آیا امکان زندگی روی مریخ وجود دارد؟

انتشار گاز‌ها در سطح مریخ و امکان زندگی انسان‌ها بر روی این کره، راز علمی پیچیده‌ای است که کاوشگر روسیه به دنبال کشف آن است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از عمون الاخباریه، انتشار گاز‌هایی بر سطح کره مریخ که بتواند شرایط زندگی در آنجا را فراهم کند، معمای علمی پیچیده‌ای است که کاوشگر روسی به دنبال راه حل آن می‌گردد.

 کاوشگر ExoMars روسی-اروپایی که در حال حاضر در مدار مریخ کار می‌کند، حتی میزان خیلی کمی از گاز‌های متان و فسفین و سایر موادی را که دلالتی داشته باشد بر زندگی مشابه حیات زمین کشف نکرده است.

یکی از اعضای تیم مطالعاتی در این زمینه از دانشگاه پاریس-ساکلی گفت: ما چگالی گاز متان در جو مریخ را در مدت یک سال و نیم مریخی (معادل ۲ سال و ۷ ماه زمینی) زیر نظر داریم، اما هنوز نتوانسته ایم هیچ اثری از آن تشخیص دهیم. این نشان می‌دهد که سهم آن در جو مریخ کمتر از چیزی است که در نخستین محاسبات ما مشاهده شد.

قابل توجه است که هیئت اروپایی -روسی این کاوشگر طی ۳ سال جو مریخ را مورد مطالعه قرار داده است. هدف از این مأموریت ارزیابی چگالی گاز متان در آن و جستجوی منابع آن و سایر گازهاست. این کاوشگر در نخستین سال فعالیت خود هیچ اثری از متان در مریخ ثبت نکرد درست برخلاف مریخ نورد آمریکایی که انتشار گاز متان را در دهانه هیل مریخ ثبت کرده بود.

تیم مطالعاتی دانشگاه پاریس-ساکلی مشاهدات خود را برای ردیابی چگالی متان، اتان، اتیلن و فسفین که می‌توانند باکتری‌های مشابه باکتری‌های زمینی را تولید کنند، ادامه دادند، اما همه تلاش‌ها ناموفق بود، زیرا حتی حسگر‌های کاوشگر نتوانستند مقدار قابل ملاحظه‌ای از گاز‌های ذکر شده را ثبت کنند. به گفته این تیم چنین کشفیاتی بر رمز و راز تشخیص انتشار گاز‌های متان از سوی مریخ نورد آمریکایی می‌افزاید.

دانشمندان فرانسوی امیدوارند ارسال مریخ نورد اروپایی «روزالیند فرانکلین» و سکوی روسی «کاراچوک» به مریخ پس از دو سال به حل این معمای علمی اسرار آمیز کمک کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
با با اونجا همش خاکه و هیچی دیگه نیست حوصله آدم سر میشه نه کسی نه چیزی واسه چی میخواین برین اونجا همین زمین خودمون از همه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
آمریکایی هازمین به گند کشیدندحالانوبته مریخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
تو مریخ گیریم جای زندگی باشه آخرش چی ۰۰۰۰باقدروعظمته خداوندنمیشه مقابله کرد
Slovakia
مهران از آلمان
۱۰:۴۴ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
بجای هزینه کردن میلیاردها دلاربرای زندگی در مریخ، بهتر است همین کره خاکی را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل کنند.
مثلا چه گلی روی زمین کاشتید که حالا نوبت به مریخ رسیده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر خداقوت با افزایش فضای سبز و گاشت درختان کم اب و اصلاح شده و نهایتا تغیبر اقلیم در زمین و تشگیل گروههای جهت انجام این مهم که بسیار ضروریم هست می توان نه تنها زمین بلکه کرات دیگم قابل سکونت بشه و زندگی نه تنها برای انسانها بلکه برای همه موجودات فراهم گردد فضای سبز با توجه به اقلیم هر منطقه ور باره خشکسالیم در دو طرف ایران اب هست نمبشه اونو به مرکز و جاهای کم اب اورد و از باران و ابهای سطحی و زیر سطحی بنحو احسن استفاده نمود بازم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۲:۳۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
من ک نفهمیدم بحث مریخ و فضا چ ربطی ب فضولات سگ داره.
اما در کل با سگبازی اونم توی منازل مخالفم.
خب چ نفعی داره؟
اقلاً ی قناری باشه بخونه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۳۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
الکی تو‌مریخ دنیال حیاط میگردن ،هیچ جای زندگی تو مریخ نیس
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۰۰:۲۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
زندگی در مریخ یا هرجایی بجز زمین یک خیال بافی بیش نیست و هزینه های کلان فقط بخاطر قدرت نمایی هست ،اونم بین چین،روسیه و امریکا،حتما فردا عربستانم ادعای مریخ نوردی به سرش میزنه!!!طبق نظر خود کارشناسان انسان بدون تجهیزات زیر ۸۰ثانیه بیشتر تو مریخ دوم نمیاره،این دانشمندان خیلی باهوش و نخبه باشند همین زمینو بتونن احیا کنن خیلی عقل کردن.انسان بعد از ۷۰۰۰سال تمدن هنوز نتوانسته بفهمه تو این زمین دقیق چجوری زندگی کنه،بعد می‌خوان برن مریخ بدون هوا،اب شیرین ،نفت،گاز که خدا واسه ما اینجا محیا کرده ،اونجا زندگی کنه
France
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
آری فقط ایران خانم نمی تواند وارد مریخ شودخخخخخخخهاها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
آقای دشمن سگ دروغت از اینجا مشخص شد که وقتی بعد از چند ماه باران می باره آب زلالی در کار نیست همش گل آلوده تو فضولات سگ رو چطور دیدی؟! بعدشم امثال تو رو باید هرچی زودتر پرتاب کنن فضا که سگ ها و بقیه حیوانات از شرتون خلاص بشن که وجودشون برای محیط زیست ضروریه، فضولات انسان کثیف ترین فضولاته پس خواهشا نرو دستشویی برو تو بیابون یه چاله بکن بریزش اونجا که جایی رو نجس نکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
بلههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
چقدر شبیه بیابان‌های اطراف قم هست
Iran (Islamic Republic of)
سپندیار
۲۰:۵۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
خوب انشاالله اماده شیم برای سفر فضایی .ازدست سگ بازها فرار کنیم بریم مریخ . !!! میپرسید چه ربطی داره ؟ دیشب دربعضی نقاط تهران باران بارید.وپس از چند ماه اب در جدولهای شهر به جریان افتاد.من که ذوق زده شدم ایستادم لب جوب که از حرکت آب زلال باران در جوب لذت ببرم.
چی دیدم که پشیمان شدم .؟ هر جا اب رو نگاه میکردی فضولات سگ بو د که روی اب داشت حرکت میکرد.
خودتان حدس بزنید که اخر مسیر این فضولات کجاست؟ تو ی مزارع وسبزی وسیفی که مشتریش ......
خدایا لعنت کن بر سگ باز . لعنت بی بخشش.
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۴:۲۸ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
خدا تو انسان نما رو لعنت ر جور تو حیوان در کره زمین حق زندگی داری سگ هم حق زندگی داره ما زندگی اونا رو نابود کردیم ما در ژن اونا دست بردیم اونا هم خدا خلق کرده اگر منکر باشی پس انسان نیستی فضولات سگ اگه سود نداشته باشه هیچ ضرری نداره این فضولات تو هست بوی کثافت میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
امثال این آقا فقط خودشون رو می بینن فضولات سگ از فضولات انسان خیلی تمیزتره هر آلودگی و کثیفی رو خاک از بین میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
خیلی پستی
آخرین اخبار