توضیحات ظریف درباره عملکرد وزارت خارجه در خصوص واردات واکسن کرونا

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره عملکرد وزارت خارجه در خصوص واردات واکسن کرونا مطالبی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با اشاره به بخش‌هایی از اظهارات تازۀ علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران درباره وارد نشدنِ مناسب واکسن کرونا به کشور و عدم فعالیت سفرای ایران برای واردات واکسن کرونا، به این اظهارات پاسخ داد.

 وی در اینستاگرام نوشت:

«سلام دوستان

شرایط کرونا وخیم است و نیاز به کوشش و همدلی ملی داریم.

بنده و همکارانم در نبرد تمام عیار با جنایت تحریم و تروریسم اقتصادی، تمام سعی‌مان را برای افزایش واردات واکسن خارجی و تأمین نیاز‌های تولید داخلی انجام داده و خواهیم داد و در برابر مسئولین بهداشت کشور و ایثارگران سلامت سرتعظیم فرودآورده و دست تک تک آن‌ها را می‌بوسیم؛ ولی متأسفانه حمله و توهین و افترا به دستگاه دیپلماسی از مستحب مؤکد هم عبور کرده و تبدیل به واجب عینی، و نه حتی واجب کفائی، شده است.

چون حتما هشت سال حمله به ما وجوب کفائی را پوشش داده بود. ۸ سال است بخاطر منافع ملی و رعایت حرمت مردم عزیزمان سکوت کرده ایم، ولی در موضوع تامین واکسن و مبارزه با کرونا که با جان ملت دلاور ایران سروکار دارد، توهین و افترا به دستگاه دیپلماسی به جایی رسیده که سکوت را غیرممکن کرده است.

آقایانی که به دستگاه دیپلماسی در مورد واکسن توهین می‌کنند فقط به یک سوال پاسخ دهند: «بیش از ۲۴ میلیون واکسن‌وارداتی تا کنون و بیشتر نیاز‌های تولید داخلی را کدام دستگاه علیرغم تحریم و همه کارشکنی‌ها و... وارد کشور کرده است؟»

نگذارید از سکوت پشیمان شویم و بپرسیم: اولین بار چه کسی در دولت بحث کرونا را مطرح کرد؟ چه پاسخی به او داده شد؟ کدام دستگاه پیشنهاد تمهید واردات واکسن از چین را در شهریور گذشته مطرح کرد؟ دقیقا همان کاری که بعد از آن تاریخ امارات (برای سینوفارم) و ترکیه (برای سینوواک) انجام دادند؟ چه کسانی گفتند مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند؟ کدام وزیر واکسن اسپوتنیک را در سفرش از روسیه گرفت؟ چه کسانی به او حمله کردند و او سکوت کرد و کار را ادامه داد؟ کدام دستگاه به مهمترین تامین کننده خارجی واکسن کشور هر روز حمله می‌کند؟ چه وزیری مجبور است از حیثیت خودش هزینه کند و برای مصالح مردم عزیز ایران حرف‌های دوستان را رفع و رجوع نماید؟ کدام دستگاه تا امروز خرید و اهدای بیش از ۲۴ میلیون واکسن خارجی را تمهید کرده و واردات انبوه و مستمر را در هفته‌های آینده مذاکره و نهایی کرده است؟ بیشتر دستگا‌ها و مواد اولیه تولید واکسن داخلی را کدام وزارت خانه تامین و وارد کرد؟ کدام وزیر تولید مشترک واکسن کوبایی با پاستور را در سفرش به کوبا در پاییز سال گذشته کلید زد؟ چرا این قدر زمان تلف شد؟ کدام دستگاه پروفورمای ورود ۲۰ میلیون واکسن از اروپا را رد کرد؟

باز هم بگویم؟

این نیز بگذرد»

این مطلب در پاسخ به سخنان اخیر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران بیان شده که وزارت خارجه را به کم‌کاری در حوزه تامین واکسن و واردات آن متهم کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
دکتر زالی چیزی نگفتن؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۷ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
لطفا حرف نزن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۵ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
آقا اصلأ تولیدکنندگان خارجی وکشور ها واکسن کرونا را تولید می کنند بطور انبوه تولید نمی کنند.کشورهندوستان چند نمونه واکسن کرونا تولید کرده اما علیرغم اینکه ایران ازشرکت های هندی طلبکار بود سازند واکسن هندی قبول نکرد گفت ما کاری به طلب تان از شرکت دیگرمان نداریم باید دلار آن را تقدی واریز نمایید.یادم نمی رود برای واردات واکسن هندی چندین روز با شرکت هندی مذاکره کردیم قراداد نوشتیم بنظرم۴۵۰۰۰۰۰ به ایران واکسن هندی تحویل دهند فوری ظرف ۲۴ساعت قیمت رانقدی انتقال دادیم پس ازیک هفته انتظار کل واکسن به فرودگاه هندی وارد درحال تخلیه وانتقال به هواپیمای ایرانی بود یک مرتبه دستور رسید کمتر ازیک میلیون دراین دوره بیشتر به ایران نمی رسد الباقی تا چندماه آینده.دربانک های کره جنوبی حساب بلوکه شده داریم اما حاضر نیستند یکجا یاطی یکماه کل واکسن درخواستی ایران رابدهند باقیمت های گزاف تری به کشور‌های دیگر می فروشند.اقای دکتری ظریف قبلاً تأکید داشتن سفرای ایران در خارج ازکشور اکثریت امنیتی هستند تعداد کمی سیاسی وهوش اقتصادی دارن آقای ظریف خودشان ازطریق کشورها پیگیر خرید واکسن کرونا هستند.سفیران ایران باید فراخوانده شوند تا بررسی شود چه کالایی ازایران به کشورخودشان وچه کالایی به ایران صادرکردن.همه چیز ضعیف بوده واقعیت اختیاراتی نداشتن اکثر سفیران ایران انسان‌های زحمت کش پرتلاش هستند اگر کاری به آنان سپرده باشد انجام دادن مگر سپرده نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۰ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
عملكرد داشتي ،تا حالا تحريم را برداشته بودي
واكسن بهانه است .

اگر عملكرد داشتي لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران با رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در ایران سیمون شرکلیف در راه پله تاریخی، جایی که کنفرانس تهران سال ۱۹۴۳ در آن برگزار شد جرات گرفتن عكس رو نداشت و صندلی نماینده آمریکا را كه خالیست در عكس نمي گذاشت .

صرفا جهت اطلاع خبري عكس در سايتها موجود است .
تاريخ عكس هم مربوط به ديروز است .
اميدوارم خبري پيگيري كنيد تا سفير روسيه و انگليس به وزارت خارجه احضار شوند و كتبا عذر خواهي كنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
آروم باشید کار کردن در جمهوری اسلامی منت گذاشتن نداره همه خالصانه برای خدا کار کنند و در مقابل حق الناس ملت و خدای متعال خود را مسئول بدانند و همه تلاششان را کنند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و مردم نیز کاستی هایی که ناشی از کمکاری نباشد را میپذیرند لطفا آقای رئیس جمهور محترمانه به دکتر زالی و دکتر ظریف تذکر دهند اینگونه دعواهای بچه گانه جایی در این موقعیت ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
بله خدا رحمان ورحیمه،میبخشه اما درمورد حق الناس به بنده هاش میسپره، میدونید با ما چه کردید8سال فقط زجر کشیدیم بخاطر بی لیاقتی شماها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
سفرای دولت روسیه و روباه پیر انگلیس مکار را فرا بخوان قبل از رفتن از سمت خود و وادار کن که از ملت ایران اسلامی عذر خواهی کنند بابت رفتار امروز و عکس یادگاری با صندلی خالی رفیق جنایاتشان شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار.
ملت ایران تاب توهین را نمی آورد و یک وقت دیدی سفارت انگلیس را همچون امریکا اشغال کرد و سفیر را به قلاده زد ‌
آقای ظریف شما باید اینکار را بکنی چون هشت ساله با پرونده برجام ملت را سرگرم کردید و دشمنان دیرینه این ملت را گستاخ کردید ‌تا جایی که نوادگان دشمنان دیروز ملت ایران امروز در جایگاه اجدادشان باز هم به مردم ایران توهین کرده و گستاخی بزرگانشان را تکرار کردند. ولی این ملت آن ملت نیست و جواب این گستاخی را اگر سیاسیون ندهند مستقلا خود خواهند داد. مرگ بر آمریکا و انگلیس و هپمپیمانانشان هر کشوری که میخواهد باشد روسیه یا فرانسه یا آلمان یا چین یا رژیم صهیونیستی. فرقی ندارد چه نامی داشته باشه یا کجای زمین . دشمن دشمن است.
ما ملت ایران منتظر جواب قاطع دولت مردان ایران هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
کم کم خیلی مسائل داره روشن میشه دکتر زالی منتظر افشاگری شما هستیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۳۳ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
بهر حال کرونا می تازد و جان می گیرد، باید جدی تر باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
آقای ظریف اگر صحبت نگذارید سکوت را بشکنم بمیان بیاید حاضرید عواقب آنرا بپردازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
فقط خدا کمک کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
درود بر دکتر ظریف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
8سال زیاد حرف زدی بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
اشتباهی منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۴۰ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
بله دکتر شما با خدا معامله کردید واین نیز میگذرد ،تا بوده همیشه کسانی بودند که نان به نرخ روز میخوردند ، همیشه خداوند شاهد بر اعمال ورفتار ونیات ما هست. خداوند آخر وعاقبت ملت ایران را ختم به خیر کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
شما خوبی!!!
آخرین اخبار