انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان؛ دغدغه بایدن و امیر قطر

رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با امیر قطر درباره لزوم حمایت از غیرنظامیان و همچنین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان به رایزنی پرداخته اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری الجزیره، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به بحث و گفتگو پیرامون آخرین تحولات رخ داده در افغانستان پرداخت.

دفتر امیر قطر با صدور بیانیه‌ای در اینباره اعلام کرد که، تمیم بن حمد آل ثانی تماس تلفنی از بایدن، رئیس جمهور آمریکا دریافت کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است، دو طرف در این مکالمه تلفنی درباره لزوم حمایت از غیرنظامیان و همچنین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان به رایزنی پرداخته اند.

این بیانیه می‌افزاید، از دیگر موضوعاتی که بایدن و تمیم بن حمد آل ثانی درباره آن به بحث پرداختند، تاکید بر کاهش تنش‌ها و تلاش برای دستیابی به راه‌حل سیاسی فراگیر بوده است.

دفتر امیر قطر در ادامه بیانیه خود آورده است: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در این تماس تلفنی از دولت قطر بمنظور مشارکت در روند انتقال غیرنظامیان از افغانستان و همچنین روند صلح در این کشور قدردانی کرده است.

پیش از این جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، قطر را از جمله مناطق امنی خواند که پرواز‌ها برای انتقال آمریکایی‌ها از فرودگاه کابل به سوی آن مناطق حرکت می‌کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در اظهاراتی درباره افغانستان با بیان این که «ما پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم و تخلیه آمریکایی‌ها و افغان‌ها از کابل ادامه دارد»، اعلام کرد نمی‌تواند درباره تکمیل عملیات تخلیه قولی بدهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به وضعیت فرودگاه کابل و حضور مردم در این منطقه گفت: طالبان مدعی شده است که برای هر شخصی که خواستار رسیدن به فرودگاه کابل بوده است، اجازه عبور امن فراهم می‌شود و از این رو واشنگتن قطعا بر این روند نظارت کامل خواهد داشت.

وی در این راستا افزود: تعدادی از کشور‌های اروپایی، خاورمیانه و آسیای مرکزی در حال کمک و پذیرش افرادی هستند که قصد ترک افغانستان را دارند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه نماینده ویژه واشنگتن در امور افغانستان در دوحه حضور داشته و با طالبان در ارتباط است، گفت: کانال ارتباطی نظامی با آن‌ها فراهم است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بایدن ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار