قهرمانی از جنس مردم؛ چرا جواد فروغی چهره متفاوتی است؟

فروغی با کسب دو مدال طلای جام جهانی هند و کرواسی در جایگاه نخست رنکینگ فدراسیون جهانی قرار دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  پدیده، نابغه، پهلوان و قهرمان؛ محمدجواد فروغی مجموعه‌ای از همه این القاب و توصیفات را در روز فراموش‌ناشدنی توکیو ۲۰۲۰ به نام خودش ثبت کرد. ناشناخته‌‎ترین طلایی ایران در تاریخ المپیک که با نبوغ کم‌نظیر خودش برخلاف بسیاری از معادلات علوم ورزشی و تربیت بدنی به شکل دیگری تاریخ‌ساز شد. این‌بار نه از استعدادیابی، آموزش‌وپرورش ورزشکار از نونهالی و نوجوانی خبری بود، نه از تامین و پیش‌بینی امکانات و تدوین برنامه‌ای متناسب با طلای المپیک. این تنها نبوغ جواد فروغی است که پرستار دلسوز بیمارستان بقیه‌الله تهران را به خواست خدا در طول کمتر از یک دهه به سکوی قهرمانی المپیک می‌رساند.


بیشتربخوانید

مراسم اهدای مدال طلای جواد فروغی در المپیک توکیو + فیلم


شروع یک رشته ورزشی در ۳۰ سالگی برای حفظ سلامتی و نشاط شاید اثربخش باشد، اما قواعد ورزش حرفه‌ای و قهرمانی آغاز ورزش در این سن را متناسب با هدف‎گذاری در مسیر قهرمانی جهان یا المپیک نمی‌داند. هرچند ویژگی‌های رشته تیراندازی تا حدودی با برخی دیگر از رشته‌ها متفاوت است، اما باز هم ورزشکاران معدودی در تاریخ المپیک به مدال طلا دست یافته‌اند که ورزش حرفه‌ای را در این سن آغاز کرده باشند. از سوی دیگر فروغی نابغه‎ای است که اگر زودتر شناسایی می‌شد و البته به تیراندازی علاقه نشان می‌داد، شاید زودتر از این‌ها به مدال قهرمانی جهان و المپیک دست یافته بود و می‎توانست این افتخار را بار‌ها تکرار کند. حال آنکه اولین طلایی ایران در المپیک ۲۰۲۰ تپانچه بادی را برای اولین‌بار در ۳۰ سالگی از نزدیک لمس کرده بود.

قهرمان متفاوت
نخستین طلایی ۴۱ ساله کاروان ایران چهره متفاوتی است، از جنس مردم. تصاویر زندگی شخصی و خانوادگی او بیش از هر قهرمان و ورزشکار دیگری در فضای مجازی و رسانه‌ها مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و تفاوت‌های مشهودی در سبک زندگی قهرمان المپیک دیده می‌شود. فضای ساده و صمیمی خانه و خانواده، همسر و فرزندانی که در خانه کنار پدر ورزش می‌کنند و حتی به نوعی همراه او در این تمرینات هستند. یک زندگی عادی متناسب با شرایط یک پرستار ساده که تمرین تیراندازی را از طبقه منفی دو بیمارستان آغاز کرده و امکانات همچنین شرایط تمریناتش شباهتی به وضعیت حریفانش در این بازی‌ها ندارد. دعا‌های خالصانه مادر که برای موفقیت محمدجواد در آن سوی جهان دعا می‌خواند، چهره شاد فرزندان و همسری که پابه‌پای قهرمانش ایستاده و تلاش کرده از آن قاب‌های ماندگاری است که در یاد‌ها می‌ماند.

انگار فاصله افتخارآفرینی و قهرمان بودن، با زندگی مردم عادی شهر کوتاه‌تر شده است. سلبریتی با رنگ و بویی متفاوت، نه با میلیون‌ها فالوور مجازی و مواضع خبرسازی و جنجالی، نه با عکس‌ها و تصاویر یا مصاحبه‌های داغ و پرحاشیه، در اوج سادگی، گمنامی و بی‌ادعایی تا اوج افتخار، قهرمانی و ماندگاری در قلب تاریخ. از خضوع و خشوع نماز در محیط خانه و کنار بچه‌ها تا سجده‌ای روی چفیه در سالن المپیک، فاصله‌ای که به چشم‌برهم‌زدنی رویا‌های بزرگ جواد را به واقعیت تبدیل کرد. همه‌چیز بدون روتوش همانطور که هست، ساده و بی‌آلایش شبیه به زندگی اکثر مردم ایران، تصاویری از زندگی یک خانواده متدین ایرانی، درحالی‌که قهرمان المپیک مقابل همسرش نشسته و چای می‌نوشد و کودک بازیگوش کمی آنطرف‌تر روی ماشین لباسشویی به سراغ آبگرمکن خانه رفته، از همان اتفاقاتی که در هر خانه‌ای با سبک زندگی مشابه ملموس و آشناست. جواد فروغی از همین نظر با همه تفاوت‌هایش شبیه‎ترین سلبریتی به مردم ایران است.

