اوکراین: نورداستریم ۲ سلاح ژئوپولیتیکی خطرناکی است

رئیس‌جمهور اوکراین با پروژه روسی خط لوله گازی نورداستریم ۲ مخالفت کرد و آن را برای اروپا خطرناک دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دویچه وله، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، در نشستی مطبوعاتی ضمن خطرناک دانستن پروژه خط لوله گازی نورداستریم ۲ برای اروپا،  آن را «سلاح ژئوپولیتیکی خطرناک از کشور روسیه» خواند.

این نشست مطبوعاتی امروز (یک‌شنبه) در کی‌یف اوکراین، میان رئیس‌جمهور اوکراین و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، برگزار شد. آلمان علیرغم مخالفت‌های اوکراین، لهستان و کشور‌های دیگرِ حوزه بالتیک، رهبری پروژه خط لوله گازی نورداستریم ۲ را برعهده دارد.

زلنسکی در بخشی از سخنان خود گفت: «ما با نگاه امنیتی به این پروژه می‌نگریم و آن را سلاحی ژئوپلیتیکی و خطرناک از روسیه می‌دانیم. پس از اتمام این پروژه خطر اصلی متوجه اوکراین است، اما در کل نورداستریم ۲ برای اروپا نیز خطرناک خواهد بود.»

مرکل نیز در سخنان خود با بیان آنکه سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) توافق میان مسکو و کی‌یف منقضی می‌شود، گفت: «موافق هستیم که از گاز نباید به عنوان سلاح ژئوپولیتیکی بهره گرفت. اگر تمدید قرارداد ازسوی اوکراین انجام شود این مشکل حل خواهد شد، هرچه زودتر این اتفاق بیفتند بهتر است.»

این در حالی است که به تازگی آمریکا یک کشتی روسی، مالک این کشتی و شرکتی که این کشتی را تولید می‌کند را با هدف تحریم پروژه خط لوله گازی نورداستریم ۲ تحریم کرد.

شب گذشته نیز وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای در واکنش به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه پروژه نورداستریم ۲ اعلام کرد اقدام متقابل انجام خواهد داد.

پروژه نورداستریم ۲، گاز طبیعی روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل می‌کند. این خط لوله از دو خط ۱۲۳۰ کیلومتری با ظرفیت ترکیبی ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز در سال تشکیل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار