دفاع تمام قد بایدن از ترک افغانستان/ از پیشروی سریع نیرو‌های طالبان غافلگیر شدیم

رئیس جمهور آمریکا در تشریح دلایل خود برای خروج نظامی از افغانستان گفت: صادقانه می گویم که از پیشروی سریع نیرو‌های طالبان غافلگیر شدیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که قرار بود در سخنرانی به دفاع از تصمیم خود برای پایان ماموریت نظامی این کشور در افغانستان و خروج نظامیانش بپردازد، ضمن تاکید بر اینکه مأموریت واشنگتن هیچ‌گاه ایجاد دموکراسی در افغانستان نبوده است، گفت: ما هیچگاه قصد نداشتیم در افغانستان به ملت سازی بپردازیم و با یک دموکراسی یکپارچه و تمرکزیافته ایجاد کنیم.

وی در تشریح این سناریو که کشورش چطور به نقطه فعلی رسیده است و چه منافعی را دنبال می‌کند، گفت: ما تقریباً در حدود ۲۰ سال پیش به افغانستان رفتیم و اهداف مشخصی را دنبال می‌کردیم.

بایدن افزود: اهداف ما عبارت بود از دستگیری افرادی که ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ما حمله کردند و از سوی دیگر اطمینان یافتن از این امر که القاعده نمی‌تواند از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله مجدد به ما استفاده کند.

رئیس جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه کشورش این کار را تنها با این اهداف انجام داده است، افزود: ما توانستیم القاعده در افغانستان را به شدت ضعیف کنیم و از سوی دیگر هیچ‌گاه از تلاش برای یافتن اسامه بن‌لادن دست نکشیدیم و او را پیدا کردیم و در حقیقت این اتفاق در طول یک دهه پیش رخ داده است.

بایدن با بیان اینکه تنها منفعت ملی حیاتی آمریکا در افغانستان امروز هم همانی است که همیشه بوده است، ادامه داد: هدف و منفعت ما جلوگیری از وقوع یک حمله تروریستی دیگر به خاک آمریکاست.
وی گفت: من سال‌هاست براین موضوع تاکید دارم که مأموریت ما باید مأموریتی محدود و بر مبارزه با تروریسم متمرکز باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا به گزارش‌های منتشرشده درباره دولت خود وغافلگیری از پیشروی سریع نیرو‌های طالبان در افغانستان اشاره کرد و گفت: من می‌خواهم با مردم آمریکا صادق باشم و این موضوع را تایید می‌کنم.

وی ادامه داد: تسلط طالبان بر افغانستان سریعتر از پیش‌بینی‌های دولت من اتفاق افتاده و تنها دلیل آن هم تسلیم شدن رهبران افغانستان و نجنگیدن نظامیان ارتش این کشور و مقابله با طالبان بود.

بایدن با بیان اینکه تا این لحظه ۴ دولت آمریکا درگیر جنگ افغانستان بوده‌اند گفت: قصد نداشتم خاتمه مأموریت آمریکا در افغانستان را تحویل دولت پنجم بدهد.

وی ادامه داد: کاملا از این موضوع اطلاع دارم که تصمیم من در این خصوص با انتقاد‌هایی همراه خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به انتقاد همگان از تصمیم وی در پی خروج نظامی از افغانستان ادامه داد: من رئیس‌جمهور آمریکا هستم و مسئولیت این کار به عهده من است و به هیچ عنوان قصد ندارم اشتباهات گذشته آمریکا را تکرار کنم.

وی خطاب به منتقدین گفت: انتظار دارید چند نسل از دختران و پسران آمریکا را به افغانستان بفرستم؟، بخاطر داشته باشید که ارتش افغانستان حاضر به جنگ با طالبان نشده است و از این رو ما نمی‌توانیم در جنگی بمیریم که خود نیرو‌های افغانستانی نمی‌خواهند در آن باشند.

بایدن افزود: آمریکا نزدیک به یک تریلیون دلار برای ارتش افغانستان هزینه کرده است و تمامی امکانات را برای مقابله با طالبان در اختیار آن‌ها قرار داده، اما نمی‌توانسته به آن‌ها اراده جنگ بدهد.

رئیس جمهور آمریکا ضمن هشدار به طالبان درباره ایجاد اخلال در تخلیه نظامیان کشورش از آمریکا، گفت: در صورت چنین اقدامی، آمریکا فوراً و با زور پاسخ خواهد داد.

بایدن در انتها مدعی شد که اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان پیش از این پیشنهاد تعامل دیپلماتیک با طالبان و رسیدن به سازش با این گروه را قبول نکرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بایدن ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حاجی 1
۲۳:۵۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
امریکا ییها و متحدانش به بهانه مبارزه با تروریسم ،میلیاردها دلار هزینه برای روی کار آوردن دولتی پوشالی کردند که پشتوانه مردمی نداشت و به فساد و ناکارامدی مشهور بود عاقبت حکومتهایی که حمایت مردمی نداشته باشند امثال حکومت صدام در جنگ خلیج فارس به پایان خوشی نمی رسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
حضور حدود ده هزار نیروی امریکایی و وابستگانشان در شرایط حاضر در کابل چه معنی دارد ؟؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
ایجاد اختلاف بین مسلمانان وجنگ داخلی !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
این شعر را زمزمه کن : پا به هر جایی میزاره فرصت موندن نداره امریکا !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
امریکا خیلی به خودش اعتماد دارد !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۸:۳۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
بعد از اینهمه اشغالگری ایران و افغانستان همانند دو دوست و دو برادر و دو همسایه و دو همزبان و هم کیش و هم آیین می‌توانند به تجارت و ترانزیت و سرمایه گذاری در کشورهای همدیگر بپردازند یقینا دشمنان دو ملت همزبان و همسایه از این یکی شدن و دوستی خیلی خیلی ناراحتند و نمیخواهند خوبی و برادری دو کشور همسایه و ثروتمند را ببینند.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۸:۲۸ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
دموکراسی آمریکا بعد از بیست سال اشغالگری در لحظه آخر و تیرباران کردن مردم مشخص شد.
لحظه آخر گلوله باران مردمی که به آمریکا پناه بردند با گلوله پاسخ داده شد و خداحافظی آمریکاییها با مردم گلوله بود این یعنی دموکراسی آمریکا .
نه طالبان و نه آمریکا و نه دولتهای افغانستان هیچکدام به درد افغانستان نخوردند .
افغانستان باید ایالتی اداره شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
افغانستان را استعمار انگلستان ازماجدا کرد. افغانستان مال ایران است. افغانی‌ها ایرانی‌اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
اینجا جای اظهار نظره نه جای بی ادبی
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۸:۳۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
درود بر شما بزرگوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
پا به هر جایی می زاره فرصت موندن نداره امریکا !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
ارتشی که 20 سال توسط آمریکا آموزش دید و مجهز شدن حتی چند ساعت در مقابل پا برهنگان تفنگ به دست(طالبان)مقاومت نکرد،،این واقعا جای تامل داره؟؟اگر افسران و سربازان این ارتش ایرانی بودند انصافا حقشون بود در دادگاه نظامی به تیرباران محکوم بشند،،مردمی که هر تحقیر و توهینی رو در هر کشوری به جان می خرند اما حاضر نیستند در کشور خودشان با مشکلاتشان مبارزه کنند،،بگذریم،،،،کشور ما جنگ رو با دستان خالی با 42 کشور دنیا به پایان رساند (این امتحان را پس داد)اما واقعا نخبگانی که پس از چند سال هزینه دانشگاهی توسط دولت و بیت المال ،،،کشور را با مشکلاتش تنها می گذارند و به صف مهاجرین غرب می پیوندند واقعا جای تاسف داره،،باید به خودمان هم یه نگاه بیندازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
تحولاتی که هم اکنون در منطقه به ویژه در افغانستان رخ می دهد،نشان از عقب نشینی آمریکا نیست بلکه یک نوع پیشروی تاکتیکی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
هذیون نگو !مگه ندیدی که غافلگیر شدن ؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
برنامه ها دارن براش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
ترامپ از ایران سیلی خورد و بایدن از طالبان!برای ترامپ زیاد ننگ نبود چون ابرقدرت منطقه بهش سیلی زده بود.اما برای بایدن واقعا ننگ است که یک گروهک تروریستی به او سیلی بزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
آنلاین
۱۴:۳۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
اون چیزی که امروز در افغانستان شاهد آن هستیم و آن را نفی می کنیم با استقبال و همراهی خود افغانها شکل گرفت . مثل اینکه طالبان هم آن طالبان وحشی گذشته نیست . همین فرمان عفو عمومی که صادر شد خودش روزنه ی امیدی هست . کاش دولتمردان ما زودتر به کمک مردم مظلوم افغان بشتابند و با میانجیگری نذارن اختلاقات شدت بگیره و خون مردم بیچاره ریخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
من نمیفهمم چرا موضوع اصلی رو بیخیال شدین چسبیدین به حاشیه. الان مسئله‌ی اصلی آمریکا نیست بلکه افغانستان، دولت جمهوری اسلامی و امارت اسلامی افغانستان و خواست مردم این کشوره نه آمریکا.
آمریکا هدفش کشتن بن لادن بود که بهش رسید و حدود ۲۰ سال پیش که طالبان ۹۰ درصد افغانستان رو گرفته بود به خاطر وحشی بودنشون و خطرآفرینی برای سفارت‌ها و مردم، آمریکا علیه طالبان اقدام کرد ولی امروز وقتی نه طالبان کاری به دیپلمات‌ها داره و نه مردم افغانستان قصد جنگ با طالبان دارند؛ دلیلی نداره که در این کشور هزینه‌ی بیشتری بکنه.
من نمیفهمم چرا بعضیا انقدر خوشحال شدن و به جای نگرانی برای افغانی‌ها، از خروج آمریکا از افغانستان خوشحالند و به خیال خودشون آمریکا شکست خورده. باور کنید اگه آمریکا و طالبان بر سر امنیت آمریکایی‌ها در افغانستان و عدم اقدامات تروریستی علیه آمریکا توافق نکرده بودند، آمریکا هیچوقت افغانستان رو ترک نمی‌کرد. آمریکا باهوش‌تر از این حرف‌هاست که بدون هیچ دستاوردی افغانستان رو دودستی تقدیم طالبان کنه. انقدر بعضی از دوستان ضدغرب و شرق‌پرست، خوشحالی نکنید. بعضیا اگه مردم آمریکا از کرونا بمیرند هم خوشحال میشن چون که به آمریکا ضرر رسیده. درسته که سیاست مهمه ولی انسانیت مهمتر از همه چیزه. انقدر خشک‌مغز نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
خشک مغز تر از بایدن وترامپ وتو کسی در دنیا هست ؟!امریکا را خدا زمینگیر کرد این وعده ونصرت الهی بوده وهست وخواهد بود :چه برای انصار الله یمن وچه برای حزب الله لبنان وچه برای مجاهدان افغان زیرا همه خالصانه دشمن امریکا هستند این پیروزی ها گوارای سینه هاشان باد وباعث تشفی قلوبشان !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
شماها هیچوقت بیدار نمیشوید.
بستن مردم به تیربار هنگام ترک افغانستان گویای همه چیز بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
من واقعا برام سول پیش اومده
اگر مردم افغانستان مخالف طالبان هستند پس چرا انقدر راحت اجازه دادند طالبان یکی پس از دیگری شهرهای مختلف رو بدون جنگ و خونریزی بگیره و حتی یک دقیقه هم مقاومت نکردند و الان در خیابان ها با طالبان سلفی میگیرند ؟؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
سران افغانستان به قدری فساد ودزدی و.....انجام دادن که مردم دوست نداشتن جانشان رابرای این مسئولان دزد بدهند
همین طالبان وقتی وارد سران افغانستان می شدنند چه خانه های مجلل وزیبایی داشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
چون مردم واقعا از جنگ خسته شدن.حاضرن امنیت باشه حتی با حاکمیت طالبان.در ضمن بیشتر مردم افغانستان شیعه هستن و شیعه هرگز اجازه نمیده کشورش به هرج و مرج کشیده بشه.به ایران خودمان نگاه کنید! مردم امنیت را بر اقتصاد ترجیح دادن.چون شیعه منطق دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
همه مجاهدان راه خدا هستند : مطمئن باشید خداوند در قران فرموده اگر شما دین من را یاری نکنید مردانی خداپرست هستند که تشنه یاری دین من هستند و امروز در یمن وافغانستان وعراق ولبنان به اسم های انصار الله وطالبان وعصائب وحزب الله و.....سر بر آورده اند ودر کنار مردان جهادی ایران با هم بر علیه امریکا خواهند ایستاد من کاملا"یقین دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
من احتمال تجهیز و تقویت طالبان توسط روسیه را محتمل تر می دونم قدم به قدم می خواد رژیم شوروی را احیا کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
هذیون می گی !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
تو تو باغ نیستی وچرت وپرت می گی !!یه دکتر خوب سراغ دارم !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
من اکر جای بایدن بودم با اتحاد اروپا و بعضی کشور های اسیایی ایران عراق افغانستان و سوریه را میگرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
تبارک الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
میگرفتی؟ انگار زمون مغوله که به راحتی یه کشورو صاحب بشی، کوچیکترین حرکتی بکنی صد تا کشور دیگه واکنش نشون میدن، اتحادیه اروپا و آمریکا بخوان کاری توی خاورمیانه بکنن، روسیه و چین بیکار نمیشینن که منافعشون به خطر بیفته. اگه به این راحتی بود که الان آمریکا کره شمالی رو گرفته بود تموم
Iran (Islamic Republic of)
شیراز
۱۴:۲۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
الحمدلله که جاش نیستی
حتما در اسرع وقت به روانپزشک حاذق مراجعه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
خیلی به مخد فشار نیار !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
با این نسخه تو :بایدن فقط وفقط منتظر باز شدن در جهنم دیگری خواهد بود !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
ازخودت بترس چون به نظر میاد ازخدانمیترسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
چه عده ای خوششان نیایید و یا عده ای خوششان بیاید،واقعیت این است که آمریکا از افغانستان فرار کرده است.آمریکا دیگر مانند مارمولکی است که خود را باد میکند تا قوی به نظر بیایید.ممکن است این حرف به مذاق عده ای خوش نیاید،اما این یک واقعیت است.چشمان خود را باز کنید.زیر برف رفتن سر کبک واقعیت را تغییر نخواهد داد.
Iran (Islamic Republic of)
P.H.D
۱۳:۲۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
دوست عزیز وقتی سواد سیاسی ندارید، لطفا نظر ندید.ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
سواد سیاسی تو داری وامزیکاو انگلیس ولاغیر !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
من به عنوان مدرس علوم سیاسی می گویم امریکا در حال سقوط است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
PHDویزاتو گرفتی !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
PHD محترم انگار شما از این نظر خوشتون نیومده! به نظر میاد این بنده خدا حداقل اینقدر سواد داشته که عکس العمل شما را از این نظر پیش بینی کنه،ضمنا اگر شما سواد سیاسی داشتی پاسخ منطقی به نظر ایشون میدادی،نه اینکه اتهام و برچسب به ایشون بزنی.کمی فکر کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
فرق می کنه !! : در زمان های نه چندان دور مردان بزرگی همچون نادر داشتیم که تا قلب هند می رفتند والن مردان کوچکی که گر فتار پراید و انواع مرغ ها هستند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
یک روح در دو بدن : ازمنظر تاریخی افغانستان پاره تن ایران است واین خط وخطوط جغرافیایی که الان مثل بت می پرستید را انگلیسی ها بپا کردند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
واقعا حرف درست همینه ولی کیه که بفهمه هر چند این جدایی ناجوانمردانه بین دو ملت و دو کشور فاصله زیادی انداخته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
