پشیمانی‌هایی که دردی را دوا نمی‌کند/ وقتی نتیجه کار را زودتر از آنچه فکر می‌کنیم می‎بینیم!

حجت الاسلام و المسلمین زمانی درباره بروز رذایل اخلاقی در انسان، راه های مقابله با آن توضیحاتی ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی زمانی سخنران و کارشناسان مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت کردار نیک بیان کرد: همه‌ی ما از لحاظ فکری دوست داریم که کار‌های خوبی انجام دهیم و برای جامعه مفید باشیم، اما ممکن است بعضی اوقات عصبانی شویم و حرف‌های خوبی را نزنیم و دل کسی را بشکنیم، اما مدتی بعد پشیمان شده و از کار خود ناراحت شویم.

این کارشناس مذهبی در ادامه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز رذایل اخلاقی ارائه کرد و گفت: دو نکته کلیدی وجود دارد که مانع از بروز رفتارهای ناپسند می شود. نکته اول این است که تمام بدی ها به خود انسان باز می گردد. ضرب المثل معروفی داریم که می‌گوید هرچه کنی به خود کنی. اگر اخلاقمان  بد باشد، دیگران هم با ما بد اخلاقی می‌کنند، اگر حق کسی را ضایع کرده ایم، بدانیم یک روز دیگری نیز حق ما را ضایع می‌کند. در این دنیا هر کاری عکس العملی دارد.


بیشتر بخوانید


وی افزود: دومین نکته دیدن نتایج اعمال در جهان آخرت است. انسان‌ها راهی جهان آخرت می شوند و مطابق با اخلاق و رفتارشان، در آن دنیا زندگی می‌کنند. فردی خوش اخلاق و مهربان که به بقیه ستم نکند و به فکر دیگران باشد، واجبات خود را درست انجام دهد و تلاش کند که گناه نکند؛ در نهایت تمام این رفتار‌های خوب او، در آن دنیا تبدیل به بهشت و باغ‌های زیبا و جوی‌های جاری می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی درباره نتیجه اعمال بد انسان ادامه داد: آن کسی که در این دنیا ستم کرده و حق دیگران را خورده باشد؛ زبان تندی داشته و احکام دینی خود را انجام ندهد، به محض مردن ناراحتی‌ها و نگرانی هایش به خاطر تک تک رفتار‌های بدی که انجام داده است، شروع می‌شود و باید برای همه آن‌ها درد و عذاب و غم متحمل شود. باید مراقب اخلاق و رفتار خود باشیم و سعی کنیم این دو نکته کلیدی را همیشه در ذهن خود داشته و مرور کنیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.