احیای پیمان حضور نیرو‌های آمریکایی در فیلیپین از سوی دوترته

وزیر دفاع فیلیپین گفت: رئیس جمهور در دیدار با وزیر دفاع آمریکا، پیمان حاکم بر حضور نیرو‌های آمریکایی در مانیل را بار دیگر احیا کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، وزیر دفاع فیلیپین اعلام کرد رئیس جمهور این کشور در دیدار با وزیر دفاع آمریکا، پیمان حاکم بر حضور نیرو‌های آمریکایی در فیلیپین را بار دیگر تثبیت کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا امروز (جمعه) در نشست مطبوعاتی مشترک با دلفین لورنزا، همتای فیلیپینی خود گفت: «من از رودریگو  دوترته، رئیس جمهور فیلیپین، به خاطر تصمیم خود برای احیای دوباره معاهده نظامی یعنی توافق حضور موقتی نیرو‌های آمریکایی در فیلیپین  تشکر می‌کنم». 

آستین افزود: تصمیم دوترته به آمریکا این اطمینان خاطر را می دهد که پیشاپیش برای انجام تمرینات نظامی جامع‌تر برنامه‌ریزی کنیم.

سفارت آمریکا در مانیل، پایتخت فیلیپین نیز با استقبال از این خبر اعلام کرد: این توافق نه تنها امنیت دو ملت ما را تقویت می‌کند، بلکه موجب برقراری نظم مبتنی بر قوانین در منطقه می‌شود.

لورنزانا، وزیر دفاع فیلیپین گفت:  مطمئن نیست چرا دوترته نظر خود را تغییر داده است، اما او پس از دیدار پنجشنبه شب با آستین در مانیل تصمیم خود را درباره احیای این معاهده نظامی گرفت.

او افزود: یک معاهده نظامی کاملا بازسازی شده به ما کمک می‌کند تا با هم به اهدافمان برای توسعه امنیت و همکاری‌های دوجانبه در فیلیپین دست یابیم.

هری روکه، سخنگوی دوترته هم در بیانیه روز جمعه گفت: تصمیم رئیس جمهور بر اساس حفظ منافع اصلی راهبردی فیلیپین است. فیلیپین، با توجه به منافع اصلی ملی خود به مشارکت با کشور‌های دیگر  ادامه خواهد داد.

توافق نامه حضور موقتی نیرو‌ها (VFA) قوانینی را برای چرخش هزاران نفر از نیرو‌های آمریکایی در داخل و خارج از فیلیپین برای تمرینات و رزمایش جنگی فراهم می‌کند. 

دوترته، رئیس جمهور فیلیپین سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد معاهده نظامی حضور موقت نیروهای آمریکایی در فیلیپین را لغو کند، اما آن را تا دسامبر تمدید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار