در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حذف شرکت‌های پیمانکاری مطالبه کارگران که محقق نشد

توفیقی گفت: جمع کردن شرکت‌های پیمانکاری مطالبه‌ای است که کارگران سال ها به دنبال آن هستند.

فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورا‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ریشه شرکت‌های پیمانکاری گفت: وقتی که خلاء عدم اجرای ماده ۷ قانون کار در این حوزه اتفاق نیفتاد، کم کم سودجویی شکل گرفت و ریشه کرد و به دنبال آن واگذاری‌ها انجام گرفت.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورا‌ها بیان کرد: وقتی که ما نظارت و پایشی از آن بالا تا پایین نداریم و هیچ نظارتی بر روی خصوصی سازی وجود ندارد و همچنین واگذاری تصدی‌های دولتی و شرکت‌های صنعتی را متاسفانه خوب رعایت نمی‌کنیم شرکت‌ها به جای آن که خصوصی شوند خصولتی می‌شوند یعنی به فامیل‌ها داده می‌شوند و آن فامیل‌ها هم فامیل‌هایی دارند و به تبع آن شرکت‌های پیمانکاری شکل گرفتند و رشد کردند.

توفیقی با اشاره به ظلم مضاعف شرکت‌های پیمانکاری به کارگر‌ها تصریح کرد: این کارگر‌ها مشکلات مختلفی دارند از یک طرف این بحث مطرح است که این کارگران قرارداد مشخصی ندارند و در نتیجه امنیت شغلی ندارند، درآمد کافی ندارند و در همین درآمدی که دارند هم متاسفانه یک شخص دیگر آمده به عنوان واسطه و دلالی سهیم شده و حق کارگران را کم‌تر از آن چیزی که باید بدهد می‌دهد.

او ادامه داد: جمع کردن شرکت‌های پیمانکاری مطالبه‌ای است که سالیان سال است که مطالبه کارگران است، چون این نوع شرکت‌های پیمانکاری در زمان دولت او به بار نشست و از آن زمان تا به حال نماینده‌های کارگری به شدت برای حل این موضوع تلاش می‌کنند.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورا‌ها با بیان این‌که حذف شرکت‌های پیمانکاری فقط شعار است اظهار کرد: شعار‌های انتخاباتی همیشه نماینده‌های مجلس حذف شرکت‌های پیمانکاری بوده است، اما هرگز کاری برای این موضوع نکرده‌اند.

انتخاب پیمانکار اصلح برنامه‌ مجلس برای شرکت‌های نفتی

توفیقی افزود: در مجلس طرحی مبنی بر کنار رفتن شرکت‌های پیمانکاری وجود ندارد مجلس فقط می‌خواهد برای شرکت‌های نفتی پیمانکار‌های صالح را انتخاب کند و کار را به پیمانکار‌هایی که صلاحیت دارند بدهد.

او درباره انتخاب پیمانکار صالح گفت:، اما در نهایت این گونه می‌شود که کار از یک شرکت گرفته می‌شود و به شرکت دیگری داده می‌شود پر واقع کار را از یک ظالم می‌گیریم و به ظالم دیگر می‌دهیم.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورا‌ها ادامه داد: این‌که چگونه می‌خواهند شرکت‌های پیمانکاری که صلاحیت دارند را شناسایی کنند فقط خودشان می‌دانند.

توفیقی با انتقاد از نحوه واگذاری‌ها گفت:‌ای کاش آن‌هایی که عاشق و دلباخته چین و روسیه هستند بروند قرارداد‌هایی که آن‌جا بسته می‌شود را بخوانند آن‌ها برای واگذاری قراردادی چندین ده صفحه‌ای دارند و الزام‌های زیادی دارند و براساس آن کار را واگذار می‌کنند.

او بیان کرد: بسیار بعید است که قرارداد‌های پیمانکاری توسط مجلسی که دستمزد بازنشسته‌های مفلوک را باعث ایجاد تورم می‌بیند و افزایش دستمزد کارگران را هم به تبع از آن باعث تورم می‌داند نگرانی بابت پیمانکاری داشته باشند آن‌ها بیش‌تر دنبال آن هستند که فامیل‌های خود را سر کار بیاورند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
سلام پیمان کاری مخصوصا پیمان کاری نیروی انتظامی ظلم بهکارگران زیرنظرآن پیمان کار است سختی کار مربوط به کارگر ودرآمد شامل پیمان کار
آخرین اخبار