بوشهری‌ها سوگوار عاشورای حسینی هستند

مردم استان بوشهر دیشب در شب عاشورای حسینی با روش‌های گوناگون برای سرور و سالار شهیدان عزاداری کردند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دیشب شب دهم محرم یا عاشورای حسینی بود و امروز روز عاشورا است. مردم استان بوشهر که در سال‌های گذشته در چنین شب و روزی عزاداری‌هایشان به اوج می‌رسید، امسال نیز مانند پارسال به علت شیوع ویروس کرونا مجبور شدند به شیوه‌ای متفاوت برای مولای خود امام حسین(ع) و یاران ایشان سوگواری کنند.

برخی از مردم در مسجدها، حسینیه‌ها و تکیه‌ها با رعایت فاصله مرثیه‌خوانی کردند، برخی در خانه‌ها مراسم کوچکی همراه با اعضای خانواده برگزار کردند و برخی هم پای تلویزیون با نوحه‌خوانانی که در برنامه‌های مختلف نوحه خواندند، هم‌نوا شدند.

بوشهری‌ها سوگوار عاشورای حسینی هستند

نذرداران هم تلاش کردند به جای غذای گرم، مواد خشک را توزیع کنند و یا نذرشان را با تامین نیازمندی‌های بیماران کرونایی و آسیب دیدگان از این ویروس ادا کنند.

در سال‌های گذشته مردم استان بوشهر به پاس رسمی دیرینه شب تا صبح عاشورا بیدار می‌ماندند و مراسم «صبحدم» را برگزار می‌کردند و با خواندن نوحه‌هایی از خدا می‌خواستند که صبح عاشورا فرا نرسد تا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانشان به شهادت نرسند.

بوشهری‌ها سوگوار عاشورای حسینی هستند

سال‌های پیش در شب و روز عاشورا خیابان‌ها پر از صدای سنج و دمام بود و مسجدها پر از سینه‌زنانی که نفس در نفس هم حلقه زنان گرد هم می‌آمدند و در سوگ شهادت مولایشان دست‌‎ها را بر سینه فرود می‌آوردند و نوای حزینشان در همه نقاط طنین انداز بود.


بیشتر بخوانید


دیشب و امروز همه دست به دعا برداشتند که خداوند به حرمت این روزها انسان‎‌ها را از همه گرفتاری‌ها از جمله ویروس کرونا نجات دهد تا بتوانند آیین‌هایشان را مانند پیش برگزار کنند.

امسال هم بوشهر شب عاشورایی متفاوت را تجربه کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.