گفتگوی وزرای خارجه چین و روسیه درباره آینده تحولات در افغانستان

وزیر خارجه چین در گفتگوی تلفنی با سرگئی لاوروف اعلام کرد باید اطمینان پیدا کنیم که طالبان ایمنی سازمان‌های مسکو و پکن را در افغانستان فراهم می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، وزیر امور خارجه چین و روسیه در گفتگویی تلفنی درباره تحولات افغانستان و ضرورت حفاظت از منافع قانونی خود در این کشور صحبت کردند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در گفتگوی تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفت: مسکو و پکن هم  باید از منافع خود در افغانستان محافظت کنند و هم ضمن حمایت از یکدیگر  اطمینان حاصل کنند که گروه طالبان مسئولیت ایمنی سازمان‌های روسی و چینی در این کشور را بر عهده می‌گیرد.

وزیر امور خارجه چین، امروز (سه شنبه)  در وب سایت وزارت خارجه چین درباره این گفتگو نوشت: وضعیت در افغانستان به شدت تغییر کرده است. در شرایط جدید چین و روسیه باید روابط و همکاری‌های استراتژیک را تقویت کنند. امنیت شهروندان، نهاد‌ها و سازمان‌های فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین در افغانستان بسیار مهم است و این با همکاری مسکو و پکن میسر خواهد شد.

او افزود: سیستم سیاسی جدید در افغانستان باید با نیرو‌های تروریستی مبارزه کند تا از تبدیل مجدد افغانستان به محلی برای ملاقات نیرو‌های تروریستی و افراطی جلوگیری کند.

این دیپلمات چینی اضافه کرد: پکن و مسکو باید طالبان را متقاعد کنند که به سیاست خارجی صلح آمیز و دوستانه و همچنین سیاست معتدل و محفوظ در حوزه دین پایبند باشند. لازم است طالبان تشویق شود که در زمینه دین،  به دنبال یک سیاست معتدل باشد و با همه طرف‌ها برای ایجاد یک ساختار سیاسی باز و فراگیر همکاری کند. 

وانگ یی تصریح کرد: طرفین باید به تقویت مبادلات سطح بالا، تعمیق اعتماد سیاسی متقابل و توسعه همکاری استراتژیک ادامه دهند. چین و روسیه شرکای استراتژیک قابل اعتماد و با ثابت برای یکدیگر هستند. 

 طالبان در ۱۵ اوت ( ۲۴مرداد) بدون مقاومت ارتش افغانستان وارد کابل شد و ظرف چند ساعت کنترل کامل پایتخت را به دست گرفت. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که برای جلوگیری از خونریزی کناره گیری و کشور را ترک می‌کند. بسیاری از کشور‌های غربی شهروندان و کارکنان سفارت خود را از افغانستان خارج کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار