفر از هواپیمای آمریکایی در کابل، اظهار کرد: افرادی که قصد فرار از افغانستان را دارند، قشر‌های اندکی هستند که در این مدت تلاش زیادی برای همکاری با آمریکا کردند و الان نگران پرونده‌های همکاری‌شان هستند، حتی برخی از نماینده‌های آنان به اشاره آمریکایی‌ها علیه ما سخن گفتند، این افراد که در افغانستان ترویج بی حجابی و فساد اخلاقی می‌کردند، امیدوار به لطف آمریکایی‌ها بودند اما در نتیجه دیدنداین کشور حتی در فرودگاه آنها را راه ندادند و بی پشتوانه شدند.

قنادباشی با اشاره به اینکه اشرف غنی با خروج خود از افغانستان سرنوشت خود را رقم زد، گفت: اشرف غنی با خروج خود از افغانستان، اعتراف بزرگی کرد مبنی بر اینکه هیچ امیدی برای ماندن در افغانستان ندارد و ناگزیر به حذف خود است، چراکه همکاری‌های او با آمریکایی‌ها و عربستان باعث شد اشرف غنی جایگاهی بین مردم افغانستان نداشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر گروه مقبول و مورد حمایت مردم افغانستان کسانی هستند که سابقه همکاری با آمریکا ندارند، اما سابقه مبارزاتی علیه اشغالگران چه شوروی و چه آمریکا را در کارنامه خود دارند. با توجه به اینکه افغانستان دارای قومیت، مذاهب و گروه‌های مختلف است، طالبان به تنهایی نمی‌تواند افغانستان را بچرخاند، بنابراین حکومت این کشور ناگزیر به توافقی است که همه گروه‌ها را نمایندگی کند.

قنادباشی با اشاره به اینکه الان مردم افغانستان تشنه کشوری بدون حضور خارجی‌ها و نفوذ اشغالگران است، بیان کرد: زمینه فراهم شدن برپایی حکومت مستقل و مقتدر با خروج آمریکا از این کشور فراهم شده است، افغانستان باید با در نظر گرفتن مسائل کلی و بدون نگاه قومیت‌گرایانه در فکر حکومتی مستقل باشد.

وی با اشاره به علت برنگرداندن دیپلمات‌های ایرانی ساکن در افغانستان به کشورمان، گفت: همه وزارتخانه‌هایی که سابقه استعماری در افغانستان نداشته و با این کشور دوست بودند، سعی بر نگه داشتن نماینده‌های خود در این کشور داشتند که نشان دهنده ضرورت ارتباط با این کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۰ شهريور ۱۴۰۰
یه سوال آمریکا این همه نبرها رو از افغانستان خارج کرد کجابرد
آخرین اخبار