تمجید AFC از نیروهای هجومی تیم ملی فوتبال ایران

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) با انتشار گزارشی با تمجید از نیروهای هجومی تیم ملی ایران، آن‌ها را «استثنائی» توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در آستانه آغاز مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به بررسی وضعیت تیم ملی فوتبال ایران پرداخت و به طور ویژه از قدرت هجومی تیم ملی فوتبال کشورمان با عبارات «استثنائی» و «یکی از بهترین کلکسیون‌های هجومی آسیا» تمجید کرد.

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا نوشت: جمهوری اسلامی ایران که یکی از قدرت‌های واقعی فوتبال آسیا است، سومین حضور پیاپی در جام جهانی را هدف قرار داده و نیروهای هجومی استثنایی اش، آن‌ها را به یکی از بخت‌های اصلی صعود تبدیل کرده است.

تیم ملی در حالی وارد بازی‌های انتخابی ماه ژوئن شد که امیدهایش برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به نخی بند بود، اما چهار برد و ۱۷ گل زده در مدت ۲ هفته باعث شد تا شانس این کشور عاشق فوتبال برای سومین حضور متوالی در دور نهایی جام جهانی فوتبال همچنان زنده بماند.

اکنون معادله برای تیم دراگان اسکوشیچ به اندازه کافی ساده به نظر می‌رسد؛ حفظ فرم درخشانی که به آن‌ها کمک کرد از سد هنگ کنگ، بحرین، کامبوج و مهمتر از همه بر عراق بگذرند. حالا فشار روی تیم‌های گروه A خواهد بود که آن‌ها را متوقف کنند.

اسکوچیچ به یکی از بهترین کلکسیون‌های (مجموعه های) هجومی موجود در آسیا دسترسی دارد.

مهدی طارمی و سردار آزمون در فهرست حداقل ۶ مهاجم با کیفیت اروپا قرار دارند، در کنار این ۲ نفر باید به بازیکنانی مانند علیرضا جهانبخش هافبک هجومی یا وینگر، مهدی قایدی جوان و سامان قدوس (که هفته گذشته ششمین بازیکن ایرانی شد که در لیگ برتر انگلیس بازی کرده است) هم اشاره کرد.

اگر به تیم ملی ایران عمیق‌تر نگاه کنید، می‌بینید که کیفیت، تجربه و عمق در سراسر زمین وجود دارد، حتی در پست دروازه بانی تا پنج گزینه وجود دارند که به حدی خوب هستند که می‌توانند در ترکیب اصلی بسیاری از تیم‌های آسیایی قرار بگیرند.

افراد کمی در توانایی کادر فنی تیم ملی تردید دارند، حال این سئوال مطرح است که آیا اسکوچیچ می‌تواند ترکیب مناسبی را پیدا کند تا باعث شود تیم ملی به چیزی بیش از اجزای بسیار ارزشمندش تبدیل شود.

سوابق

ایران که بدون شک یکی از بزرگترین کشور‌های فوتبالی آسیا است، در پنج دوره گذشته قبلی جام جهانی فوتبال (از جمله ۴ دوره از ۶ دوره گذشته) حضور داشته است. در حالی که جام‌های جهانی ۲۰۰۲ کره جنوبی/ژاپن و ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی تنها دوره‌هایی در این قرن بودند که ایران نتوانست به دور نهایی صعود کند.

تیم ملی فوتبال ایران همیشه سخت شکست می‌خورد. تیم ملی به خصوص در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بسیار قدرتمند ظاهر شد و در تمام ۱۶ بازی مرحله مقدماتی خود شکست ناپذیر بود و در ۱۰ بازی دور نهایی خود ۹ کلین شیت خیره کننده داشت.

راهیابی به جام جهانی روسیه، مانند جام‌های جهانی برزیل و آلمان، تقریباً بدون دردسر بود، اما خاطره انگیزترین بازی برای ایران در مقدماتی جام جهانی، دیدار پلی آف بین قاره‌ای سال ۱۹۹۷ مقابل استرالیا است، جایی که گل‌های دیرهنگام کریم باقری و خداداد عزیزی ۸۵۰۰۰ هوادار را در ملبورن به سکوت وا داشت و تیم میهمان را به دلیل گل زده بیشتر در خانه حریف به جام جهانی ۹۸ فرانسه فرستاد.

با وجود حضور منظم ایران در جام‌های جهانی فوتبال، این کشور همچنان در انتظار صعود به مرحله حذفی است و هر پنج حضور قبلی آن‌ها در این مسابقات با حذف در مرحله گروهی به پایان رسید.

بازیکنان کلیدی

مهدی طارمی

درست ۲ سال پیش او در لیگ قهرمانان آسیا برای الغرافه بازی می‌کرد، حالا مهدی طارمی ستاره و مهاجمی برجسته در یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های اروپا است و حتی در ۲۹ سالگی احساس می‌شود که او تازه کار خود را شروع کرده است.

طارمی فصل ۲۰-۲۰۱۹ با جدایی از الغرافه به ریو آوره پرتغال پیوست و در ۳۷ بازی در همه رقابت‌ها ۲۱ گل به ثمر رساند که باعث شد او به تیم بزرگ پورتو منتقل شود، جایی که او ۲۳ گل دیگر (از جمله بهترین گل فصل قهرمانان اروپا مقابل چلسی) زد.

گل‌های حیاتی طارمی برابر قطر، چین و ازبکستان به ایران کمک کرد تا به آخرین دور مرحله انتخابی جام جهانی برسد، حالا او با انتظارات بیشتری که بر دوشش سنگینی می‌کند، امیدوار است که بتواند به گلزنی‌های خود ادامه دهد.

سردار آزمون

همانطور که طارمی در سال‌های اخیر تاثیرگذار بوده، سردار آزمون هم همچنان بازیکنی «آس» در مجموعه خط حمله ایران بوده است.

آزمون، فوق ستاره بازی‌های آسیایی، از زمان پیوستن به زنیت سن پترزبورگ قهرمان لیگ برتر روسیه در اوایل سال ۲۰۱۹ در ۸۸ بازی ۵۷ گل به ثمر رسانده و حتی برای تیم ملی نیز بهتر کار کرده است و در ۵۵ بازی ۳۷ گل حساس زده است که ۷ گل آن در دور دوم بازی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بود.
حریفان تیم ملی اگر بخواهند مقابل ایران موفق شوند باید خیلی خوب عمل کنند، اما متوقف کردن ماشین گلزنی ۲۶ ساله تیم ملی باید اولویت اول آن‌ها باشد.

علیرضا جهانبخش

وضعیت طارمی و آزمون برای ورود به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی در آسیا "بیشتر شبیه به هم" است، اما علیرضا جهانبخش ممکن است این مسابقات مهم را به عنوان فرصتی برای اثبات مجدد خود، ببیند.

جهانبخش به عنوان یک وینگر با تکنیک، پس از کسب عنوان بهترین گلزن فوتبال هلند در فصل ۱۸-۲۰۱۷، راهی تیم برایتون در لیگ برتر شد، اما مسائل مربوط به آمادگی جسمانی و مصدومیت باعث شد که او در سه فصل حضور در این تیم و ۵۰ بازی در لیگ فقط ۲ گل به ثمر برساند.

جهانبخش اکنون که به هلند بازگشته است، در همین اوایل فصل لیگ کنفرانس اروپا سه گل به ثمر رسانده است و اگر او بتواند در هفته‌های آینده به این روند ادامه دهد، میلیون‌ها هوادار ایرانی خوشحال خواهند شد.

چالش‌های گروه

در این مرحله از بازی‌های مقدماتی هیچ بازی آسانی وجود ندارد و تیم ملی باید در ۲ بازی ابتدایی خود بهترین عملکردش را به نمایش بگذارد. آن‌ها آخرین مرحله از بازی‌های خود را در خانه سوریه آغاز می‌کنند، تیمی که در ۲۸ دیدار قبلی تنها یک بار مقابل آن شکست خورده اند، اما از سوی دیگر سوریه تیمی است که در جریان دیدار مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در تساوی چشمگیر ۲-۲، موفق شده است دروازه ایران را باز کند و در ورزشگاه آزادی از این تیم امتیاز بگیرد.

حریف آشنای بعدی، عراق است، تیمی که ایران در ماه ژوئن باید آن‌ها را شکست می‌داد تا به این مرحله برسد، اما آن‌ها در هر چهار تلاش قبلی خود برابر شیر‌های بین النهرین ناموفق بودند، از جمله مسابقه جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ که ایران را به خانه فرستاد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.