سرعت رشد سالمندی ۳ برابر رشد جمعیت شد

پژهان گفت: سرعت رشد سالمندی در ایران سه برابر نرخ رشد جمعیت فعلی است و با سرعت بالایی در حال ورود به مرحله سالمندی جمعیت هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی پژهان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در برنامه رادیویی بیان کرد: سرعت رشد سالمندی در ایران سه برابر نرخ رشد جمعیت فعلی است و با سرعت بالایی در حال ورود به مرحله سالمندی جمعیت هستیم.

وی درباره الگو‌های آینده پژوهی جمعیت ایران گفت: بحث آینده‌پژوهی جمعیت، یکی از اصلی‌ترین محور‌های موضوع جمعیت است. آینده‌پژوهی جمعیت یک فرایند و تلاش سیستماتیک برای نگاه به آینده است.

پژهان در ادامه بیان کرد: آینده‌پژوهی جمعیت، فرآیند‌ها و روند‌ها و سناریو‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. ما با نمایش تصاویر و اشکال جمعیتی می‌توانیم پیاممان را به مردم انتقال دهیم و راهبرد‌ها و الزامات سیاستی را نیز طراحی کنیم تا از چالش‌ها و بحران‌های آینده جلوگیری شود.

وی با اشاره به این که آنالیز جمعیت‌شناسی روش‌ها و متد‌های مختلفی دارد افزود: برای این که تصویر روشن‌تر و شفاف‌تری از مسائل جمعیتی در آینده کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای مسئولان داشته باشیم تا سیاست‌گذاری مناسبی صورت گیرد باید از فرایند‌های جمعیت‌شناسی و آینده‌پژوهی استفاده کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز درباره روند کاهشی نرخ باروری و رشد جمعیت هشدار داد و بیان کرد: افزایش روند مهاجر فرستی سالانه رقمی بین تا ۱۸۰ هزار نفر از ایران ما را با یک چالش جمعیتی اساسی مواجه خواهد کرد. در حال حاضر خیلی خانواده‌ها فرزندآوری را یک متغیر مزاحم در زندگی خود می‌دانند.

پژهان خاطرنشان کرد: درگذشته بیشتر کسانی که از کشورمان مهاجرت می‌کردند از دانشجویان بودند. در حال حاضر افراد زیر دیپلم از کشور مهاجرت می‌کنند که احتمال بازگشتشان هم به کشور برعکس دانشجویان خیلی کمتر است.

وی عنوان کرد: جمعیت‌شناسان باید آمار و تحلیل خود را از رفتار‌های جمعیتی در آینده برای مردم تبیین و بازگو کنند و به گوش مسئولان نیز برسانند تا سیاست‌ها متناسب با رفتار‌های جمعیتی طراحی شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مطرح کرد: از بحث سالمندی جمعیت به‌عنوان چالش‌برانگیزترین بحث درمورد مسئله جمعیت است. جمعیت سالمند کشورمان از سال ۱۳۳۵ از یک میلیون هم اکنون به ۱۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است و این موضوع باید در آینده‌پژوهی موردتوجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اگر بین ۷ تا ۱۴ درصد جمعیت یک کشور بالاتر از ۶۰ سال باشند یعنی آن جمعیت در مرحله سالمند شدن قرار گرفته است و اگر این درصد بین ۱۴ تا ۲۱ درصد باشد یعنی جامعه به مرحله سالمندشده رسیده و اگر هم بالاتر از ۲۱ درصد باشد مرحله فوق سالمندی است.

وی اظهار کرد: تفاوت ما با اروپایی‌ها در مسئله جمعیتی این است که آن‌ها روند سالمندی را به‌تدریج طی کردند، اما سرعت رشد سالمندی در ایران سه برابر نرخ رشد جمعیت فعلی است و با سرعت بالایی در حال ورود به مرحله سالمندی جمعیت هستیم.

پژهان در پایان خاطر نشان کرد: کشور‌های اروپایی برای مشکل سالمندی جمعیت و مهاجر فرستی و مهاجرپذیری راهکار‌هایی در نظر گرفتند. ما هم باید توجه مسئولان و رسانه‌ها را نسبت به این موضوع انقلاب خاموش و بحران سالمندی جلب و آن‌ها را حساس‌تر کنیم و تجربه کشور‌های دیگر را هم به کار بگیریم.


بیشتر بخوانید



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
عالیه...چه خوب
Iran (Islamic Republic of)
بهبود
۱۲:۴۱ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
.. همش به خاطرفقروفلاکته... بدبختی بیکاری. تورم.. جایی جوونهاوملت رارسونده که جوون 20ساله انگاری 60سالشه....ای داد بیداد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
واقعا تبریک میگم ب مردم فهیم ایران ک انقدر عاقل هستن ک تو این شرایط اقتصادی بچه نمیارن ک یه موجود دیگه رو بدبخت کنن یا ازدواج نمیکنن ک یه دختر رو بدبخت کنن دمتون گرم،بعضی از خبرگزاری ها هم انقدر مسائل اقتصادی رو کم ارزش میدونن ک انگار هیچی نیس و مردم از قصد ازدواج نمیکنن و بچه نمیارن شما تورم رو بیار مثل سال 60بدون اینکه بگی مردم خودشون بچه میارن و ازدواج میکنن وای من یادمه تو کلاسمون انقدر زیاد بودیم ک جای نشستن نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
جوونا لطفا ازدواج کنید اگه کشورتون رو دوست داری به روح پدر و مادرتون قسم برید ازدواج کنید.
کشورتون در خطره می‌خواهید کشورتون رو نابود.

کشوری که هزاران شهید داد تا شما ها در آسایش باشید،در آسایش زندگی کنید،در آسایش کار کنید،در آسایش بخوابید.

اون دنیا چه جوابی می‌خواهید به شهدا، امامان(ع)،پیامبران(ص)،خدا،فرشته ها، حتی حاج قاسم سلیمانی و ابو المهدی المهندس که جونشو برای این کشور دادن

لطفا این پیام رو حداکثری نشر بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
این حرف ها را به مسئولین بزن که این همه بدبختی درست کردندونشر بده ما فعلا به فکر زنده ماندن هستیم تا ازدواج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
خوب داریم پیش می رویم در سالمندی جمعیت گرانی فقر بیکاری درجهان رکورد می زنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۰ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
ایول رشد سالمندی.
کار نیست جوان می خواهیم چکار؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
کشورت داره نابود میشه به جاي اینکه بگی ایول رشد سالمندی.کار نیست جوان می خواهیم چکار؟؟؟
بگو جوونا لطفا ازدواج کنید اون دنیا چه جوابی می‌خواهید بدید به حاج قاسم به شهادت به امامان و...........(غیره)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
بله جون ها لطفا ازدواج کنید پول هست کار هست.... گرانی نیست..... قیمت خودرو حبابه........... قیمت خونه الکیه..... لوازم اساسی قیمت شون حبابهههههههههههههههههههههههههههه

وام ازدواج 70 تومن فرض دختر هم 100 گرفت
الان که دیگه خونه رهن هم نمیدن ...........رهن یه خونه شده 100 نه 70
کولر....... تلویزیون............. فرش ............ماشین لباسشویی ........ کرایه محل....... اصل مطلب خوده کاره که اصلا وجود خارجی هم نداره................. یعنی تو نمی تونی بهش فکر هم کنی
اگر هم باشه پولی توش نیست
من تو شرکتی هستم که پنج ماه حقوق عقب افتاده داره جالبه که خودشون هم گفتن تا دو ماه دیگه پول نداریم ..............دوست عزیز حالا بیا بیااااا بیییاااا
بیش از 15 تا آزمون استخدامی شرکت کردم از دولتی گرفته تا خصوص کلی هم پول دادم 6 تاقبول شدم با مصاحبه خب الان کوشون .........
الان طوری شده که ده هفتادی ها که هیچ هشتادی هاشون شدن رییس دفتر و شرکت ادارات دولتی و میان سر کار هفتادی هاشون دارن بازنشت میشن والااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا میگی نه برو ببین چه خبره
ریس شرکت من یه پسر 19 ساله ست کل اطرافش هم همین طور 19 تا 21
من 33 سالمه کارشناسی .......... کارگر................. هر وقت هم نخواستنم میگن خوش اومدی
الان با این شرایط باز میگی برو ازدواج کن روحیه میدی
واقعا که . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . .. . . . . .
آخرین اخبار