چمران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شاخص‌های شهردارِ با کفایت مشخص است/ هماهنگی دولت و شهرداری با هم مشکلات را رفع می‌کند

رئیس پیشین شورای شهر تهران و منتخب ششمین دوره این شورا توضیحاتی را درباره شاخص‌های شهردار جدید ارائه داد.

مهدی چمران رئیس پیشین شورای شهر تهران و منتخب ششمین دوره این شورا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره شاخص‌های انتخاب شهردار توضیح داد: ما به این دلیل که صحبت‌ها و بحث‌ها مستند باشد ۱۰ مورد را که هر کدام بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود به عنوان شاخص‌های مورد نظر شهردار منتشر کردیم که پس از بررسی‌های فراوان به کمک اندیشکده‌ها بدست آمده است و معیار ما برای انتخاب شهردار همان شاخص‌هاست. البته در خواست ما این بوده که اگر هر کدام از هموطنان عزیز یا صاحب‌نظران نظری را در رابطه‌ با شاخص‌های انتخاب شهردار دارند حتما آن را بیان کنند، همانطور که تا به این لحظه نظرات فراوانی را از سوی مردم و صاحب‌نظران دریافت کرده‌ایم که حتما مورد توجه خواهند بود و از این نظرات استفاده خواهیم کرد.

وی درباره وظایف شهردار و شهرداری گفت: از نظر ما شهردار وظایفی دارد که باید به همه این وظایف عمل کند و انتظار ما از شهردار آینده همین است، البته که این وظایف بسیار زیاد هستند اما شهردار باید تمامی آنها را اجرا کند‌؛ مسائل مالی، فرهنگی، عمرانی، نیروی انسانی، اعتقادی و سیاسی، پاکدستی و انقلابی بودن همه از وظایفی هستند که از اهمیت به سزایی برخوردارند.

چمران در ادامه درباره مشکلات کنونی شهر تهران توضیح داد: مهم‌ترین مشکل شهر تهران آلودگی هوا است که حل این مشکل فقط با گسترش حمل و نقل عمومی امکان‌پذیر است و شهرداری حتما باید در زمینه حمل و نقل عمومی فعال‌تر از گذشته عمل کند، البته باید توجه داشت که در این میان ۵۰ درصد اقدامات مربوط به حمل و نقل عمومی به گردن دولت است و ۵۰ درصد هم سهم شهرداری و متاسفانه در سال‌های اخیر نه یک اتوبوس به ناوگان حمل‌و‌نقل اضافه شده و نه یک واگن.

وی افزود: دولت نباید از شهرداری‌ حمایت کند، بلکه باید سهم خود را بپردازد و اگر این امر محقق نشود زیرساخت‌های شهری گسترش نیافته و باعث مشکلاتی که امروز با آنان مواجه هستیم می‌شود. در هیچ‌کجای دنیا شهرداری به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ بلکه این موارد نیازمند سرمایه‌گذاری‌های دولتی است و سرمایه‌گذاری اولیه برای احداث زیرساخت‌ها باید توسط دولت انجام شود. پس دولت وظیفه دارد در سرمایه گذاری شهری با شهرداری هماهنگی ایجاد کند. اگر دولت‌ها وارد عمل شده و به وظیفه خود در قبال مدیریت شهری و شهرداری‌ها عمل کنند مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، ترافیک، بافت‌های فرسوده و... رفع می‌شود.

منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران درباره مسائل فرهنگی نیز گفت: تا جایی که این مسئله مربوط به شهرداری می‌شود باید عمل کرد، چرا که به جز شهرداری نهادهای دیگری مثل وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و ... هم هستند که این وظیفه را بر عهده دارند، البته شهرداری تهران در بحث فرهنگی همیشه فراتر از وظایف خود عمل کرده است که البته ما این پیشتازی را وظیفه خود می‌دانیم.

مهدی چمران در پایان و درباره اهمیت هماهنگی دولت و شهرداری بیان کرد: اگر دولت و شهرداری با هم هماهنگ باشند می‌توانیم شاهد رفع مشکلات موجود باشیم، البته دولت و شهرداری که به نوعی هم‌جناح بودند و ما گمان می‌کردیم هماهنگی‌های بیش‌تری جهت رفع مشکلات خواهند داشت، این گونه نشد و حتی شهردار از یک دوره‌ای به بعد در جلسات هیئت دولت شرکت نکرد که ما امیدواریم روابط دولت و شهردار آینده این گونه نباشد و ما شاهد بالاترین سطح از هماهنگی دولت و شهرداری‌ها باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
مشکل شهرداری تهران
یک نواختی یک مشت مافیای شهرداری است که بخاطر سن بالا و یک نواختی .انگیزه و انرزی برای کار ندارند
اول باید همشون بازنشسته شوند وبعد
نخبگان جوان .پر انرزی و انگیزه جایگزین شوند
تا این مافیای شهردار سر کارند
همین اش و همین کاسه است
جناب رییسی به دادمان برسید
نجات از مافیای دولتی و شهرداری
بدون کارایی و کارنامه زیر صفر چند دهه در قدرت هستند
آخرین اخبار