آرامش و توکل، راز موفقیت در این قهرمانی است و البته در تیراندازی رمز موفقیت آرامش است. با وجود اینکه ناراحتی قلبی برای ورزشکاری در این سطح و این رشته پراسترس تاحدودی نگران‌کننده به نظر می‌رسد، اما جواد فروغی می‌گوید: من همیشه آدم آرامی هستم و فکر می‌کنم همین آرامش به من کمک کرده، این‌بار هم لطف خدا را احساس کردم. شاید درصدی از این موضوع به تیپ شخصیتی خودم برمی‌گردد و شاید هم به نوع شغل و فعالیت‌هایی که داشتم. من کار‌های اورژانسی انجام داده‌ام و این موضوع به من کمک کرده است. همه این‌ها را کنار بگذاریم، لطف خداوند همیشه شامل حال من شده است. اگر خدا کمک نکند هیچ چیزی نمی‌تواند کمک‌حال انسان باشد. در یک لحظه خداوند دست من را گرفت و به آرامش رسیدم. من مدالی بالاتر از مدال المپیک نمی‌توانم به دست بیاورم و بالاتر از آن هم وجود ندارد. این مدالم را به امام زمان؟ عج؟ و رهبرم تقدیم می‌کنم.

در انتظار مدال
او حتی جزئیات ساخت مدال طلای المپیک را هم مطالعه کرده بود حتی اگر هیچ کارشناس دیگری دست‌یابی به این افتخار بزرگ و بی‌سابقه را پیش‌بینی نمی‌کرد. حتی اگر مسعود سلطانی‌فر هم مدعی باشد که می‌دانست فروغی مدال می‌گیرد آن هم مدال طلا که اگر به چنین پیشگویی‌ای باور داشت به جای حضور در سالن شمشیربازی، در همان سالن تیراندازی می‌ماند و اولین قهرمانی تاریخ ایران در المپیک را تماشا می‌کرد.

اما جواد فروغی مطمئن بود، به تک‌تک شلیک‌ها، به نشستن تیر بر قلب هدف و به مدالی که آن را تقدیم به مردم سرزمینش کرد. مدافع حرم، مدافع سلامت، از سوریه تا بیماران کرونایی بیمارستان بقیه الله و حالا المپیک، مدال طلا و خوشحالی ۸۰ میلیون ایرانی.

سبک زندگی متفاوت جواد فروغی البته واکنش‌های متفاوتی را نیز به همراه داشته است. به همان میزان که کاربران ایرانی از قهرمانی چنین چهره متفاوتی که با او احساس نزدیکی می‌کنند شاد و خوشحال‌اند، رسانه‌های بیگانه رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. شبکه‎های فارسی‌زبان تنها به ذکر یک خبر کوتاه از اولین طلای ورزش ایران در این بازی‌ها اکتفا کردند و البته جریان معاند
و ضد انقلاب هم با القاب ورزشکار ارزشی همانطور که انتظار می‌رفت تلاش می‌کنند قهرمان و پهلوان ایرانی را تخریب کنند اگرچه رسیدن به طلای ارزشمند تیراندازی با شکستن رکورد المپیک توفیقی نیست که با اینگونه اقدامات و پروژه‌های رسانه‌ای قابل تخریب باشد.

حیرت کاربران چینی
قهرمانی فروغی در رسانه‌های مختلف جهان بازتاب گسترده‌ای داشته و حتی در رسانه‌های چینی هم خبرساز شده است. کاربران چینی هشتگ قهرمان ۴۱ ساله ایرانی را به یکی از پربازدیدترین هشتگ‌های روز اول بازی‌های المپیک مبدل کردند. اخبار قهرمانی فروغی بیش از ۳۷ میلیون بار در رسانه‌های چینی دیده شده و از قهرمان ایرانی به‌عنوان پدیده بازی‌های توکیو یاد می‌کنند. کارشناسان ورزشی چین ظهور چنین نابغه‌ای در این سن و رسیدن به طلای المپیک را اتفاقی کم‎نظیر در تاریخ المپیک ارزیابی کردند. قهرمانی فروغی در رسانه‌های ژاپن هم بازتاب گسترده‌ای داشته و رسیدن ایران به جایگاه دوم جدول المپیک با این طلای ارزشمند مورد توجه کاربران کشور میزبان در فضای مجازی قرار گرفت.

منبع: روزنامه صبح نو 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
دمش گرم فقط ایمان
آخرین اخبار