انتقاد ترکیه از پروژه آمریکا برای اسکان موقت شهروندان افغانستان در کشور‌های همسایه

ترکیه برنامه آمریکا برای اسکان مردم افغانستان در کشور‌های همسایه را ایجاد موج بحران مهاجرتی جدیدی توصیف کرد که برای ترکیه غیر قابل تحمل است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ترکیه برنامه آمریکا را در خصوص اسکان احتمالی برای افغان‌هایی که هدف خشونت طالبان هستند، مورد انتقاد قرار داد.

وزارت خارجه آمریکا برنامه جدیدی را برای پذیرش و ورود افغان‌های بیشتر به آمریکا اعلام کرد. افغان‌ها در این برنامه می‌توانند به یک کشور ثالث بروند و باید در روند صدور ویزا ۱۲ تا ۱۴ ماه صبر کنند.

ترکیه با انتقاد از این موضوع گفت: این اقدام باعث بحران مهاجراتی بزرگی در منطقه می‌شود.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته که واشنگتن در حال رایزنی با کشورهای همسایه درباره این مهاجرت بالقوه افغان‌هاست.

وزارت خارجه ترکیه اما در بیانیه‌ای این مساله را رد کرد و افزود، ترکیه که میزبان بیش از چهار میلیون مهاجر است، نمی‌تواند بحران جدید مهاجرتی را از طرف یک کشور ثالث تحمل کند.

این وزارتخانه همچنین ادامه داد: ما این تصمیم غیرمسئولانه را که از سوی آمریکا و بدون رایزنی با ترکیه گرفته شده، نمی‌پذیریم. اگر آمریکا می‌خواهد این افراد را به کشورش ببرد،‌ می‌تواند به صورت مستقیم با هواپیما این کار را انجام دهد. هیچکس نباید انتظار داشته باشد که ملت ترکیه بار بحران‌های مهاجرت ناشی از تصمیمات کشورهای ثالث در منطقه ما را متحمل شود.

انتهی پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار