تلاش ترکیه برای به نمایش درآوردن جنگنده ملی خود تا سال ۲۰۲۳

ترکیه تلاش دارد تا جنگنده نسل پنجم خود را تا سال ۲۰۲۳ به نمایش در آورد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از آر تی، ترکیه تلاش دارد تا هفتمین کشوری در جهان شود که در کنار آمریکا و روسیه، دارای یک جنگنده ملی از نوع نسل پنجم هستند.

تمل کوتیل، مدیرکل شرکت سهامی عام صنایع هوانوردی و فضانوردی ترکیه در این باره اعلام کرد جنگنده نسل پنجم ترکیه از نوع «TF-X» علاوه بر هواپیمای آموزشی «HÜRJET» و بالگرد «ATAK-II» در سال ۲۰۲۳ به نمایش در می‌آیند.

قرار است این مراسم همزمان با یکصدمین سالگرد تأسیس جمهوری ترکیه برگزار شود.

ماکت طراحی نخستین جنگنده نسل پنجمی ترکیه پیشتر در سال ۲۰۱۳ به نمایش در آمده بود. از ویژگی‌های اصلی این جنگنده می‌توان به طول ۲۱ متری آن، طول ۱۶ متری بالها، ارتفاع ۶ متری، حداکثر سرعت ۲۲۲۲ کیلومتر در ساعت اشاره کرد.

انتظار می‌رود این جنگنده تا سال ۲۰۲۸ در نیروی هوای ارتش ترکیه بکار گرفته شود و جایگزین جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی قرار گیرند.

بر پایه این گزارش، تعداد انگشت شماری از کشور‌ها موفق به ساخت جنگنده نسل پنجم شده اند و یا در حال توسعه آن اند که از جمله آن‌ها می‌توان به روسیه با دو جنگنده «سوخو- ۵۷» و «سوخو-۷۵»، آمریکا با دو جنگنده «اف-۲۲» و «اف-۳۵»، چین با جنگنده «شنیانگ جی-۳۱» کره جنوبی با جنگنده «کی اف ۲۱»، ژاپن با جنگنده «میتسوبیشی ایکس۲» و هند با پروژه جنگنده پیشرفته کلاس متوسط AMCA اشاره کرد.

همچنین شایان ذکر است برنامه توسعه جنگنده «KF-۲۱» کره جنوبی که با همکاری اندونزی در حال انجام است، در حال حاضر نسل ۴.۵ به حساب می‌آید؛ هر چند در مراحل آتی ممکن است بیشتر توسعه داده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
سوئدیا کمکشون میکنن.
آخرین اخبار