نماد قبرستان عیلامیان در بوشهر رونمایی شد

نماد قبرستان عیلامیان در آیینی با حضور شماری از مسئولان در بوستان شغاب بوشهر رونمایی شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، شهردار بندر بوشهر در مراسم رونمایی از نماد قبرستان عیلامیان بیان کرد: همان طور که استان‎های اصفهان و فارس نقش جهان و نقش رستم دارند بوشهر نیز می‌‏تواند به علت داشتن گورستان عیلامی‌ها (ایلامی‌ها) نقش شغاب داشته باشد.

حسین صالحیان افزود: گورستان عیلامیان (ایلامیان) با ارزش تاریخی و با قدمتی بیش از چهار هزار ساله می‌‏تواند بوشهر را تبدیل به یک مقصد گردشگری برای ایرانی‌‏ها و حتی کشور‌های خارجی کند.

او ادامه داد: گورستان شغاب در دانش باستان شناسی شهرت جهانی دارد و ایجاد موزه آن حائز اهمیت بسیار زیادی است، زیرا به گواه یکی از باستان شناسان بین المللی نوع تدفین اجساد در این گورستان در هیچ جای دنیا یافت نشده است.

شهردار بندر بوشهر در بخش دیگری از صحبت‌‏های خود عنوان کرد: در سال ۹۹ بودجه شهرداری ۲۹۹ میلیارد تومان بود که نزدیک به ۲۶۰ میلیارد تومان آن محقق شد و در پایان سال نیز دو تا سه طرح از محل این اعتبارات به سرانجام رسید.

۳۴ درصد بودجه شهرداری بوشهر محقق شد

صالحیان گفت: برای سال ۱۴۰۰ نیز بودجه شهرداری بوشهر ۶۵۳ میلیارد تومان است که ظرف چهار ماه امسال تاکنون ۲۲۵ میلیارد تومان آن معادل یک سوم بودجه امسال بوده، محقق شده است.

او بیان کرد: شهرداری بندر بوشهر برای سال کنونی ۱۱۹ طرح دارد که از این شمار تاکنون ۶۰ طرح اجرایی شده و یا در مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار است.

پیمانکار تقاطع شهید سلیمانی تا پنج سال نمی‌تواند طرح اجرا کند

شهردار بوشهر درباره تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی نیز عنوان کرد: پیمانکار این طرح کننده‌ی کار نبود که پس از پیگیری‌های متعدد پیمانکار اعمال ماده ۴۸ شده که با این وضعیت تا پنج سال قادر به اجرای طرح نخواهد بود.

صالحیان افزود: برای این طرح دو مناقصه برگزار شده است و پس از بررسی مبلغ پیشنهادی سرمایه گذاری، در صورتی که این مبلغ عادلانه و به نفع شهر باشد روند اجرای طرح از سر گرفته خواهد شد.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: برای طرح تقاطع غیرهمسطح این نگرانی وجود داشت که ۱۳ میلیارد تومان اعتبار دولتی از شهرداری گرفته شود، ولی با توجه به تمدید زمان تخصیص آن تا پایان شهریور به محض انتخاب پیمانکار جدید این اعتبار به طرح تخصیص پیدا می‎کند.

شهردار بوشهر عنوان کرد: درباره گذر سرتل –تنگک نیز ابتدا باید محدوده اجرای طرح به تملک در می‎آمد که با همکاری خوب مسئولان قضائی استان این مهم محقق شده و مانع اصلی در اجرای طرح برطرف شده است.

 گورستان عیلامیان سند سیادت ایرانیان بر خلیج فارس

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز گفت: بعد از گذشت ۱۷ سال مطالعات باستان شناسی گورستان عیلامیان  با مشارکت شهرداری بندر بوشهر پایان یافته است.

نصرالله ابراهیمی افزود: قرار گرفتن گورستان عیلامیان (ایلامیان) در کرانه خلیج فارس نشان دهنده سند سیادت ایرانیان بر خلیج فارس است و از جنبه تاریخی ارزش فراوانی دارد.

او بیان کرد:گور‌هایی نیز در محدوده گورستان عیلامیان (ایلامیان) کشف شده که پس از ایجاد موزه، در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و  اقدامی ارزشمند برای ماندگاری تاریخ بوشهر خواهد بود.

گورستان شغاب از جا‌های دیدنی بوشهر به شمار می‌رود که سال ۱۳۷۷ از سوی اداره میراث فرهنگی کشف و از این سال در فهرست آثار ملی ثبت شده‌است.

در این قبرستان اسکلت اموات در داخل خمره‌های بزرگ و کوچک رنگ مدفون شده که روی برخی از خمره‌ها نوشته‌‎هایی نیز نقش بسته است.

در دین زرتشت، جسد‌ها را درون خمره یا تابوت‌هایی از جنس سنگ و سفال و در داخل صخره‌های سنگی می‌گذاشتند تا طبق اعتقاد آنها، خاک آلوده نشود.

پس از گذشت زمان و با متلاشی شدن اجساد، استخوان‌ها را همراه با آنچه همراه اجساد دفن شده بود، داخل استودانی می‌گذاشتند تا به این ترتیب، فضا برای دفن دیگر مردگان باز شود و گورستان بزرگ‌تر نشود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.