دستگیری اعضای شبکه حفاری غیرمجاز در مهاباد

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: سه نفر از اعضای یک شبکه حفاران غیرمجاز در یکی از روستاهای این شهرستان دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، ایوب حاجی زاده  مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد  گفت: درپی دریافت گزارش‌های مردمی و تعامل اطلاعاتی با همیاران میراث فرهنگی این شهرستان و پس از اشرافیت و رصد اطلاعاتی، اقدامات لازم برای شناسایی و رصد یک شبکه از حفاران غیرمجاز در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: با بررسی‌های بیشتر موضوع مشخص شد، اعضای این شبکه در تپه باستانی این روستا به صورت مخفیانه دسته جمعی اقدام به حفاری غیرمجاز جهت کشف اشیای تاریخی می‌کنند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد اضافه کرد: سه نفر از متهمان که با استفاده از ابزارهای مخصوص، به منظور یافتن اشیای قیمتی و عتیقه بودند همراه با ادوات و تجهیزات حفاری دستگیر و تعدادی نیز به محض ورود یگان اداره از محل متواری شدند.

حاجی زاده با بیان اینکه حفاران ضمن ایجاد حفاری محیط زیست را نیز تخریب می کنند، اظهار داشت: این تپه باستانی که در یکی از روستاهای بخش مرکزی مهاباد واقع شده در مرحله ثبت تاریخی است.

وی بیان کرد: محافظت و صیانت از آثار باستانی و تاریخی این شهرستان تنها از عهده ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی بر نمی‌آید و سایر دستگاه‌های اجرایی و اقشار مختلف مردم نیز باید در این خصوص با ماموران این یگان همکاری کنند.

وی افزود: تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی با حضور شخصیت‌های با نفوذ و فرهنگی شهرستان و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای جوامع محلی پیرامون آثار تاریخی می‌تواند گام بسیار مهمی در جهت حفظ، صیانت و احیای آثار تاریخی باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.