تفسیر قرآن؛

هدف از تبلیغات سوء دشمنان اسلام چیست؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۶۵ سوره یونس را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَلَا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ ۘ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا ۚ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ

و سخن منکران خاطرت را غمگین نسازد، که هر عزت و اقتداری مخصوص خداست و او شنوا و داناست.

فایل صوتی تلاوت آیه ۶۵ سوره یونس

تفسیر آیه ۶۵ سوره یونس

کفّار به پیامبر (ص) نسبتِ شاعر، کاهن، ساحر ومجنون می‌دادند، علاوه بر اینها، گاهی می‌گفتند: او بر ما امتیازی ندارد، بلکه انسانی مثل ماست. «إِنْ أَنْتُمْ إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُنا»؛ گاهی می‌گفتند: حرف‌های او را گروهی ساخته و پرداخته و به او القا می‌کنند. «أَعانَهُ عَلَیْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ»، گاهی می‌گفتند:ما نیز اگر بخواهیم مثل قرآن را می‌آوریم. «لَوْ نَشاءُ لَقُلْنا مِثْلَ هذا» و گاهی می‌گفتند:حرف‌های او داستان‌های پیشینیان است. «أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ»


بیشتر بخوانید


همچنین درباره پیروان او نیز می‌گفتند:آنان افراد فرو مایه‌ای هستند. «ما نَراکَ اتَّبَعَکَ إِلاَّ الَّذِینَ هُمْ أَراذِلُنا» ولی اراده خداوند بر این است که در برابر آن همه تحقیر، پیامبر و مؤمنان عزیز باشند. «عزّت» به معنای نفوذناپذیری است. هم خداوند چنین است، هم پیامبر، هم مؤمنان، «وَ لِلّهِ الْعِزَّهُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ» و هم مکتب. «وَ إِنَّهُ لَکِتابٌ عَزِیزٌ»

پیام‌های آیه ۶۵ سوره یونس

۱-هدف تبلیغات دشمن، تحقیر دین و امّت اسلامی است، ولی خداوند پیامبر را دلداری داده و کفّار را به این هدف نمی‌رساند. «لا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ»

۲-مؤمن نباید تحت تأثیر تبلیغات مسموم کفّار قرار گیرد و احساس ضعف کند. «لا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ»

۳-خداوند پشتیبان اولیای خویش است و پیروزی مکتب و پیامبران را تضمین کرده است. «لا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّهَ لِلّهِ»

۴-عزّت، به دست خداست و با گفته‌های این و آن نمی‌شکند. «إِنَّ الْعِزَّهَ لِلّهِ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار