اولویت های زنان بر چه اساسی شکل می‌گیرد؟

یک روانشناس گفت: اگر روابط زوجین با توجه به حقوق و تکالیف خود باشد قطعاً به یک خانواده نمونه تبدیل خواهند شد و زن نیز دچار بحران هویتی نمی‌شود.


به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدیه شادمانی عضو هیئت علمی دانشگاه، نویسنده و فعال حوزه زنان در یکی از برنامه‌های رادیویی در مورد اولویت‌های زنان جامعه امروز گفت: از آن جایی که زنان نیمی از پیکره یک جامعه به عنوان یک سرمایه اجتماعی محسوب می شوند و نقش مهمی در توسعه پایدار دارند، سیاست گذاران و فعالان حوزه زنان هم اولویت و مسائل مهم این قشر را مورد بررسی قرار می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: اولویت اصلی برای زنان امروز جامعه ما شناخت و توجه به حقوق و تکالیف آن‌ها است و علت اینکه زنان دچار بحران هویتی شدند هم این است که شناختی از تکالیف و حقوق خود و اجتماع ندارند.

وی درباره اینکه اولویت زنان بر چه اساسی شکل می‌گیرد گفت: نقش تفاوت‌های فرهنگی در جامعه نیز تاثیر دارد. اولویت بندی مسائل زنان بر اساس موقعیت فردی و اجتماعی یک زن و به عبارت دیگر بر اساس استعداد ذاتی و تفاوت‌های فرهنگی موجود در اجتماع زن شکل می‌گیرد و از این رو است که اولویت‌های مسائل زنان در نقاط مختلف کاملاً متفاوت از یکدیگر می‌شود.

شادمانی ادامه داد: چارچوب مردانه‌ای که در بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد باعث شده که نسبت به کرامت و جایگاه زنان توجهی نشود و همین‌ها زنان را به انزوا می‌رساند.

این نویسنده معتقد است که اگر زن نقش همسری خود را به درستی ایفا کند مادر نمونه‌ای خواهد شد و اگر روابط زوجین با توجه به حقوق و تکالیف خود باشد قطعاً به یک خانواده نمونه تبدیل خواهند شد و زن نیز دچار بحران هویتی نمی شود.

همچنین در ادامه این گفتگوی رادیویی صدف صادقی کارشناس ارشد روانشناسی، پژوهشگر و نویسنده در حوزه زنان و خانواده به اهمیت و تأثیر مسائل فرهنگی بر تفاوت اولویت‌های اصلی زنان جامعه امروز اشاره کرد و گفت: ناامیدی که زنان امروزی با آن درگیر هستند یک مسئله جهانی است.

صادقی ادامه داد: بحران هویت و ناامیدی زنان یک امر جهانی است. بحث اعتیاد، طلاق و مشکلات اقتصادی زنان و بحث حضانت فرزند در حال حاضر در همه کشور‌های دنیا وجود دارد.

صادقی با اشاره به اینکه یک زن به صورت همزمان می‌تواند نقش همسری، مادری، اقتصادی و علمی خود را ایفا کند افزود: اولویت اصلی زنان امروز این است که نه تنها خانم‌ها و بلکه جوامع بشری شناخت دقیقی از اولویت بندی نقش‌های زنان در جامعه ندارند.

کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: اگرچه تعاریف مختلفی از زنان در دنیا ارائه شده است، اما اولین تعریفی که به مردم دنیا القا شده این است که یک زن در درجه نخست باید زیبا باشد و از این رو است که زنان تغییر هویت داده و تمایل به دیده شدن دارند.

نویسنده حوزه زنان و خانواده با اشاره به اینکه هویت انسان بعد از ازدواج کامل‌تر شکل می‌گیرد گفت: بر اساس یافته‌های علمی، مربی بودن خانم‌ها به خاطر این است که خانم‌ها در کنترل غرایز و نفس خود قدرت بیشتری دارند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
کاش مسئولان در جامعه طرح تشویقی برای حجاب ، ازدواج ، فرزند آوری، ترک اعتیاد،ارائه بدن تمام مشکلات از همین جاها شروع می شه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۲۸ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
این حرف هاکاملاچرت هستنددرمملکتی هستیم که امنیت نیست وگرانی هست ومردنمیتواندهمیشه کنارهمسرش باشدبه محض اینکه مردقرص سقط جنین وضدبارداری رادراتاق زن خودمیبیندطلاقش میدهد.بااین فرض که زن مهریه خودراببخشدورآینده چه مسیری رابرای معیشت طی میکنداگردرزندگی بامردی دیگربازاین اتفاق بیافتدچه میشود؟خب حالابااین فرضیه زندگی کنیم که قرص برای فشارخون بوده سخت میشودقضاوت واعتمادکردچون حیثیت خردشده مسئله سازشده.واجب هست قوانین اصلاح شوندومکان های تفریحی هم پاسگاه داشته باشندامابازاعتمادسخت هست شایدمسئله بالاترازاین حرف هاباشد.خیانت جنون به بارمیاورد و حتی قتل خانواده رکن جامعه هست ولی فرهنگش مهمتر.
آخرین اخبار