بازگرداندن بزمجه بیابانی به طبیعت بوئین زهرا

یک فرد بزمجه بیابانی در ناحیه بیابانی و کوهپایه‌ای جنوب غربی بوئین زهرا به طبیعت بازگردانده شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، سیاوش رضا زاده رییس اداره نظارت برامورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: یک فرد بزمجه بیابانی در استان مازندران، شهرستان تنکابن در یکی از روستا‌ها توسط ماموران محیط زیست زنده گیری شده بود که با توجه به نداشتن زیستگاه در استان مازندران، پس از هماهنگی و انتقال به استان قزوین به عنوان نزدیکترین زیستگاه گونه در طبیعت رها سازی شد.

رضا زاده افزود: بزمجه بیابانی در نواحی بیابانی و نیمه بیابانی، زمین‌های ماسه‌ای با سطوح ناهموار، خاک‌های رسی، در دامنه کوه‌ها، تپه‌ها و دشت‌ها با پوشش گیاهی استپی زندگی و از پستانداران کوچک، خزندگان، پرندگان، تخم پرندگان و خزندگان، عقربها، حشرات بزرگ تغذیه می‌کند.

به گفته وی این حیوان در حفظ تعادل جمعیت حشرات و خزندگان کوچک در طبیعت نقش داشته همچنین با خوردن لاشه حیوانات به پاک‌سازی محیط زیست کمک می‌کند.

رضا زاده گفت: در ایران ۲ نوع بزمجه وجود دارد، بزمجه بنگال که بیشتر در کنار رودخانه‌ها زندگی می‌کند و بزمجه بیابانی که محل زندگی آن در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی است.

رییس اداره نظارت برامورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزود: در استان قزوین مناطق بیابانی بویین زهرا زیستگاه این گونه محسوب می‌شود و در کمتر از یکسال گذشته یک مورد زنده گیری و رهاسازی این گونه در همین محدوده گزارش شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.