انگلیسی ها مسلمانان را تو قفس کردند ودر را بسته اند در حالی که کل اروپا انچنان مرزی با هم ندارند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
یه قفس نه ! قفس قفس :ایران افغان پاکستان آذر بایجان ونخجوان کویت بحرین قطر وامارات وقفس های انگلیسی دیگر تحت عنوان مرز جغرافیایی وما را وادار به پرستش مرز ها کرده اند ؟!؟!؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
وترکیه. کوه های آرارات و استان بحرین آخرین جداشدگان ازکشور ایران بودند. به دست کورش پرستی واقعی به نام محمد رضا پهلوی تقدیم به اجانب شدند. قابل توجه سلطنت طلبا وشاهپرستا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
بایدن بود که میگفت طالبان از پس نیروهای دولت مرکزی برنماین و دولت افغانستان سقوط نمیکنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
ژاپن به خاطر ساختن وبومی سازی یک چرخ خیاطی از شرکت کاچیران در عراق انتقام گرفت چطور ممکن است اجازه تقویت تجارت با افغانستان را به ما بدهد !!!!!؟؟؟؟؟!؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
فردا دیر است !!!! : فرصت طلایی برای بی اثر کردن تحریم ها ::همین الان رابطه تجاری با افغانستان راسرعت بدهید فردا دیر است!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
هرچی که هست دیگه نباید افغانی سرازیر بشه به ایران، مهاجرهای غیرقانونی هم باید اخراج بشن، یکم از کشور های اروپایی یاد بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
واقعا درسته هنوز خیلی ها نوبت تزریق واکسنشون نشده وکرونا یکه تازی میکنه اونوقت اگر از ورود مهاجران غیر قانونی جلوگیری نشود در نتیجه جمعیت زیادی از مردم افغانستان هم وارد کشور میشوندکه خیلی ها خود عامل کرونا هستند و این یعنی اینکه..................
خدا خودش کمک کنه و تمام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
ائن خط واین نشان +،× : امریکا از تقویت رابطه تجاری ایران وافغانستان خواب ندارد !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
هشدار !!!! : رابطه سنتی ،دینی ،زبانی،فرهنگی،همسایگی وانواع اشتراکات ما با افغانستان امریکا واسراییل وصد البته نوکران وسلبریتی های امریکا در ایران را سخت عصبی کرده وچرت وپرت می گویند !!!!ومی ترسند که تحریم بواسطه ا یجاد رابطه قوی اقتصادی با همسایگان بی اثر شود !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
مردک !!!گربه به خاطر خدا موش نمی گیره ؟! افغانستان را سوراخ سوراخ کردهاید ومیلیارد ها دلار معادن را به غارت برده اید !!!البته به کمک داعش !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
مردک یعنی بایدن !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
احتمال اینکه امریکا معادن اورانیوم ولیتیم وطلا را در افغانستان بمباران کند زیاد است !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
دیگه توی اون معادن چیزی نمونده چیو میخوان بمباران کنن؟همرو غارت کردن رفت برای همینه که دیگه دستشون از معادن به پول نمیرسید جنگ راه انداختن تا از این به بعد با فروش اسلحه هاشون درامد کسب کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
آمریکا فقط به فکر منافع خودشه حملات ۱۱ سپتامبر قلابی رو برنامه ریزی کرد که به بهانه اون وارد خاورمیانه بشه اول افغانستان بعد عراق و هدف نهایی ایران بود که موفق نشد حتی با ایجاد داعش هم نتونست به ایران ضربه بزنه حالا هم با مستقر کردن طالبان در افغانسان به نظر من میخواد با ایجاد ناامنی در آینده برای مرزهای شرقی کشور برنامه داره باید خیلی مراقب مرزهای شرقی بود طالبان به نظر من مثل داعش تندرو و گروه افراطی است حالا باید کارشناسان علوم سیاسی بیایند و به خوبی طالبان را تحلیل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
خوراک چین وژاپن !!!!!! : معادن استخراجی توسط امریکا در افغانستان خوراک چین وژاپن است !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
قابل توجه سلیبریتیها ، هرچند اگر آمریکا همه ملت رو بکشه بازهم سلیبرتیها آن رو توجیه میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
واسه اینه که مجوز اقامتاشون باطل نشه از بس وطن پرستن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
بزگترین نگرانی امریکا افتادن معادن افغانستان بدست چین یا ایران است !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
ایران خودی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
امریکا نگاران چیست ؟؟؟!؟! : یشترین نگرانی امریکا تسهیل وتقویت تجارت افغانستان با ایران است وبدنبال این است که تجارت افغانستان از طریق پاکستان وهند انجام شود !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
به ولله حالم از سایتتون گرفته شده
کامنت های 4 تا مخالف رو تایید میکنید؟؟
شیطان پرستی هم حد و حسابی داره.
خداحافظ تا ابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
به سلامت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
طی این 20 سال : تمام خاک افغانستان را مثل لشگر موشها سوراخ سوراخ کرده اند !!!!ومیلیارد ها دلار استخراج !!!!!و کارخانه ها وزیر ساخت های امریکا را متحول کرده اند !!!!
Iran (Islamic Republic of)
om
۱۰:۵۸ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
کاش همتون با کرونا از بین بروید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
تمام این تجهیزات وهواپیما ها ووسایل الکترونیکی جدید که امریکا ساخته با مواد معدنی مر بوط به استخراج از معادن افغانستان بوده !!!!مثل معدن لیتیوم واورانیوم وطلا و...................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
دروغگو !!!20 سال قتل وغارت :وجب به وجب خاک افغانستان را آمایش کرده وبالغ بر 1000 معدن از انواع :اورانیوم ،لیتیوم،طلا،مس و انواع پودر ها وسنگ های قیمتی به ارزش بیش از 3/000/000/000/000دلار را به کمک محافظان داعش والقاعده واسراییل استخراج وببه امریکا حمل کرده وهمین الان نگران تجهیزات باقی مانده خود مثل ماشین های سنگین وبیل های مکانیکی ولودر ها ودستگاه های حفاری هستند تمامی اسناد مربوط به اکتشاف را در سفارت امریکا به اتش کشیدند ودود آن از تمام فضای کابل مشاهده شد برای همین کشور هایی نظیر ژاپن وچین دهانشان از این گنج باد آورده آب افتاده ودستپاچه رابطه هستند و هر روز با ایران مذاکره می کنند که از وجود رابطه سنتی ایران وافغانستان برای وردو به افغانستان و استخراج معادنی که امریکا 20 سال غارت کرده جا نمانند !!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
حالا طالبان موند و اونایی که برای آمریکاییها کار می‌کردند. آمریکا حتی به نوکرهای خودش رحم نکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
هر کس برای رژیم آمریکا خوش رقصی کنه عاقبتش اینه که باید برای فرار از سرنوشت محتوم خودشو به چرخهای هواپیمای یانکیها آویزون کنه. فیلمهای این چند روز از افغانستان و فرودگاه کابل به تمام معنا عبرت آموز بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
متاسفانه بعضی ها به آویزان شدن به چرخهای هواپیماهای آمریکایی و یا تحقیر هایی بیشتر از این هم مباهات میکنند،اینان مسخ شده اند و زمانی درک خواهند کرد که دیگر تمامی خود را باخته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
خب که چی دم به دقیقه اخبار افغانستان و میزارین،کاش اینقدر که پیگیر افغانستان هستین پیگیر خوزستان و سیستان و بقیه ی کشور خودمون بودین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
رسانه جهانی است.
فقط مختص یه گوشه از ایران که نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
خبرگزاریها بخشهای مختلف دارند از جمله بخش بین‌الملل. کسی رو هم به زور اسلحه مجبور نمی‌کنند فقط بخش اخبار خارجی رو بخونه. شما آزادی اخبار داخلی رو پیگیری کنی یا اگه دروغ دوست داری می‌تونی من و تو، بی.بی.سی یا سعودی اینترنشنال تماشا کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
برو بخش استانها را بخوان دوست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
ببی سسسواد
Iran (Islamic Republic of)
قنبری اهواز
۱۴:۲۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
ما در خوزستان نه مشکل آب داریم و نه مشکل برق !!!
