ادبیات در هفته‌ای که گذشت ؛

از درگذشت شاعر قطعه «خلبانان، ملوانان» تا متوقف شدن برگزاری مجمع انجمن صنفی مترجمان

مهمترین رویدادهای ادبی هفته گذشته در این گزارش مرور شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات روی داد که در اینجا به مهمترین رویداد‌های ادبی اشاره می‌کنیم:


بیشتربخوانید



شاعر قطعه «خلبانان، ملوانان» در سن ۸۷ سالگی درگذشت

محمود دست پیش، شاعر و پیشکسوت ادبیات آذری یکشنبه ۱۰ مرداد درگذشت. وی علاوه بر تدوین دایرة‌المعارف، در حوزه ادبیات ترکی آذربایجانی و فارسی نیز دارای فعالیت‌های تحقیقی است.

کتاب از فضولی تا شهریار وی، شرح حال شاعران نامدار آذربایجانی است. قطعه «خلبانان، ملوانان» برای رزمندگان دفاع مقدس یکی از آثار این شاعر است.

انتشار کتاب گزیده‌ی شعر‌های «مفتون امینی» برای نوجوانان

گزیده‌ی اشعار «مفتون امینی» از مشهوترین شاعران معاصر در مجموعه کتاب‌های «گزیده شعر ما» به انتخاب فاطمه سالاروند منتشر و روانه‌ی بازار نشر شد. این گزیده‌ی شعر برای گروه سنی بالاتر از ۱۵ سال تهیه و با نظارت هنری مانلی منوچهری منتشر شده است.

این اثر دربردارنده‌ی ۹۲ قطعه شعر با عنوان‌هایی مانند هدیه، برفِ سبز، روزها، تعجبِ زیبا، جست‌وجو، باد را، از ماه ترسیدن، گویه و... است که از میان کتاب‌های متعدد این شاعر معاصر انتخاب شده است.

کتابفروشان «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» در دو روز ١٣٧ هزار نسخه کتاب فروختند

با گذشت دو روز از اجرای هجدهمین دوره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) با عنوان «تابستانه کتاب ۱۴۰۰»، ١٣٧ هزار و ٧٠٢ نسخه کتاب به ارزش ٧٩ میلیارد و ٢٧٠ میلیون و ١٧٥ هزار و ٩٨٩ ریال از سوی ۹۷۴ کتابفروش به فروش رسید.

تا پایان دومین روز از طرح «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» استان تهران با ۱۶۲ کتابفروشی و فروش ٢٠ هزار و ٦٦٢ نسخه کتاب به مبلغ ١٢ میلیارد و ٢٠٧ میلیون و ٦٦٣ هزار و ٩٠ ریال توانست ١٥ درصد از کل فروش در این طرح را از بین ۳۱ استان کشور به خود اختصاص دهد.

معرفی نامزد‌های مرحله نهایی جام باشگاه‌های کتابخوانی

پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی که از اوایل پاییز سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده بود، به پایان راه رسید. از میان ۲۷ هزار باشگاه با ۴۵۰ هزار عضو که در ۱۹۶۰ شهر و روستا تشکیل‌شده بود، نامزد‌های مرحله نهایی اعلام شدند.این نامزد‌ها پس از چند مرحله داوری از میان مستندات ۷۰۰ باشگاه، ۲۰۰۰ فیلم و بیش از ۲۰۰۰ نامۀ رسیده به دبیرخانه مرکزی انتخاب شد. در مرحلۀ بعد، برگزیدگان هر بخش به‌صورت جداگانه انتخاب و اعلام خواهد شد.

آثار و فعالیت‌های باشگاه‌های کتاب‌خوانی با توجه به شاخص‌هایی، چون خلاقیت و ابتکار، فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی در فضای مجازی، میزان اثرگذاری فعالیت‌ها، رسایی و شیوایی مستندات، توسط کارشناسان و متخصصان حوزۀ ترویج کتاب‌خوانی و ادبیات کودک و نوجوان، بررسی و داوری شدند. این داوری در سه بخش انجام شد: باشگاه برگزیده، نامه برگزیده و فیلم برگزیده.

برگزیدگان جایزه جهانی «داستان ما و کرونا» معرفی شدند

در بیانیه دبیرخانه و هیات داوران جایزه جهانی «داستان ما و کرونا» آمده است:
«حوادث، اتفاق‌ها و بیماری‌های همه‌گیر بر ابعاد گوناگون زندگی ما تاثیرگذارند. داستان نیز بازآفرینی تجربه زیستن است و با نوشتن داستان، بار دیگر آنچه بر ما گذشته بازآفرینی می‌کنیم تا در آینده با رنج‌ها و مواهب زیستن بهتر مواجه شویم.

همه‌گیری کووید ۱۹ نیز از جمله تجربه‌های شخصی و اجتماعی انسان در آستانه ورود به دوره‌ای تازه از جهان است. این بیماری بر بسیاری مناسبت‌های بشری تاثیرگذار بوده و رنج‌های فراوانی برای انسان امروز داشته است که در حالی که ابعاد فراوانی از این تجربه دردآلود ثبت نشده است.»

همجواری پیکر شاعر افغانستانی با مزار سید شهیدان اهل قلم/ نویسنده «در آغوش قلب ها» به آغوش خاک رفت

مراسم تشییع محمدسرور رجایی، شاعر و نویسنده برجسته افغانستانی، صبح امروز با حضور افرادی همچون در این مراسم وحید جلیلی مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی، حامد بامروت فعال فرهنگی و تهیه کننده سینما، محمدرضا شهبازی طنزپرداز، نیک دل فیلمساز و محمدحسین بدری روزنامه نگار و نویسنده در بهشت زهرای تهران برگزار شد.

محمدحسین بدری روزنامه نگار درباره شخصیت مرحوم محمدسرور رجایی گفت: او بسیار متواضع و تنها هدفش ارتباط فرهنگی از طریق زبان بین مردم ایران و افغانستان بود. مردی که در سراسر زندگی اش سختی‌های زیادی را به جان خرید و غم دوری از وطن را به دوش کشید.

وی افزود: مرحوم رجایی سعی کرد در مجله «باغ» که مخصوص کودکان بود، فرهنگ سازی برای کودکان افغانستانی را حفظ کند.

برگزاری مجمع انجمن صنفی مترجمان متوقف شد

محمدرضا اربابی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مترجمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت برگزاری مجمع انجمن صنفی مترجمان گفت: با توجه وضعیتی که شیوع کرونا در تهران دارد و مصوبه‌ای که درباره برگزاری مجمع صنفی به صورت حضوری از سوی وزارت کار صادر شده بود، فعلا برگزاری جلسه مجمع انجمن صنفی مترجمان متوقف شده است. نمی‌دانیم در شرایط کنونی در اینباره چگونه عمل کنیم.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار