پشت پرده تولید نشدن آثار سینمایی عاشورایی

با وجود اینکه واقعه عاشورا یکی از مهمترین وقایع تاریخ بشری است، هنوز هیچ فیلمی در ایران و جهان نتوانسته عمق این فاجعه بشری را به تصویر بکشد.

به گزارش خبرنگارحوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،بحث ساخت و پخش فیلم‌های مذهبی به خصوص عاشورایی در ماه محرم بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار می‌گیرد. ساخت آثاری که در ترویج فرهنگ‌های دینی و مکتب عاشورایی بسیار موثر هستند. اما همواره میزان تولیدات در این حوزه بسیار کم بوده است. البته فیلم‌هایی با بازنمایی فرهنگ حسینی و مفاهیم عاشورایی در چند سال اخیر تولید شده، اما جای خالی آثاری که به طور مستقیم به واقعه عاشورا و کربلا بپردازند حس می‌شود.

شاید یکی از آخرین فیلم‌های عاشورایی که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و اکنون از آثار شاخص این زمینه محسوب می‌شود، فیلم سینمایی «روز واقعه» باشد. فیلم سینمایی «رستاخیز» هم که در جشنواره فجر سی و دوم جوایز زیادی را دریافت کرد آخرین اثری است که با محوریت واقعه عاشورا ساخته شده، اما مشکلات زیادی را در زمینه اکران و همینطور قاچاق فیلم تجربه کرده و هنوز با گذشت حدود یک دهه نتوانسته اکران گسترده سینمایی را تجربه کند.

مجید مجیدی کارگردان «محمد رسول الله» در سوگواره فیلم‌های عاشورایی «تصویر دهم» هم که برای حفظ فرهنگی حسینی برگزار می‌شود به موضوع اکران فیلم «رستاخیز» اشاره کرد و گفت تلاش داریم این رویداد را به عنوان فرهنگ حسینی حفظ کنیم و به بهترین نحوه ممکن آثار را ارایه دهیم، جای چنین نگاه‌هایی در سینمای ما خیلی خالی است. ما باید راه را باز کنیم که فیلمسازان تشویق شوند و در این عرصه کار کنند در حالی که متوقف شدن «رستاخیز» باعث شد فیلمسازان رغبتی نداشته باشند که در این عرصه ورود کنند و تهیه‌کنندگان هم دیگر چنین ریسکی نکنند.
مجیدی در این سوگواره نیز از علمای دینی درخواست کرد که در حوزه مسایل فرهنگی حوزه علمیه یا مسایل کلان فرهنگی هنری به کمک اصحاب فرهنگ و هنر بیایند.

به همین بهانه با یکی از تهیه کنندگان آثار دینی و مذهبی سینما گفتگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اصلی‌ترین مشکل رسیدن به تولیدات مطلوب و با مضمون عاشورایی و دینی در سینما، توجه و حمایت مدیران و متولیان فرهنگی کشور و در سطح کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی است که باید تولید این آثار را برای هنرمندان در این عرصه تسهیل کند.

وی افزود: هنرمندان، علاقه‌مند ورود به این عرصه هستند، اما با موانع زیادی مواجه هستند. باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش کنند تا شرایط ورود به این عرصه برای هنرمندان گرفته شود. یکی از دلایلی هم که فیلم رستاخیز اکران نشد به خاطر برخی مخالفت‌ها بود. در سال ۸۰ فیلم ثارالله را در دست تولید داشتم، اما متوقف شد.

وی افزود: علاوه بر اینکه هنرمندان دغدغه ورود به این عرصه را دارند؛ مدیران فرهنگی هم باید برای این موضوع برای آن‌ها دغدغه باشد و این موضوع قابل حل شدن هست. بعد از اینکه این موضوع حل شد باید به هنرمندان تسهلات تولید و پخش ارائه شود. ما در مباحث عاشورایی بهتر از فیلم روز واقعه نداریم که با ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری ساخته شده بود، ولی در زمان اکران تنها ۱۲ میلیون تومان فروش کرد و چون مورد حمایت و پشتیبانی وزارت فرهرهنگ و ارشاد هم قرار نگرفت در سینما با شکست مواجه شد. البته بعد‌ها در رسانه ملی پخش شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و باعث تاثیر گذاری در فرهنگ و هنر کشور و ماندگاری آن شد.

این تهیه کننده سینما در پایان اظهار کرد: اگر فیلم با محتوای ارزش عاشورایی ساختیم باید با نظارت و تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی از اکران مناسبی بهره‌مند شود تا این تولید رشد بیشتری کند و مخاطبان خود را که تعداد زیادی هستند وارد سالن سینما کند.

وی ادامه داد: بخشی از مخاطبان امروز سینما قبلا فضایی را مشاهده کردند که احساس می‌کنند سینما جای امنی برای خانواده آن‌ها نیست، اما اگر بدانند آثاری با محتوا دینی و عاشورایی وجود دارد که جنبه آموزشی هم دارد و در سینما در حال اکران است مخاطبان این آثار هم جذب سینما می‌شوند.

وی افزود: این موضوع ابتدا باید با حمایت و هزینه دولت فرهنگسازی شود. تولیدات دینی و عاشورایی تاثیرات خوبی بر مخاطب می‌گذارد که یکی از آن‌ها فیلم مریم مقدس بود که در آن زمان تولید کردیم و به گفته صنف لوازم آرایشی، فروش لوازم آرایشی در آن زمان  تا ۶ ماه کاهش پیدا کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
فداکاری زیباترین صحنه های تاریخه
مثلا وقتی میخونی چند نفر بخاطر نجات یه نفر یکی یکی برای نجات نفر قبلی رفتن تو چاه و کشته شدن احساس همنوع دوستی زیبایی به آدم دست میده چه برسه به فداکاری که یه نفر برای نجات بشریت از تفکرات وهابی خودشو و زن و بچه و همه رفقاش رو فدا میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
یه فیلم سریال درس میکنن صدسال تمرار میکنن!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
بنام خدا
با عرض سلام
خواهشمندم خواهران در حضور مرد نامحرم از جوراب ضخیم بجای جوراب نازک زنانه پانما در رنگ های مختلف استفاده نمایند
با تشکر
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
بنظرم بجای سرمایه گذاری بیش ازحد روی فیلم های دفاع مقدس(هرسال یک یا دو فیلم دفاع مقدسی ساخته می‌شود) می‌توانیم روی سینمای عاشورایی سرمایه گذاری کلان کنیم. چراکه معتقدم مردم مااز سینمای دفاع مقدس اشباع شدند ودیگرتاثیرفرهنگی روی آنها ندارد ولی مطمئن باشید خیلی ازجوانان ما ازجمله خودم اگر یک فیلم در خصوص امام مظلوممان ببینیم تامدت منقلب خواهیم بود. البته نباید به یک یا دو کاربسنده شود. گزارشتون عالی بود خواهش میکنم به گوش مسئولان ومتولیان امربرسونید. ونظرم رو منتشرکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
میشد در فیلم مختار که این همه هزینه اش شد در زمان خودش، عوض این که چهل قسمت مربوط به مختار باشه، بیست قسمت مربوط به امام حسین و وقایع کربلا باشه و بیست قسمت بعدی اش انتقام مختار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
مغز متفکر اسم فیلم مختار نامست یعنی زندگی و کارای که مختار کرد
آخرین اخبار