فقط مشکل مسئولین را داریم که به لطف خدا در دولت جدید با انتصاب استاندار ویژه در استانمان بر مشکلات غلبه خواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
راستی بی زحمت آب هیرمند مارو هم پس بگیرید. هموطنانم تو سیستان تو شن وماسه نفسشون گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
هر چی بایدن گفت نمیشه دقیقا همون شد. از جمله شباهت فرار آمریکاییها از افغانستان با فرار از ویتنام. حتی عکسهای فرار با هلیکوپتر از سفارت آمریکا با ویتنام مثل همند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
آمریکا پرستها تحویل بگیرید. خیلی راحت افرادی که بهشون کمک کرده بودند رو فروختند. حالا طالبان تمام افرادی رو که برای آمریکاییها کار میکردند از مترجم و مشاور بگیر تا راننده و نظافتچی رو سر میبرند. خیانت تو ذات رژیم آمریکاست. چه زیر تعهدی مثل برجام زدن چه فروختن اون بدبختهای ساده لوحی که براشون نوکری می‌کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
عجب نقشه ای،مخفیانه با طالبان صحبت کردید که چندین سال است که از افغانستان چپاول کردیم و پایگاه ساختیم برای حمله به آرامش دیگران،والان چیزی نموده برای افغانستان،فقط برای حفظ هژمونی ما ،بیایید بگویید که اشرف غنی فرار کرد و به صورت نمادین وصوری در ارگ مستقر شویدبعدببینبم چه می شود؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
مرگ برآمریکا. سزای اعتماد به آمریکا همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
هم مردم و هم ارتش ترسو افغانستان که هیچ کاری جز فرار نکردن لیاقت بهتر از طالبان ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
نصف مردم افغانستان طرفدار تفکر طالبان هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
روی نقشه های جهان بر فراز خاک افغانستان بنویسید فروخته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
شرم بر مسلمانی که به برادر مسلمان خود کمک نکند. ما باید به افغان ها مجوز ورود بدهیم تا در سرای اخرت شرم سار حرف مولا نباشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
احتمالا خودت افغانی ساکن ایران هستی،وگرنه ما با ورود مهاجرین مخالفیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
تو حتما افغانی ساکن ایران هستی ،چون ما با ورود مهاجرین افغان مخالفیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
افغان ها باید در کشور خودشان بمانند و برای آزادی آن مبارزه کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
جمعیت میلیونی افغانی تو ایران که فقط ضرر میرسونه باید اخراج بشه؛ نه اینکه باز هم زیادتر بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
ایران برای خود ما هم کار کم داره ، ظرفیت افغانی ها رو نداره ، کسایی که این سال ها پول ما رو مسخره میکردن برن با پول خودشون کار کنن!
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس مرکزی
۱۲:۳۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
ایران هم کشور چندان خوبی نیست و با این مدیران و مسولان به زور گلیم خودش را از آب بیرون میکشد اینقدر از ایران کوه آرزوها نسازین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
ما یه مولا داریم؛ امام حسین جنگید و شهید شد برای حقش و زیر بار حقارت نرفت..
Iran (Islamic Republic of)
قنبری اهواز
۱۴:۲۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
شرم بر اون مسلمانی که بدون هیچ اراده و مقاومتی کشورش را تسلیم می کند . شرم بر ارتش خائن و فرماندهای بی لیاقتشان

کاش مردم افغانستان برای یک بار هم که شده حماسه ی مقاومت و پایداری خرمشهر را می خوانند . کاش افغانها میدانستند که مجاهدان خرمشهر ۳۴ روز با دست خالی در مقابل تمام دنیا شهرشان را نگه داشتند.
کاش حماسه مقاومت و پایداری دزفول را شنیده بودین . هزاران موشک بر پیکره ی دزفول کوبیده شد اما تسلیم نشد .

