باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می دهد؛

ارابه‌های مرگ در ترمینال‌های شمال + فیلم

فرا رسیدن فصل تابستان و مسافرت‌ها با وجود محدودیت‌های کرونایی و بدنبال آن حوادث تلخ جاده‌ای مسافران را گیج و سردرگم کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مسافرت واژه آشنا در فرهنگ ایرانیان است، سفر و گشت و گذار چنان در آداب و رسوم مردم ایران زمین ریشه گسترانده که حتی در ضرب المثل‌ها نیز به آن اشاره شده است مثلاً می‌گویند پشت سر مسافر باید آب بریزید که زودتر برگردد.

هدف سفر ایرانیان تقریبا مشخص است یکی به مشهد و قم می‌رود به قصد زیارت، آن یکی به تهران می‌رود به قصد تجارت یکی دیگر هم به اصفهان و شیراز و شمال سفر می‌کند به قصد تفریح و گشت و گذار.

اسباب و وسایل راه هم که مشخص است آن‌هایی که خودروی شخصی دارند با خودروی خودشان آن‌هایی هم که خودرو ندارند سه راه دارند، با هواپیما که قیمت بلیط آن سر به فلک می‌کشد با قطار هم که معلوم نیست اصلاً تا آنجا ریل گذاری باشد یا نه، پس تنها راه جاده است آن هم یا با سواری‌های خطی یا با اتوبوس‌های برون شهری که هر جا بخواهید شما را به مقصد می‌رساند.

اما دغدغه بسیاری این است که اصلاً با این اتوبوس‌ها سالم به مقصد میرسیم آیا ایمنی این ماشین‌ها به استاندارد‌های مناسب رسیده است و در این بلبشوی کرونایی اصلا شیوه نامه‌های ستاد مقابله با ویروس کرونا در اتوبوس‌ها اجرا می‌شود یا خیر.

ایمنی کجا بود آیت الکرسی بخوان

خدا نکند کار کسی در پیچ و تاب ادارات گره بخورد اوضاع زمانی بدتر می‌شود که برای باز شدن گره کار خود باید به شهر دیگری سفر کنی و چون قانونمند هستی، خودروی شخصی را در پارکینگ منزل چهارقفله می‌کنی و عازم پایانه مسافربری می‌شوی و من هم همین کار را کردم، پایانه مسافربری دولت در کمربندی ساری از لابلای صدای رانندگانی که هر کدام برای اتوبوس چند مسافر می‌خواهند دود اگزوز و بوی گازوئیل عبور می‌کنی و به سالن اصلی این پایانه با چندین تعاونی مسافربری می‌رسیم. 

اینجا هر کسی می‌خواهد تو مسافرش باشی، می‌گویند، چون کرونا آمده مسافر هم کم شده است، از دردسر بلیط گرفتن و جر و بحث با مدیر تعاونی درباره ساعت حرکت و شماره صندلی هم گذر می‌کنم و بلیط در دست سوار اتوبوس می‌شوم، گوش تا گوش اتوبوس پر از آدم بود انگار نه انگار که در جامعه ویروس کرونایی وجود دارد و در بیمارستان‌ها مریض در حال مرگ.

مسافرت
روی صندلی می‌نشینم دنبال کمربند ایمنی بودم که انگار در اتوبوس‌های ما وجود خارجی ندارد مشغول پیدا کردن کمربند بودم که هم سفری که کنارم نشسته بود گفت دنبال چه میگردی؟ گفتم دنبال کمربند ایمنی .. خندید و گفت اینجا ایرانه این اتوبوس تا الان باید هفت تا کفن می‌پوساند، اما این‌ها همچنان راه می‌روند بسم الله و آیت الکرسی و چهارقل بخوان تا مقصد برسیم وگرنه اگر به این قراضه باشه که همه ته دره ایم

حرکت که می‌کنیم دل در دل ندارم نمی‌دانم شب به مقصد میرسم یا سر از دره در می‌آورم یا جایی در سر پیچ مثل خیلی از اتفاقات ترمز کار نمی‌کند و ...

