وخامت اوضاع بشری در افغانستان؛ سازمان ملل هشدار داد

ساز مان ملل در مورد وخیم شدن اوضاع مردم در اثر افزایش جنگ و خشونت‌ها در افغانستان هشدار داد. به گزارش مقام سازمان ملل در سال جاری ۵۰۰ کودک در اثر درگیری‌ها جان دادند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف بین‌المللی در مورد وخامت وضعیت بشری در افغانستان در اثر تشدید جنگ‌ها، ابراز نگرانی کرده‌اند.

یک مقام سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌ها گفت که در سال‌جاری ۵۰۰ کودک در اثر درگیری‌ها در افغانستان کشته شده‌اند.

سمیع حبیب که در ولایت بلخ زندگی می‌کند، می‌گوید که جنگ و ناامنی‌های اخیر، وضعیت بشری در شمال افغانستان را بسیار ناگوار کرده است: "این جنگ‌ها باعث شده که مادران فرزندان‌شان از دست دهند و اکثر زنان جوان بیوه شوند. جنگ باعث شده تا بسیاری مردم خانه‌هایشان را ترک کرده و به شهر مزار بیایند. خانواده‌های بیجا شده سخت به کمک نیاز دارند و باید با آن‌ها کمک شود. "

عبدالولی پتیال که همراه با خانواده‌اش از ۱۶ روز به این‌سو در هلمند گیر مانده است، می‌گوید که با گذشت هر روز، جنگ‌ها شدت می‌یابد و زندگی افراد ملکی را تلخ کرده است: "ما نه برق داریم، نه مواد غذایی و نه هم دسترسی به سایر نیازمندی‌های زندگی، ده‌ها تن از باشندگان هلمند و شهر لشکرگاه زخمی و شهید شده‌اند. "

پتیال از جامعه‌ی بین‌المللی می‌خواهد که بر طرف‌های متخاصم فشار بیاورند تا جنگ را متوقف کرده و امنیت افراد ملکی را تضمین کنند.

در حال حاضر جنگ در افغانستان به شمال‌شرق، شرق، جنوب و غرب گسترش یافته و روز به روز شدت می‌یابد.

شدت جنگ‌ها و خشونت‌های اخیر در افغانستان، باعث نگرانی در سازمان ملل نیز شده است.

سام مورت (Sam Mort)، مسوول ارتباطات صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان گفت: "یونیسف در مورد افزایش خشونت‌ها در افغانستان عمیقاً نگران است. از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۰۰ کودک کشته شده‌اند، صد‌ها طفل دیگر کودکی‌خود را از دست داده و به خاطر جنایاتی که شاهد آن بوده اند از نظر روانی آسیب دیده‌اند. کودکان افغان به صلح نیاز دارند.

میشل باشله، کمشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در مورد احتمال فاجعه بشری در صورت تشدید خشونت‌ها در افغانستان، هشدار داده است.

میشل باشله در ژنو گفت: تلفات افراد ملکی در افغانستان همچنان رو به افزایش است و گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر نیز وجود دارد که می‌توان آن‌ها را جنایات جنگی و جنایت برضد بشریت نامید.

به گفته خانم باشله، بر اساس ارقام آن‌ها صرف از نهم ژوئن تا اکنون حداقل در چهار شهر افغانستان یعنی لشکرگاه، قندهار، هرات و قندوز ۱۸۳ فرد ملکی کشته و ۱۱۸۱ تن دیگر به شمول زنان و کودکان زخمی شده‌اند.

آنتونیو ویتورینو، مسوول سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، دیروز در اعلامیه‌ای گفت که افزایش شمار آوارگان ناشی از درگیری‌ها در افغانستان "نگران کننده" است.

به گفتۀ آقای ویتورینو، شمار بیجا شدگان در افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۳۹۰ هزار تن رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار