سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی برگزار می‌شود

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی گفت: سیزدهمین دوره این جشنواره کتاب به مراکز علمی، فرهنگی، مذهبی، پژوهشی، انتشاراتی و اندیشمندان ۶۲ کشور جهان فرخوان می پذیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی قیصری‌نیک دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی گفت: فراخوان سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی با همکاری نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی و بخش امور بین‌الملل دبیرخانه این جشنواره به رایزن‌های فرهنگی و خانه‌های فرهنگی ایران درخارج از کشور ارسال شده است که از آن طریق به تمام مراکز اسلامی و فعالان حوزه فرهنگ اسلامی ارسال شود.

او افزود: تاکنون فراخوان جشنواره برای ۶۲ رایزنی فرهنگی در کشور‌هایی از سه قاره جهان ارسال شده است و علاوه بر قرارگیری این فراخوان بر روی سایت این مراکز، از طریق آن‌ها به مراکز فرهنگی و شخصیت‌های مرتبط با جشنواره نیز اطلاع‌رسانی شده است. این فراخوان به زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسه و اردو ترجمه شده و توسط برخی از نمایندگی‌ها مانند رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان به زبان ملی کشور میزبان نیز ترجمه شده است.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی ادامه داد: هدف از این جشنواره را ترویج فرهنگ منور رضوی گسترش فعالیت‌های علمی، پژوهشی، ادبی و هنری مرتبط با سیره و ابعاد مختلف شخصیت امام رضا (ع) شناسایی، تجلیل و حمایت از پدیدآورندگان آثار برتر علمی، فرهنگی و هنری در این زمینه و گسترش گفتمان تمدن نوین اسلامی است.

محور‌های سیزدهمین جشنواره کتاب سال رضوی

نیک با اشاره به بخش‌های مختلف این جشنواره کتاب، بیان کرد: جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی بخش‌های مختلفی مانند کتاب‌های چاپی، کتاب‌های دیجیتال و گویا، پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاهی و حوزوی، آثار چاپ نشده، ناشران فعال، بین‌الملل شامل آثار نگارش‌یافته به زبان‌های زنده و پرمخاطب جهان در موضوع جشنواره، جایزه سراج برترین اثر ترجمه شده از زبان فارسی به زبان‌های زنده و پرمخاطب جهان نهضت ترجمه معکوس و بخش جایزه عالم آل محمد (ص) برترین ناشر خارجی فعال در حوزه علوم اسلامی و معارف اهل‌بیت (ع) را در بردارد.

او با توجه به شرایط ارسال آثار پرداخت تصریح کرد: همه آثار ارسالی به جشنواره باید با موضوعاتی در خصوص امام رضا (ع) و خاندان آن حضرت از جمله امام موسی‌کاظم (ع)، امام جواد (ع)، امام هادی (ع)، امام حسن عسکری (ع)، امام مهدی (عج)، حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم (ع)، حضرت احمدبن موسی‌الکاظم شاه چراغ (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) باشد.

بخش ویژه؛ مهمان ویژه سیزدهمین دوره

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی از پیش‌بینی بخشی با عنوان بخش ویژه در این جشنواره  کتاب خبر داد و تاکید کرد: این بخش به پیگیری و اجرای رهنمود‌های تولیت آستان قدس رضوی در اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی اختصاص یافته است. آثار نگارش یافته در این موضوعات از حمایت ویژه‌ای برخوردار خواهند شد.


بیشتر بخوانید



قیصری‌نیک از این موضوعات جشنواره کتاب نام برد و اظهار کرد: «ارائة راهبرد‌ها و راهکار‌های عملی برای ارتقای مفهومی و عملی زیارت و گسترش جایگاه معرفتی آن و توازن جنبه‌های احساسی و عقلانی زیارت»، «ارائة راهکار‌های عملی برای توسعة شناخت و معرفت زائر از جایگاه علمی امام هشتم (ع) و تقویت ولایت عملی در میان زائران»، «ارائة راهبرد‌های اجرایی برای توسعة فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه و تشویق زائران بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحُجَج (ع) به علم‌آموزی و کتاب‌خوانی در کنار زیارت»، «ارائة راهبرد‌های اجرایی در خصوص مهندسی ساختاری حرم مطهّر رضوی برای تشویق زائران به علم‌آموزی و کتاب‌خوانی»، «ارائة راهبرد‌های عملی در خصوص نقش‌آفرینی آستان قدس رضوی برای مقابله با اسلام‌هراسی، دفاع از حریم پیامبر اعظم (ص) و خاندان آن حضرت و اجرای رهنمود‌های مقام معظّم رهبری (دام‌ظله) در این زمینه»، «جایگاه تعالیم امام رضا (ع) در تحقّق گام دوم انقلاب (خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی)»، «نقش آستان قدس رضوی در پیشبرد گفتمان تمدّن نوین اسلامی» و «جایگاه شهید و شهادت در معارف رضوی، ارتباط شهیدان با حضرت امام رضا (ع) و بارگاه ملکوتی آن حضرت و نقش آستان قدس رضوی در دفاع مقدّس» عناوین این موضوعات را تشکیل می‌دهد.

او افزود: نویسندگان و ناشران می‌توانند آثاری که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ منتشر کرده‌اند را تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی به نشانی حرم مطهر رضوی، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ارسال کنند.

همچنین مراسم اختتامیه جشنواره، هم‌زمان با دهه کرامت، در سازمان کتابخانه‏‌ها، موزه‌‏ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار می‌شود. نویسندگان، ناشران و فعالان حوزه رضوی، می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات این جشنواره به سایت جشنواره به نشانی library.aqr.ir/ketabsal مراجعه کنند.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
با این وضع کرونایی واجبه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
خداقوت به شما در این شرایط بد کرونایی و مهجور ماندن بیش از پیش کتاب