سلام بر خوزستان من و ننگتان باد مردم افغانستان که چه بی اراده شهرهایتان را تسلیم گروهی کردید که خودتان آنها را تروریست میدانید و گرنه طالبان برای ما عددی نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
بله کمک کردن به مسلمان لازمه ولی اگه خدایی نکرده همین طالبان به اسم مردم معمولی بیان توخاک ما وناامنی ایجاد کنند اونوقت خودمون باید بکجا فرار کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
توکه فراموشی داری وغافل میشی!!! بروکنار یک نفر دیگه که غافلگیر نشه بیاد؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
آمریکا آمد طالبان را آموزش داد و تجهیز کرد و رفت و نوکر را جایگزین کرد تا بدون هزینه منافع اورا تامین کند مثل سایر کشور ها که نوکرها منافع آمریکارا تامین میکنند و شعار ضدییت با او را میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
نمیشه اینقدر سریع قضاوت کرد. آمریکا از ویتنام هم با همین خواری و خفت فرار کرد و گروههایی که ادعا میکرد برای مبارزه با اونها به ویتنام لشکرکشی کرده رو تجهیز نکرد. در این مورد هم نمیشه گفت حتما طالبان رو با برنامه تجهیز کرده و بعد از افغانستان خارج شده. باید صبر کرد و دید در آینده چه پیش میاد. آمریکا اون ابرقدرتی که تو هالیوود نشون میده نیست. از جنگ جهانی دوم به بعد آمریکا در هیچ جنگی پیروز نبوده. جنگ جهانی دوم رو هم به کمک انگلیس و شوروی و فرانسه و مستعمره‌های این کشورها و خیلی از کشورهای دیگه و با انجام جنایات جنگی وحشتناک مثل بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و بمباران توکیو، درسدن، هامبورگ و شهرهای دیگه پر از زن و بچه با بمبهای آتشزا پیروز شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
بله همین درسته بدون هزینه افغانستان را داد دست طالبان و رفت خیلی شیک و مجلسی
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
امریکا باید به تمام کشورهایی درگیر در بحرانی که جو بایدن در افغانستان ایجاد کرده خسارت دهد.
از طرف دیگر اگر امریکا خسارت این بحران را به کسی نداد اونوقت میاد به ایران برجام بدهد!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
هروقت انگلستان خسارت جدا کردن افغانستان وپاکستان وارمنستان وآذربایجان و بحرین از ایرانو داد، هروقت خسارت اون قحطی تحمیلی به ایران وجنگ وکشتار صد سال پیش به ایرانو داد، آمریکا هم خسارت ثروت به تاراج رفته افغانستان میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
ما فکر میکنیم که با خروج آمریکا از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان به موفقیت بزرگی دست پیدا کردیم اما اولین نتیجه منفیش سیل هجوم مردم افغان بسمت ایران است ورود آنها به ایران هزینه زیادی دست دولت خواهد گذاشت وتبعات منفی دیگری هم بدنبال خواهد داشت اونم تو این اوضاع فلاکت بار که از هر طرف لای منگنه قرار داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
یعنی قدرت گرفتن طالبان برای شما موفقیت بزرگی هست؟ متاسفم که قدرت گرفتن گروه تروریسمی طالبان برای امثال شما موفقیت بزرگی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
مگه وقتی آمریکا به افغانستان حمله کرد مهاجرای افغان به کشورشون برگشتند؟ بازگشت دوباره طالبان بیشتر به ضرر اروپاییها (مردم عادی اروپاست) چون رژیمهای اروپایی سیستم‌های شوسیال به نفع مهاجران و به ضرر جمعیت بومی اروپا دارند بیشتر مهاجرا به اروپا میرند ولی خوشبختانه در ایران چنین چیزی نیست و همه باید کار کنند در غیر اینصورت ما مجبور بودیم مالیات بیشتری بدیم تا برای خارجیها زندگی مجانی فراهم کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
چطور فکر کردی که قدرت گرفتن طالبان موفقیت بزرگه!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
چرا بعضیا بدون اینکه کامنت رو خوب بخونن اظهار فضل میکنن وقتی میگم ما فکر میکنیم منظورم به مسولانه که فکر میکنن با قدرت گرفتن طالبان اینچنان و آنچنان میشه چشم بسته نظر ندین لطفا
آخرین اخبار