حذف تدریجی کارخانه‌های شیر مازندران

کارخانجات تولید لبنیات در مازندران از ۴۵ واحد به هفت واحد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  اسماعیل خاتمی مقدم رئیس انجمن همگن صنایع غذایی و لبنی در مازندران با بیان اینکه سال‌های گذشته ۴۵ واحد تولید فراورده‌های لبنی در مازندران فعال بود، افزود: این تعداد اکنون به ۷ واحد رسیده است.

او افزود: برخی سیاست‌های گذشته سبب ایجاد فله‌ای این کارخانجات شده بود که با حذف آن سیاست‌ها، کارخانجات نیز بتدریج از چرخه تولید خارج شدند.

رئیس انجمن همگن صنایع غذایی و لبنی در مازندران ادامه داد: زمانی سیاست دولت دادن شیر‌های یارانه‌ای و پرداخت یارانه به فراورده‌های لبنی بود به همین دلیل بیشتر این کارخانه‌ها به عنوان طرح‌های کوچک زودبازده ایجاد شدند.

خاتمی مقدم با بیان اینکه بیشتر این واحد‌ها بر پایه خدمات یارانه‌ای تاسیس شده بود، گفت: تاسیس آن همه کارخانه و واحد‌های فراوری مواد لبنی در استان مازندران توجیه اقتصادی نداشت و بر اساس هیجان بازار شکل گرفته بود.


بیشتر بخوانید:

قاچاق ۱۰ درصدی شیر به همسایگان شرقی و غربی



او افزود: زمانی که یارانه از شیر برداشته و بازار رقابتی شد کارخانجات کوچکی که تاسیس شده بود توان رقابت نداشتند و به مرور از چرخه تولید خارج شدند.

رئیس انجمن همگن صنایع غذایی و لبنی در مازندران گفت: حذف این کارخانجات تاثیر چندانی در تولید فراورده‌های لبنی نگذاشته است، چون بیش از ۹۰ درصد شیر مازندران را سه یا چهار کارخانه بزرگ خریداری می‌کردند.
خاتمی مقدم سهم مازندران در چرخه لبنی کشور را ۱۸ تا ۲۰ درصد دانست و افزود: تعطیلی کارخانجات تاثیر چندانی در سرانه مصرف نگذاشته است بلکه کاهش قدرت خرید مردم عامل اصلی کاهش مصرف فرآورده‌های لبنی است.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.