رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

متناسب‌سازی حقوق محصول تورم است

صادقی گفت: تورم محصول سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها و متناسب‌سازی حقوق محصول تورم است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفت‌وگوی اینستاگرامی با خانه کارگر درباره متناسب‌سازی حقوق گفت: هیچ افزایشی بدون تاثیر بر روی تورم نیست و هرگونه افزایش می‌تواند نقشی در تورم داشته باشد، ولی متناسب‌سازی ارتباطی با تورم‌زایی ندارد، بلکه متناسب‌سازی حقوق محصول تورم است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: دولت با ایجاد یک سازوکار تورم‌زا در اقتصاد وضعیتی را به وجود آورد که متناسب‌سازی محصول تورم شد، در واقع متناسب‌سازی برای این ایجاد شده که تورم را بی اثر کند.

صادقی ادامه داد: اگر متناسب‌سازی انجام نمی‌شد، با توجه به تورم، شکاف هزینه‌ های زندگی ما با قیمت‌ها شاید تا الان ۳۰۰ برابر شده بود، پس بنابراین متناسب‌سازی محصول تورمی است که در جامعه توسط سیاست‌های اقتصادی دولت به آن دامن زده شده است.

او با بیان اینکه متناسب‌سازی به روز کردن ارزش واقعی مستمری در زمان برقراری مستمری است، تصریح کرد: عامل تورمی که باعث بی انضباطی مالی دولت شده، متناسب‌سازی نیست. آن چیزی که منجر به کسری بودجه و استفاده از ابزار‌های مالی و تورم می‌شود، لرزش ارز، افزایش قیمت انحصارات دولتی، افزایش نقدینگی با استفاده از پایه پولی و افزایش اوراق مشارکت است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: اضافه کردن حقوق بازنشستگان و متناسب‌سازی به هیچ وجه عامل تورم نیست. آن‌هایی که می‌گویند متناسب‌سازی عامل تورم است، عالم به علم اقتصاد هستند و سیاست‌های پولی را می‌شناسند و درباره آن مطالعه کرده‌اند یا خیر، قطعا اگر آگاهی داشتند این گونه بی محابا حرف نمی‌زدند.

صادقی افزود: اگر دستمزد‌ها واقعی نشود، مصیبت داریم و اگر دستمزد‌ها را به استناد تورم واقعی افزایش ندهند با یک بحران جدی مثل کشورهای فرانسه و یونان مواجه می‌شویم که نمی‌توان آن را جمع کرد.

او با اشاره به اینکه باید واقعیت تورم افسارگسیخته در کشور را بپذیریم گفت: از درون این واقعیت باید حقیقت را دنبال کنیم. تنها حقیقتی که می‌تواند به این واقعیت پاسخ دهد افزایش دستمزد متناسب با تورم است. لذا سال‌های متوالی است که افزایش حقوق ما مبتنی بر تورم واقعی نبوده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: بدون هیچ مطالعه عمیق و علمی می‌گویند متناسب‌سازی تورم‌زاست، ولی حقوق میلیونی مدیران و پاداش‌ها آنچنانی که می‌دهند تورم زا نیست؟

صادقی ادامه داد: مجلس به موضوع متناسب‌سازی نگاه سیاسی دارد و به آن به عنوان یک موضوع اقتصادی و اجتماعی نگاه نمی‌کند. تامین اجتماعی دارای منابع پایداری است و اگر دولت یک بند در آن لایحه‌ای که داده اضافه کند و هر سال دولت سهم سازمان تامین اجتماعی را در بودجه جاری کشور ببیند ما دارای منابع پایدار خواهیم بود و نیازی به چیز دیگری نداریم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره جا به جایی مدیر شستا افزود: نقش مهم شستا در جامعه امروز ایران و تامین اجتماعی و مسئولیت سنگینی که به عنوان یک بنگاه اقتصادی که بخش اعظمی از حوزه اقتصاد تامین اجتماعی را به خود اختصاص داده را نمی‌شود نادیده گرفت.

صادقی بیان کرد: در حال حاضر شستا بالغ بر بیش از یک و نیم تریلون دارایی دارد، بنابراین ماموریتی به شستا داده شده که این ماموریت در قالب بودجه سنواتی است، به خصوص امسال که در بودجه ۱۴۰۰ در حوزه سرمایه‌گذاری و ذخایر به شستا ماموریتی داده شد که نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان از این بودجه را شرکت اقتصادی تامین اجتماعی و شستا بپردازند.

او ادامه داد: اتفاقی که افتاد چه بود از ابتدای سال تا به امروز مدیر عامل شستا زیر بار این مصوبه که در قالب بودجه ۱۴۰۰ برای او تعیین شده بود، نرفت و اقدام نکرد. از طرف دیگر احکام بعضی از بازنشستگان ما در اردیبهشت ماه دچار تغییراتی شد و تحت عنوان برطرف کردن ایرادات متناسب‌سازی منتج به افزایش حقوق برای آن‌ها شد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: قرار شد ما به التفاوت فروردین ماه را در تیرماه بدهند، بعد گفتند مرداد ماه یعنی چهار ماه با تاخیر که در این حالت حوصله‌ جامعه بازنشستگان را سر بردند. ما تصمیم گرفته بودیم مقابل شستا تجمع کنیم برای اینکه این مدیر عامل را متوجه عمل نکردن به تعهد تعریف شده‌اش در بودجه سال ۱۴۰۰ کنیم.

صادقی ادامه داد: وقتی وزارت کار فهمید که ما چه قصدی داریم تعهد داد که در مرداد ماه مابه‌التفاوت را می‌پردازد که این اتفاق هم افتاد و به تعهدی که دادند عمل کردند، ولی مدیر عامل شستا به تعهد خود عمل نکرد و تصمیم آقای شریعتمداری برای برکناری ایشان به جا بود اما خیلی دیر انجام شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: حقوق ، حقوق کارگران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار