درخواست برای توقف خشونت ها در افغانستان در مذاکرات دوحه/ بورل: کابل با طالبان مذاکره و همکاری کند

نمایندگان آمریکا، چین و سایر کشور‌های جهان خواستار تسریع روند صلح در افغانستان و توقف فوری حملات طالبان به شهر‌های مختلف شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز،  شرکت کنندگان در نشست دوحه خواستار استقرار صلح در افغانستان شدند. 

بر این اساس، در بیانیه‌ای که پس از پایان مذاکرات دوحه در مورد افغانستان صادر شد، آمده است: طرفین درگیر در افغانستان باید هر چه سریعتر به توافقنامه صلحی جامع در این کشور دست یابند. ضمن اینکه نیرو‌های طالبان نیز باید درگیری‌ها و حملات خود را در مناطق و شهر‌های مختلف افغانستان در اسرع وقت متوقف کنند.

در بیانیه پایانی مذاکرات دوحه همچنین آمده است: در صورت دستیابی طرفین به یک توافقنامه جامع صلح، اعضای شرکت کننده در مذاکرات دوحه از جمله پاکستان، سازمان ملل و نیز اتحادیه اروپا به بازسازی افغانستان کمک خواهند کرد.

همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از دولت افغانستان خواست تا با طالبان همکاری کند. بورل در این باره گفت: دولت افغانستان برای دستیابی به راه حلی همه جانبه برای خروج از بن بست سیاسی فعلی باید با طالبان همکاری داشته باشد. ما دولت افغانستان را برای حل اختلافات سیاسی و تعامل با نیرو‌های طالبان تشویق می‌کنیم.

وی همچنین در ادامه از نیرو‌های طالبان خواست هر چه سریعتر مذاکراتی اساسی و هدفمند را با دولت افغانستان آغاز کنند. بورل هشدار داد: اگر طالبان به پیشروی خود در خاک افغانستان ادامه دهد، خشونت‌ها در این کشور افزایش می‌یابد و به انزوای سیاسی افغانستان در سطح بین الملل منجر می‌شود.

مذاکرات دوحه با هدف خروج از بن بست سیاسی در افغانستان در حالی به کار خود پایان داد که نیرو‌های طالبان تا به حال دستکم ۹ مرکز استان در این کشور را به تصرف خود درآورده اند و به گفته مقامات آمریکایی اگر این روند ادامه داشته باشد آن‌ها می‌توانند ظرف سه ماه کابل را هم تصرف کنند.

با خروج آخرین نیرو‌های خارجی به سرکردگی آمریکا از خاک افغانستان تا پایان ماه جاری میلادی، طالبان بیش از دو سوم این کشور را تحت کنترل خود درآورده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار