توصیه های هواشناسی به کوهنوردان؛ شرایط جوی را در برنامه های کوهنوردی بادقت رصد کنید

کارشناس هواشناسی کوهستان گفت: کوهنوردان در برنامه های کوهنوردی،دیواره نوردی و دره نوردی شرایط جوی را با دقت بیشتری بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  سازمان هواشناسی با اشاره به رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید در ۱۶ استان تا آخر هفته نسبت به وقوع سیلاب ناگهانی و آبگرفتگی معابر در ۷ استان هشدار داده است.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق هرمزگان، ارتفاعات کرمان، جنوب فارس، شرق بوشهر، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات سمنان، گلستان، تهران و البرز در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر، وزش باد شدید موقتی، رگبار و رعدوبرق پیش بینی شده است.

محسن هاشم نژاد مدرس و کارشناس هواشناسی کوهستان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در برنامه های کوهنوردی باید شرایط جوی با دقت بیشتری بررسی شود، گفت: در برنامه هایی مثل پیمایش خط الراس ها به دلیل اینکه در بعضی مسیرها نمی توانیم کاهش ارتفاع داشته باشیم تغییرات شرایط جوی می تواند با مخاطره همراه باشد.

او افزود: در برنامه های دیواره نوردی با طول بلند که نمی توانیم مانور سریعی در مسیر داشته باشیم نیز باید شرایط جوی را با دقت بررسی کنیم.

او ادامه داد: با توجه به اینکه دید از دره به آسمان ضعیف است در صورت بارش در بالادست حوضه آبریز دره احتمال افزایش دبی آب و وقوع سیل وجود دارد بنابراین در برنامه های دره نوردی شرایط جوی با دقت بیشتری بررسی شود.

هاشم نژاد بر لزوم توجه به رصد شرایط جوی در برنامه های شب مانی در قله ها تاکید کرد و گفت: این برنامه ها به دلیل محدودیت در تصمیم گیری شرایط جوی باید آرام و بدون مخاطره و ریسک باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: هواشناسی ، کوهنوردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار