خطیب زاده در نشست خبری:

ایران میزبان همسایگان افغانستانی بوده و خواهد بود/ امنیت خلیج فارس خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است/ هیچ چیزی فراتر از برجام قابل قبول نیست

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران در چند سال گذشته میزبان همسایگان و خویشاوندان افغانستانی بوده است و این نگاه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: متاسفانه موج کرونا در کشورمان تشدید شده است و باید همه کمک کنند، جز با همت جامعه سلامت و همه مردم و با انجام دستورالعمل بهداشتی این مشکل حل نمی شود.

وی با تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: آرزو می کنم که انشالله  ما جهانی پر از انصاف و حقیقت حداقل در روایت های خبرنگاران داشته باشیم.

خطیب زاده درباره اظهار نظرهای مقامات اروپایی مبنی بر  امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و موضع جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد:  اظهارات وزیر خارجه انگلیس ضد ملت ایران جدید نیست، حلقه ای از زنجیره ای از اظهارات غیر مسئولانه است، ایران هم نگران امنیت کشتی ها در آب های بین المللی است، توصیه جدی من به دولت انگلیس توجه به وظایف خود است. این‌که انگلیس در کنار رژیم یاغی و بدنام صهیونیستی قرار گرفته است جایگاه این کشور را نشان می‌دهد. امنیت خلیج فارس خط قرمز  جمهوری اسلامی ایران است و ما تلاش خود را کردیم که امنیت کشتی ها از ناامنی های ایجاد شده انگلیس در امان باشد. این گونه سناریو سازی های اسرائیلی و همراهی برخی از کشورها باید اصلاح شود.

ایران میزبان همسایگان و خویشاوندان افغانستانی بوده و خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه درباره نگاه ایران به بحث مهاجران افغانستانی هم گفت: عمیقا نگران تحولات در این کشور هستیم، ایران همواره امنیت افغانستان را امنیت خود دانسته و برای این مهم تلاش کرده است و ابتکار صلح تهران را داشتیم و پیگیری می‌کنیم تا گفت و گوی های بین الافغانی انجام شود. البته کشورهای همسایه افغانستان هم باید کمک کنند. ایران اعلام آمادگی کرده و می کند که میزبان مقامات و همسایگان برای صلح افغانستان  باشد؛ جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته میزبان همسایگان و خویشاوندان افغانستانی بوده است و این نگاه ادامه خواهد داشت. 

خطیب زاده در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره زمان از سرگیری مذاکرات احیاء برجام در وین و سرنوشت برجام در دولت سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: گفت‌وگوها را هیچ وقت ترک نکردیم، یک فرآیند دموکراتیک انتقال قدرت در ایران انجام شده است و تغییراتی در تیم های اجرایی ایران صورت می گیرد، این موضوع نشان از شکوه ایران است. آقای رئیسی در سخنان روز تنفیذ و تحلیف خود به صراحت اعلام کرد که در خصوص رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه مردم ما لحظه ای تردید ندارد، البته همه این ها در چهارچوب منافع ملی ایران انجام خواهد گرفت، لذا طبیعی است باید منتظر باشیم دولت مستقر شود و وزرا تعیین شوند و این مسیر ادامه پیدا خواد کرد.

هیچ چیزی فراتر از برجام قابل قبول نیست

وی در ادامه اظهار کرد: واشنگتن باید بداند که نمی تواند با ذهنیت ترامپ نتیجه ای غیر از چند سال گذشته در مقابل ایران به دست بیاورد، رویکرد آنها باید تغییر کند، سیاست یکسان مثل دوره‌های قبل برای آنها نتیجه دیگری ندارد، اگر می دانند که فشار برای ایران نتیجه نمی دهد، هیچ چیزی فراتر از برجام قابل قبول نیست، لذا آنها باید با رویکرد واقع گرایانه به وین بازگردند، آمریکا به وظایف خود برگردد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان درباره سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران، گفت: این سفر چند ماهی است که در دستور کار است؛ انشاالله بعد از مشخص شدن جزئیات به آن پرداخته خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره بدهی انگلیس هم تصریح کرد: دولت‌های انگلیس به بهانه‌های واهی نه تنها بدهی خود را پرداخت نکردند، بلکه رفتارهایی داشتند که حاکی از عدم صداقت آنها در پرداخت این بدهی‌ها بوده است؛ این بدهی‌ها را همواره در دستورکار خود داشته‌ایم.

