۲۵۰ هزار کشته و بیش از ۲ تریلیون دلار هزینه؛ حاصل حضور ۲۰ ساله آمریکایی‌ها در افغانستان

بسیاری معتقدند حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان چیزی جز شکست برای آن‌ها به همراه نداشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مجله فوربز، گروه طالبان در پیشرفتی سریع در کمتر از یک ماه توانست کنترل کل افغانستان را به دست گیرد. ارتش ۳۰۰ هزار نفری افغانستان هیچ کاری در این زمینه نتوانست انجام دهد و بسیاری از نیرو‌های آن بدون مقاومت خود را تسلیم نیرو‌های طالبان کردند.

تنها لحظاتی قبل از اعلام رسمی طالبان مبنی بر کنترل بر تمام مناطق کشور، اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان با هواپیما به تاجیکستان گریخت و در بیانیه‌ای ضمن اعتراف به این نکته که طالبان پیروز شدند گفت: نیرو‌های طالبان با قدرت خود توانستند تمام افغانستان را در اختیار بگیرند و اکنون مسئول عزت، اموال و حفظ جان هموطنان هستند.

اما دستاورد این اشغال ۲۰ ساله برای نیرو‌های آمریکایی چه بوده است؟ امروز هزاران مترجم و خبرنگار همراه با خانواده هایشان که در این مدت با آمریکایی‌ها همکاری داشتند در انتظار ویزای خود برای ورود به آمریکا هستند. این در حالی است که تانک‌ها و هواپیما‌های هومویی که آمریکایی‌ها در این مدت هزینه زیادی برای ورود آن‌ها به افغانستان برایش صرف کرده بودند امروز در اختیار نیرو‌های طالبان است و با آن پیروزمندانه در خیابان‌ها رژه می‌روند.

آمریکا در بیست سال حضور نظامی خود در خاک افغانستان، از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا به امروز بیش از ۲ هزار میلیارد دلار هزینه کرده است. این هزینه یعنی این جنگ حدوداً روزی ۳۰۰ میلیون دلار خرج روی دست آن‌ها گذاشته است. این امر بدان معناست مقامات آمریکا تا به حال بیش از دارایی‌های ثروتمندترین افراد در جهان تنها برای این حضورشان به بهانه مبارزه با تروریسم هزینه کرده اند.

آمریکایی‌ها بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار برای جنگ افغانستان به طور مستقیم هزینه کرده اند و حدود ۸۵ میلیارد دلار هم برای آموزش ارتش افغانستان که حتی چند هفته هم نتوانست پس از خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور مقابل پیشروی نیرو‌های طالبان ایستادگی کند خرج کردند.  به طور کلی و در مجموع به گفته بخش هزینه‌های جنگ دانشگاه براون، آمریکایی‌ها در این ۲۰ سال اشغالگری خود در افغانستان بیش از ۲ هزار  و ۲۶ میلیارد دلار هزینه کردند.

این هزینه‌ها را باید در کنار تلفات جانی افرادی در نظر گرفتند که در این جنگ ۲۰ ساله کشته شدند. در این مدت بیش از ۶۹ هزار پلیس، ۴۷ هزار غیرنظامی و ۵۱ هزار نیروی نظامی افغانستانی کشته شدند. این آمار در کنار ده‌ها هزار غیرنظامی شامل زنان و کودکان افغانستانی است که در این مدت جان خود را از دست دادند.

مقامات آمریکایی معتقدند حتی پس از خروج از خاک افغانستان به دستور جو بایدن هم باید برای مدت‌ها هزینه‌های زیادی بابت این جنگ پرداخت کنند. محققان دانشگاه براون می‌گویند حقوق سربازان آمریکایی که در این مدت به افغانستان اعزام شده بودند به تعویق افتاده، وعده‌های مالی که دولت آمریکا به آن‌ها قول داده بود هنوز پرداخت نشده و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ دولت‌ها در آمریکا باید هزینه حضور ۲۰ ساله خود در افغانستان را پرداخت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سولماز بازه
۱۱:۲۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
تا زمانی که آمریکا بود افغانستان نیمی از دمکراسی رو داشت اما حالا که آمریکا رفته معلوم نیست سر افغانستان چه خواهد آمد
Pakistan
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
چطوره امریکا بیاد ایران تا جناب عالی کمی دموکراسی داشته باشی
بدت نمیاد مگه نه؟
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۱۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
50 برابر این دو تریلیون دلار هزینه ایی را که آمریکایهای اشغالگر و همپیمانانشون در افغانستان طی این بیست سال کردند از تمامی معادن افغانستان ثروتهای مختلف ملی افغانستان استخراج و غارت کردند این آمریکایهای دروغگوی قماربازان شامورتی بازان جنایتکاران آمریکایی امکان نداره برای اشغالگری و غارتگری ثروتهای ملی ملتی در کشوری وارد شوند و ضرر و زیان مالی کنند از صفر تا صد تمامی هزینهای جنگشون رو که در می آورند هیچ چندین برابر هزینهای جنگیش رو هم غارت و چپاول می کند می دزدند و می برند هیچ تمامی هزینه های این 20 سال ماندن ارتششون رو هم از ثروت ملی افغانستان پرداختند اگر آمریکایها در این 20 سال اشغالگریشون هزینه ایی هم برای افغانستانیهای بیچاره بینوا کرده از ثروت ملی خود افغانستانی ها بوده و منتش رو سر افغانستانی ها می گذشتند می گویند داریم براتون هزینه می کنم دروغ محض است شک نکنید از ثروت ملی آمریکا هرگز هزینه نمی کنند برای کشوری که اشغالش کرده اند حتی اگر به کشوری از کشورهای جهان اسلام وامی هم بدهند این پول وام را از یه کشور مسلمان دیگری در جهان اسلام ازشون باج گرفتن یا غارتشون کردند و دوشیدند و اون سود پول باجگیری و غارتگریشون است که به شما مسلمین وام می دهند و چندین برابرش رو نزولخوران پس می گیرند . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و التمناس تفکر خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
سولماز بازه
۱۲:۲۹ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
کل اقتصاد افغانستان با همه صادارتش نه میلیارد دلار در سال است اگر افغانستان برای آمریکا سود داشت چرا از افغانستان رفت چند هزار نفر هم کشته داده اند در افغانستان نمی شود از روی‌ تعصب و کینه سخن گفت
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۰۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
جناب سولماز بازه این نه میلیارد درآ؛مد کلی که شما ازش نام بردید درآمد دروغین در سال افغانستان رو برای اشخاص عوام الناس و برای عوام فریبی در رسانه های خبریشون و آماریشون جار می زنند و اعلام می کنند که نه مردمش توقع کنندکه سهمی از این ثروتهای ملیشان گیرشون بیاد و در رفاه زندگی کنند و همیشه در فقر و بدبختی و احتیاج نگهشون می دارند ازشون سوء استفاده های مختلفی کنند حاکمان برده دارانشون ازشون کارهای سخت با درآمد اندک بکشند و تروریست پروری راه بی اندازند و نه رقیبان آمریکا هوا برشون داره سهم بیشتری طلب کنند در ضمن هر کشوری مانند آمریکای اشغالگر غارتگر چپاولگر طمعکار وارد کشوری می شود برای اشغالگری غارتگری ریسک این را هم به جان می خرد که تعدادی از سربازانش کشته می شوند ولی به سود سرشار بسیار کلانی دست خواهد یافت و از لحاظ گسترش قدرتشان در جهان هم برایشان بهتر بوده الانم که افغانستان رو ترک کردند سود سرشارشان را کرده بودند و نوبت سهم خوردن انگلستان بوده و او باید از این به بعد نقشهاشون رو بپیش برد برای اینکه طالبان اوموی را مخیل چشم ایران اسلامی و چین و روسیه قرار دهند از منطقه خارج شدند چرا که از طرف روسیه و چین و ایران هم ارتشش و همپیمانانش مورد تهدید جدی قرار داشتند و حمایت و کنترل طالبان داعش را به دست پیر استعمارگر انگلیس سپردند و رفتند برای اهداف و نقشه های شوم آیندشون و استعمار انگلیس الان داره به طالبان داعش می گوید چگونه رفتار کنید تا قدرتتان تثبیت شود و افکار جهانی را به خودتان خوش بین کنید تا مابقی نقشه های شوم را انگلستان خورد خورد برایشان دیکته می کند و اونها هم انجام باید بدهند اگر نه طالبان داعش را برکنارشان می کنند در حال حاظر اربابشون پیر استعمارگر انگلستان است .
افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
United States of America
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
عمار: تو همیشه از این دروغهای مصلحتی تو کشکولت داری احسنت
آخرین اخبار