در تیتر امشب مطرح شد؛

راهکارهای جبران کسری بودجه/ شکاف بین درآمد و هزینه‌های دولت در حال افزایش است

کارشناس اقتصادی گفت: مهمترین راهکار رفع کسری بودجه دولت، اصلاح ساختار و افزایش درآمدهای مالیاتی است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمی امین، کارشناس اقتصادی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص راهکارهای کاهش کسری بودجه تصریح کرد: مهمترین راهکار رفع کسری بودجه  دولت، افزایش درآمدهای مالیاتی است که امسال ۲۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده است.

او ادامه داد: سال گذشته  ۱۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شد و حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته ایم.

فاطمی امین گفت: متناسب نبودن هزینه‌ها با درآمد‌ها بد است، اما کسری تراز عملیاتی از آن نیز بدتر است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: ۴۵ درصد جامعه  مالیات نمی دهد و ما باید معافیت ها و فرارهای مالیاتی را ساماندهی کنیم.

او ادامه داد: افزایش درآمد مالیاتی به این معنی نیست که کسب و کارها مالیات بیشتر بدهند.

فاطمی امین بیان کرد: اصلاح ساختار بودجه راهکار اساسی و افزایش منابع مالیاتی راهکار کوتاه مدت رفع کسری بودجه است.

این کارشناس اقتصادی گفت: ما دو کسری بودجه داریم، هزینه و بودجه اجرایی؛ برای جبران این دو کسری، بدهی دولت انباشته شده است.

فاطمی امین با بیان اینکه مالیات نباید قشری باشد به طور  مثال معافیت کلی مالیاتی هنرمندان مطرح شود چراکه یک هنرمند درآمد بالا  و هنرمند دیگر درآمد پایین دارد.

او افزود: اگر مالیات بر درآمد اجرا شود یک هنرمندی ممکن است معاف از مالیات باشد و هنرمندی دیگری با درآمد بالا مالیات پرداخت کند.

اجرای مالیات بر درآمد گامی بلند در راستای رفع کسری بودجه

سبحانیان، کارشناس اقتصادی در ادامه برنامه گفت: وضعیت اقتصاد ایران شبیه به فردی است که دهه‌های متوالی پای سفره نشسته و هزینه هایش به شدت افزایش یافته، اما تن به اصلاح رویه‌ها نمی‌دهد.

او ادامه داد: شکاف بین درآمد و هزینه‌های دولت به سرعت در حال افزایش است. در سال ۱۴۰۰ دولت ۱۱۰ درصد هزینه‌های خود را افزایش داده است.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اگر مالیات بر درآمد به طور کامل اجرایی شود ، گام بلندی در راستای رفع کسری بودجه و کاهش فقر در جامعه برداشته می شود.

او گفت: برخی دستگاه‌ها از بودجه سهم می‌گیرند، اما طبق قانون نباید از بودجه استفاده می‌کردند.

سبحانیان با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها کار‌های موازی انجام می‌دهند و ما می‌توانیم اصلاحاتی را در این باره انجام دهیم، گفت: با اصلاح ساختاری، هزینه دولت کاهشی خواهد شد.

او ادامه داد: طبق قانون، می‌بایست نیمی از منابع عمومی از مالیات تامین شود، اما در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد آن عملی شده است.
 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دولت در سال آخر کار خود هزینه‌ها را به شدت افزایش داده و این منطقی نیست؛ ما باید ۵۰ درصد هزینه‌ها را از مالیات تامین می‌کردیم. 
 
سبحانیان گفت: دولت باید منابع درآمدی خود را شناسایی می‌کرد، اما این کار انجام نشد در مقابل دولت به اوراق مشارکتی و استقراض از بانک مرکزی رو آورد. از یک طرف هزینه‌های اجرایی رو به افزایش است، اما از طرفی هزینه‌های عمرانی کاهش می‌یابد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
من
۰۷:۳۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
مسئولین یه کم کمتر بخورن تا بودجه کسری نداشته باشه...مثل حقوقهای نجومی....مثل بریز و بپاش های دولتی... و ...
Iran (Islamic Republic of)
امیدوار
۰۴:۱۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
فرار مالیاتی بخاطر اقدامات دولت نهادینه شده است. کوتاهی در اقدام لازم ازسوی دولت باعث ایجاد خست ملی دراحاد جامعه برای دادن مالیات شده است.حالا یک راهکار ساده واساسی پیش روی دولت است،وآن حذف اسکناس بطور کامل وجایگزین کردن تراکنش های الکتریکی برای هر گونه جابجایی مالی است.که با این روش دولت از هر تراکنش ولو کوچک مالیات اخذ وهزینه های کشوررا تامین کند.
این گوی واین میدان
آخرین اخبار