یک ذره از همسایه تان یاد بگیرید

داستان ایمنی ماشین‌های مسافربری مسئله امروز و دیروز نیست از همان دهه ۶۰ که بنز‌های سبز رنگ با آن قوس دایره شکل شان در جاده‌های کشور پادشاهی می‌کردند تا به همین الان این موضوع دامنگیر اتوبوس رانی کشور شده است.

ابراهیم موسوی زاده کارشناس حوزه حمل و نقل که خودش روزی تجربه رانندگی اتوبوس را داشته است از زیرساخت‌های نامناسب جاده‌های کشور گله می‌کند و می‌گوید شرکت‌های مسافربری وظیفه خدمت رسانی به مسافران را در طول سفر دارند، اما متاسفانه به دلیل اجرا نشدن قوانین و عدم بازرسی نهاد‌های نظارتی با مشکلات متعددی مواجه هستیم.‌

می‌گوید طبق آمار وزارت راه میزان رضایتمندی مسافران ایرانی از اتوبوس‌های بین شهری ۲۵ تا ۳۰ درصد است که اصلاً آمار خوبی برای صنعت حمل و نقل کشور نیست. موسوی زاده گفت:درصد بالایی از ناوگان حمل و نقل ما فرسوده و از رده خارج شده اند و نیاز به خرید و جایگزین کردن اتوبوس‌های نو به جای اتوبوس‌های مستهلک است.

اتوبوس
او گفت باید به این مسئله توجه داشت که میزان رضایت مندی از حمل و نقل نه تنها شرایط روانی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه از لحاظ اقتصادی نیز با جذب توریست می‌تواند کمک شایانی به حل مشکلات کشور بکند.

این کارشناس حمل و نقل که تجربه ترانزیت در جاده‌های آن سوی مرز‌ها را هم دارد می‌گوید: به عنوان مثال کشور ترکیه با استفاده از اتوبوس‌های مدرن در حمل و نقل جاده‌ای خود که از لحاظ اقتصادی نیز برای شهروندان ترک به صرفه‌تر از هواپیما است توانست رضایت ۷۵ تا ۸۰ درصدی را کسب کند.

موسوی زاده گفت: باید فرهنگ حمل و نقل و جذب توریست در کشور نهادینه شود تا فواید آن به نسل‌های بعدی منتقل شود.

اشکالات را گزارش کنید

سفرمان تمام می‌شود و به سلامت باز می‌گردم باید سوژه گزارش را پیگیری کنم به دیدار سرهنگ عبادی سرپرست پلیس راه مازندران رفتم.‌

او می‌گفت: بیشترین آمار واژگونی اتوبوس به دلیل خستگی و خواب آلودگی راننده اتفاق افتاد و نداشتن ایمنی اتوبوس‌ها و تعبیه نشدن لوازم مورد نیاز هم آمار کشته‌ها و زخمی‌های تصادفات را بالا می‌برد.

سرهنگ عبادی افزود: افزایش میزان تصادفات در کشور نشان می‌دهد رانندگان باید به قواعد رانندگی بیشتر توجه کنند تا فضای امنی برای مسافرین ایجاد شود.

او افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای ایمنی بیشتر در سفر تمامی شرکت‌های زیر مجموعه را ملزم به نصب پلاک نحوه اعلام گزارش مسافر در ناوگان سراسر کشور کرده تا مسافران با دیدن تخلف به شماره‌های تعریف شده در اتوبوس پیامک دهند تا همکاران پلیس راه اتوبوس را متوقف و برابر قانون با آن‌ها برخورد کنند.

او گفت: برخورداری از کپسول آتش نشانی و چکش در اتوبوس الزامی است چرا که داشتن این لوازم در هنگام وقوع تصادف می‌تواند به نجات جان مسافرین حبس شده در اتوبوس کمک کند.

سرپرست پلس راه مازندران گفت: رانندگان در شرایط کرونا باید ۵۰ درصد ظرفیت اتوبوس مسافر سوار کنند، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هم در طول سفر برای مسافران الزامی است.

نظارت و نوسازی ضروری است، انجام می‌دهیم

عمر بالای ناوگان حمل و نقل عمومی که می‌گویند به طور متوسط بیش از ۱۰ سال دارند و نقص‌های فنی که بار‌ها و بار‌ها سرنشینان را به کام مرگ برد و آخرین بار آن بر می‌گردد به ۳۰ تیرماه امسال که سه کشته و ۳۹ زخمی برجای گذاشت موضوع مهمی است که بار‌ها از آن انتقاد شده است، رانندگان گرانی قطعات یدکی خودرو‌های سنگین و کیفیت محصولات را عامل تاثیرگذار می‌دانند مردم هم خواهان نظارت بیشتر و برخورد جدی‌تر با شرکت‌های متخلف هستند.


بیشتر بخوانید 
واژگونی اتوبوس در محور هراز با ۳ کشته و ۳۹ زخمی + تصاویر و فیلم


سراغ متولی اتوبوس‌های برون شهری می‌روم.  نجفی مدیر کل حمل و نقل و جاده‌ای مازندران نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده‌ای را ضروری می‌داند و می‌گوید ۹ مرکز اسقاط خودرو در ساری، بهشهر، قائمشهر، بابل، بابلسر، آمل، محمود آباد و نوشهر فعال است.‌

او می‌گوید: اگرچه دولت تسهیلاتی برای نوسازی وسایل نقلیه سنگین می‌دهد، اما چون هزینه نوسازی بسیار زیاد است برخی مالکان اتوبوس‌ها اقدام به نوسازی نمی‌کنند.‌

نجفی افزود: کاهش وارادات خودرو، عرصه کم اتوبوس‌های نو و افزایش قیمت خودرو‌ها مانع بزرگی برای اسقاط خودر‌های فرسوده است.

او در خصوص نظارت‌های هم می‌گوید: اتوبوس‌ها روزانه با نظارت نماینده این اداره کل ضدعفونی می‌شوند و علاوه بر توزیع آب آشامیدنی در بطری‌های یکبار مصرف و قرار دادن محلول‌های ضدعفونی، ماسک هم به مسافرانی که ندارند داده می‌شود.

مسافرت جاده ای
مدیر کل حمل و نقل و جاده‌ای مازندران گفت: پیام‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا هم دائما از طریق پیامک و فضای مجازی به رانندگان داده می‌شود.

نجفی در خصوص نقص‌های فنی که گاهی گریبان اتوبوس‌ها را می‌گیرد نیز گفت: با همکاری پلیس راه استان گشت مشترک در حال انجام است و با رانندگانی که اتوبوس‌های آنان نقص فنی داشته باشد یا تجهیزات ایمنی تعیین شده نداشته باشند برخورد قانونی انجام می‌شود و علاوه بر راننده شرکت حمل و نقل نیز به کمیسیون تخلفات معرفی می‌شوند.‌

او می‌گوید: اتوبوس‌ها در مراکز معاینه فنی بازرسی و برای آن‌ها برگه‌های فنی صادر می‌شود شاید وسیله نقلیه‌ای در ظاهر فرسوده باشد، اما اگر از آزمایشات معاینات فنی به سلامت عبور کند نشان می‌دهد از لحاظ فنی مشکلی ندارد.

هر چه هست اتوبوس ها، ناوگان‌های پرمشتری هستند که نوسازی آن‌ها در این استان پرمتقاضی برای سفر از واجبات است و غیرقابل چشم پوشی که می‌گویند دارند انجام می‌دهند می‌ماند عامل اصلی بسیاری از این حادثه ها، خطای انسانی و سهل‌انگاری و خواب آلودگی راننده که برای آن هم باید فکری کرد شاید با کاهش ساعت کاری رانندگان یا نظارت بیشتر بر سلامت جسمی و روحی آنان و ارائه مشاوره روانشناسی و غربالگری جدی رانندگان متخلف.

گزارش: فاطمه محمدی
انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.