ادامه حیات رژیم صهیونیستی در ایجاد ناامنی است

وی درباره امضای توافقنامه بحرین و رژیم اشغالگر قدس، گفت: رژیم اشغالگر قدس ریشه ناامنی در چند سال گذشته بوده است و تمام کشورهایی که با محاسبه اشتباه، خود را به این رژیم نزدیک کردند نه تنها ریشه این بی آبرویی دامن آنها را می گیرد، بلکه خود این ناامنی هم آنها را می گیرد، چرا که ادامه حیات این رژیم در ناامنی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتصابات جدید سازمان ملل در امور یمن، گفت:  ایران امیدوار است در پایان بخشیدن به محاصره انسانی در یمن در دوران نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل اقدامی صورت بگیرد. متاسفیم که دولت عربستان هنوز هم در پی راه‌حل نظامی بعد از مدت‌هاست و متوجه نشده جنگ جز آسیب زدن به ملل منطقه و امنیت منطقه حاصلی ندارد. هر چه زودتر دولت عربستان سعودی پایبندی خود را به راه‌حل‌هایی برای منطقه و صلح و امنیت آن نشان دهد.

طالبان قطعا بخشی از آینده افغانستان است

خطیب زاده درباره اعزام زائر به عربستان و عراق و طریقه واکسینه شدن زوار تاکید کرد: در خصوص اعزام زائر به عربستان و عراق گفت‌وگوها در سطوح مختلف توسط بخش های مختلف انجام شده است، اما در کرونا شرایط ویژه و خاصی حاکم است، اما با این حال در هر دو مورد وزارت امور خارجه تلاش خود را کرده که بتواند زمینه های لازم را فراهم بیاورد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره امنیت مرز ها با توجه به تحولات افغانستان هم افزود: مرز های ما همواره دچار تحولاتی بوده، اما مرزهای ما در طی این مدت توسط مرزبانان و ارتشیان دلاور در امنیت کامل بوده است؛ بارها این پیام را به همسایگان خود دادیم که مرز ایران باید امن بماند. گروه طالبان هم قطعا بخشی از آینده افغانستان است، تلاش می کنیم که صدای همه شنیده شود.

خطیب زاده درباره اتهامات اخیر وزرای جی هفت در خصوص نفتکش اسرائیلی گفت: اتهامات بی پایه و بی اساسی که با سناریوسازی اسرائیلی صورت گرفته و با برخی از بیانیه ها همراه شده مردود است، ایران همیشه در تمام راه حل ها و حوزه هایی که به آبراه‌های بین المللی مربوط است تلاش کرده، متاسفانه در آب های بین المللی شاهد ناامنی رژیم تروریستی اسرائیل هستیم. همه باید توجه داشته باشند در حالی که ماه‌ها درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی و راهزنی‌های این رژیم و تروریسم دولتی این رژیم و خرابکاری‌هایی که در کشتی‌های تجاری به کرات انجام داده سکوت کرده‌اند، نباید موضعی بگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد: ایران در خصوص کشتی‌های خود سکوت نمی‌کند و هر اقدامی که مخل  امنیت کشتی‌ها در آب های بین المللی باشد محکوم است و راه به جایی نخواهد برد.

گفت‌وگو‌ها با عربستان در چند دور برگزار شده است

خطیب زاده درباره گفت‌وگو‌های ایران و عربستان در دولت جدید اظهار کرد: گفت‌وگو‌ها با عربستان در چند دور برگزار شده است، فکر می‌کنیم در یک مسیر مبتنی بر گفت‌گو و حل و فصل موضوعات فی مابین می‌توانیم به نقطه مشترک برسیم، البته موضوعات اختلافی وجود دارد؛ اگر عربستان به این پیام ایران توجه کند که منطقه ما منطقه‌ای است که تنها صحبت بین کشور‌ها می‌تواند به راه حل برسد، گفت‌وگو‌ها به نقطه خوبی می‌رسد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره صلح افغانستان، تصریح کرد: تنها راه برای افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر است، این همان صلح ابتکاری تهران است که بتوانیم مسیری ایجاد کنیم که صلح در افغانستان شکل بگیرد.

وی افزود: ما نه تنها آماده برگزاری دور دوم ابتکار صلح تهران هستیم، بلکه در حال آماد سازی این هستیم که میزبان همسایگان افغانستان باشیم تا بتوانیم به راه حل های خوبی دست یابیم، مهم‌ترین موضوع در این میان حقوق مردم افغانستان است. همه باید اعلام کنند که به افغانستان به عنوان همراه خوب در منطقه پایبند هستند؛ این همان مسیری است که ایران در این مدت طی کرده، ما به عنوان همسایه افغانستان این مسیر را ادامه می‌دهیم و به همه کشورها توصیه می‌کنیم که فاصله بگیرند از موضوعی که صلح افغانستان را دچار شائبه می‌کند.

وزیر امور خارجه عراق به تهران می‌آید

خطیب زاده درباره سفر وزیر امور خارجه عراق به تهران توضیح داد: سفر وزیر امور خارجه عراق به زودی انجام می‌شود. گمانه‌زنی در مورد پیام وی هنوز زود است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات اخیر کردستان عراق و تاثیر آن در روابط تهران - اربیل، گفت: نگاه ایران به عراق، حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی این کشور است و این سیاست غیرقابل تغییر است. روابط نزدیکی هم با گروه‌های مختلف عراق از جمله اقلیم کردستان داریم و همواره تلاش کردیم در مسیر روابط و همکاری‌ها، نقش موثری در توسعه و صلح و امنیت این منطقه داشته باشیم.

وی درباره دعوتی که از ایران برای شرکت در یک نشست منطقه‌ای به عمل آمده خاطرنشان کرد: ایران بر اساس پیامی که دریافت می‌کند برای شرکت در نشست منطقه تصمیم‌گیری می‌کند. جمهوری اسلامی ایران منادی گفت‌وگو‌های منطقه‌ای است و تلاش کرده کشور‌های دیگر را به ترتیبات منطقه‌ای دعوت کند. عراق هم می‌تواند چنین نقشی داشته باشد.

در مورد کابینه رئیس‌جمهور دفتر رئیس‌جمهور اظهار نظر کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات انریکه مورا با حسین امیر عبداللهیان گفت: ایران عضو برجام و اقداماتش در چهارچوب برجام است. کشوری که باید به برجام برگردد، آمریکا است. انریکه مورا ملاقاتی هم با امیرعبداللهیان داشته که نظرات رئیس‌جمهور را منتقل کرد. آقای رئیسی هم به صراحت و شفافیت نظرات خود را در مراسم تحلیف گفته است.

وی درباره احتمال به وزارت رسیدن حسین امیر عبداللهیان توضیح داد: در مورد کابینه رئیس‌جمهور باید دفتر رئیس‌جمهور اظهار نظر کند.

خطیب زاده درباره نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن و تاثیر این مسئله در تحولات یمن، گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌ایم. با فرستاده جدید سازمان ملل هم همکاری نزدیک خود را ادامه می‌دهیم. امیدواریم نماینده جدید در چهارچوب حقوق بین‌الملل و توافقات قبلی و حقوق مردم یمن به این جنگ پایان دهد. ما تمام تلاش خود را به کار می‌بریم تا به نماینده جدید کمک کنیم، این مسئله جز با تغییر رویکرد از سوی کشور‌هایی که در این جنگ حضور دارند منجر به نتیجه نمی‌شود، چه دولت‌هایی که مستقیم در جنگ هستند و چه کشور‌هایی مانند انگلیس که از این فضا استفاده کرده و سلاح می‌فروشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
چنگ طالبان با دولت مرکزی افغانستان اززمانی شروع شد که ....
Iran (Islamic Republic of)
من
۰۱:۲۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
شمایی که میگی ما پذیرا هستیم و فیلان بیسار آیا نظر مردم راجع به این موضع برات مهم هست که از طرف همه حرف میزنی کشور های اروپایی مهاجران رو اخراج میکنن از اینور اینا هر روز با این وضع مملکت میگن ما پذیرا هستیم
بهتر نیست زیرساخت های لازم رو فراهم کنی بعد پذیرا باشی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
ما تو مازندران هرشب سه ساعت برق نداریم بعد شما میلیونها نفری که از اتباع بیگانه وارد میکنید آیا اونها نیاز به برق و آب و گاز و مسکن و شغل و بهداشت و درمان و مدرسه رایگان ندارن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما مشکل مردم خودتون حل نکردین آخه شما چطور ایرانی هستید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
از حقوق مدیران و مسئولین کشوری کم کنید برای ورود هر اتباع بیگانه نصف حقوق مدیران بدید به افغانها از مالیات و پول نفت مردم ایران هزینه خیرات بیگانه نکنید بازم ببینیم همین سخنگو اگه بدونه قرارهست از پول خودش برای پذیرایی افغانها هزینه بشه جای مردم ایران میگه ایران میزبان همسایگان افغانستانی بوده و خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
افغانستان مال مردم افغانستانه و به ما ربطی نداره شاید بخان همدیگه رو نابود کنن به ما چه مربوطه؟اگه طالبان رو نمیخان برن باهاش بجنگن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
اصلاً بیایید یه کاری کنم کل مردم افغانستان بیان ایران بعد مردم ایران برن افغانستان راضی میشید به این قضیه خودمون کم بدبختی داریم ول کنید دیگه بابا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
خیلی خطرناکه . هم بیماری کرونا و هم بحث امنیتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
ملت خودمون بیکارن، فشار اقتصادی و بیکاری، گرونی، امان ملت رو برید اونوقت موج موج افغانس هم وارد ایران میشن کمی غیرت داشته باشن برن بجنگن کشورشونو ازاد کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
این هم وطن که انگار کتاب نوشته بگید نوشته هاش را ببره ثبت گینس کنه چقد حوصله داشته ایشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
همین رو کم داریم امسال نه توانستیم میوه بخریم .گوشت که سر به فلک کشیده مرع هم که شده ۴۰ هزار با پوست وحدود۱۰۰گرم آب دارد که بدون پوست کیلو ۵۰ هزار میشه حالا حساب کن افغانی ها هم بیایند ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
طالبان رنگ دیگه ای از داعش و القاعده و جندالشیطان و منافقین و ... است.
دیروز روز خبرنگار بود بیاد خبرنگار شهیدی که به همراه هشت دیپلمات سال 77 مظلومانه بدست همین خونخواران در سفارت ایران در قندهار به شهادت رسیدند.
آقای سخنگو؛ بهتر نیست حرفتو اصلاح کنی ، طالبان نه تنها آینده ای در افغانستان ندارن بلکه آینده ای هم روی کره زمین نخواهند داشت .
بخاطر سیاست های غلط زن و بچه های برداران افغان به خاک و خون کشیده میشن . این همه سند و مدرک
Armenia
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
دقیقا درسته،فقط کافیه قدرتش بیشتره بشه تا دنیا متوجه بشه طالبان چه جانواریه
Armenia
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
چرا غریب پرستی!؟اقتصادداغون ایران گنجایش ورود اوارگان رو داره!؟چرا کشورترکیه دیوارکشید!؟و.....؟اوج کرونا و باهجوم اوارگان منتظر پیک ششم و هفتم و ......صدم هم باید باشیم!؟پیگیری بستن اب روی مردم مظلوم سیستان به کجا رسید؟انسانیت بله درسته ولی ایا شما برای مردم خودتون قدم مثبت طی این چندسال برداشتید!؟فقط مراقب باشید پای طالبان طبق نقشه دشمن به ایران باز نشه چون از شما خیلی زیرک تر هست و دقیقا می داند چکار می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
بیشترشان دزد و قاچاقچی هستند
Iran (Islamic Republic of)
اکبرلو
۱۲:۴۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
یه سرم ساده توی داروخانه ها نیست برای ملت
اونوقت چطور پذیرای دیگران باشیم؟
کمی از مدیریت ترکیه یاد بگیرید که مرزهاش رو کنترل میکنه روی آئارگان تا هم بیماری کنترل بشه هم به فکر اقتصادش باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
ملت بیچاره همسایگانی مثل افغانستان و پاکستان و عراق است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
شما امورات همین جمعیت ایرانی رو اداره و مدیریت کن نمیخواد میزبان کشور همسایه باشی-از کیسه خلیفه میبخشی،چرا عادت کردین بجای 80 میلیون نفر تصمیم میگیرین
Germany
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
واقعا قابل تحمل نیست که جوونهای ایرانی شغل ندارن اما ایران با پول بیت المال بجای اشتغال جوونها میزبان اتباع بیگانه هست اره دیگه مسئولین خودشون و بچه هاشون استخدام هستن جاشون گرم و نرم هست در باز میذاران همه همسایه هم بیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
بچه کجایی اینقدر بلایی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۱۲ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
واقعا متاسفم برات. اینم شد حرف. همه انسانیم. چطور زمان هشت سال افغانستانیهای عزیز پشتوانه ما بودن و در جبه شانه به شانه با بچه های ما بودند؟ و چقدر شهید دادن؟ به غیر از اون ما انسانیم و خداوند به طور مساوی به هممون روزی داده و میدهد. خب الان طالبان این گروه وحشی دوباره جون گرفته و داره زن و بچه هاشونو از بین میبره. لعنت به سیاست. خوبه که مواظب حرف زدنمون باشیم تا خدا قهرش نیاد.
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۲:۳۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
مهمان حبیب خداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
عزیزم هیچ افغانی در دوران جنگ شهید نشده ضمنا شما نمی خواد براشون دل بسوزونی اگه جایی برای دل سوزاندن باشه دولت مرداشون باید این کار را بکنن ما ملت خودمون هشتمون گرو نهمون هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
نمایندگان مجلس تحلیل شما از ترک فعل‌های متعدد روحانی چیست؟ چرا روحانی تابع سه کشور فرانسه آمریکا و انگلیس بود؟ آیا امکان مجازات ترک فعل‌های مقامات عالی هم وجوددارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
سلام: مذاکره و توافق مجدد با غرب و امریکا براساس عبرت ها و تجربه های تلخ تاریخی، محاسبات متقن وغیرقابل خدشه ذیل موجب حراج دادن مولفه های قدرت ، زیانبار برای اقتصاد،باج خواهی و زیاده خواهی دشمن، آب در هاون کوبیدن و باعث ممانعت ازپیشرفت کشور می گردد:
1- هدف امریکاه از مذاکره لغوکامل تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ی چهار گانه ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- عبرت های تاریخی معاصرمثل اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب ،یافتن تمام نقشه های نظامی وغیر نظامی آن و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.ومعاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
4- اساس، انگیزه و داستان وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت وسپس گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف نهایی مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو مردم ودر ادامه تغییر رفتار نظام و در نهایت تقییر رژیم است.
5- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند اهرم های حیاتی قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
6- به لحاظ عدم لغو کامل همه تحریم ها از طرف غرب و با بدعهدی احتمالی امریکا و اروپا پس از مدتی برگشت دوباره تحریم ها،اقتصاد و معیشت مردم به لحاظ وابستگی به تحریم ها و شرطی شدن در مقابل آن بسیار ضربه پذیر وآسیب زا می شود.
7- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریم ها را ازطریق قطعنامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
8- در صورت مذاکره موشکی وحضور منطقه ای ایران برای جنگ با داعش و ترروریست و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی خون آشام را به جان،مال و ناموس ملت بیاندازند.
9- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی و یا بیشتر آن بابرچسب های چهار گانه هسته ای ، موشکی ،حضور منطقه ای ایران و حقوق بشراست.اگرغرب و امریکا یک موضوع از تحریم یعنی هسته ای را بردارند سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای باج دادن فاجعه بارسایراهرم های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
10- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی، همراه با فریب ،مضحک و بی خاصیت است .
11- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم و سپس مذاکره مایوس کرداز جمله راهکارها:استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم تک رقمی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، تک نرخی کردن ارز وحذف قطعی ارز 4200 تومانی که این ارز رانت زا و فساد آفرین بوده و باعث نابودی تولید داخلی می شود،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون علاوه بر خود کفایی دارای اهداف صادراتی برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی ( کالاهای اساسی ونهاده های دامی)،شناسایی و نصب رایزن کارامد و امین اقتصادی درکشورهای همسایه ،همسو و غیر همسوبرای جهش صادرات ،برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی وبا وضع تعرفه باز دارنده کالاهای خارجی مبازره هدفمند با قاچاق و فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، ممنوعیت وقطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به مواد پتروشیمی در صنایع با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا ایرانی و بومی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی بیگانه عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد و معیشت مردم شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرای روحانی، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
نخوندم . خیلی طولانیه
Iran (Islamic Republic of)
ق
۱۳:۵۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
خیلی دلم می خواست متنتو بخونم ولی واقعا حسش نبود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
امکانات کشور 8 سال دست روحانی بود چرا حق ملت ادا نشد و تصمیمات و ترک فعل‌های متعدد صورت گرفت چرا نباید روحانی محاکمه شود؟ یک ملت را بخاطر رضایت انگلیس فرانسه و آمریکا صد سال عقب انداخت باشگاه جوان پیگیر حق تباه شده جوانان چه کسی باید رسیدگی کند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
انسانیت حتما چیز خوبیه ولی زیرساخت هم میخاد اقا این برادرهای افغان باعث شدن قیمت اجاره به شدت افزایش پیدا کنه یه فکری برای سکونتشون بکنن بد نیست
آخرین اخبار