هم اکنون؛

بهشت پرندگان مهاباد در آتش/ آتش نشانان در تلاش برای مهار حریق هستند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مهاباد از آتش سوزی وسیع در تالاب گروس این شهرستان خبر داد.

رحمان احمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: امروز حوالی ساعت ۱۱ صبح با تماس مردمی از وقوع آتش سوزی در تالاب گروس خبر داده شد، که بلافاصله دو گروه از نیرو‌های سازمان به محل اعزام شدند.

او افزود: گستردگی حجم آتش سوزی و باتلاقی بودن تالاب، روند اطفای حریق را کند و کار را برای آتش‌نشانان سخت کرده است.

احمدی با بیان اینکه گرمای هوا، وزش باد و خشک بودن علفزار‌ها و بوته‌ها از دیگر عوامل گسترش آتش است، تصریح کرد: با توجه به کم آبی‌های پیش رو و کاهش بارندگی امسال احتمال حریق در عرصه‌های طبیعی زودتر اتفاق می‌افتد، بنابراین لازم است در فصل گرما مراقبت‌های لازم را در پیش بگیریم و نکات ایمنی را به طور کامل رعایت کنیم تا از آتش سوزی در طبیعت جلوگیری شود.

او خاطرنشان کرد: این دومین مورد آتش سوزی تالاب طی امسال گزارش شده و علت این آتش‌سوزی توسط کارشناسان در دست بررسی قرار دارد.

نزدیک به ۵۰۰ هکتار از نیزار‌های تالاب گروس طعمه حریق شد

سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اعلام اینکه حدود پانصد هکتار از زمین‌های این تالاب طعمه حریق شده است از هماهنگی‌های لازم با نماینده شهرستان و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در خصوص اعزام بالگرد برای تسریع در اطفای حریق خبر داد.

جمشیدون دهیار روستای قرده‌داغ گفت: منطقه شامی جزء مراتع دامداران است و تلاش کردیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر، دام‌ها را از منطقه دچار حریق شده خارج کنیم.

شعله‌ها و حجم آتش به تدریج بیشتر و گسترده‌تر شد.

شاهدان عینی می‌گویند ساعات اولیه حجم آتش بسیار محدود بود، ولی متاسفانه به علت نبود امکانات موفق به خاموش کردن آتش نشدیم.

پس از مدتی تلاش، آتش نشانان به دل آتش زدند، اما به علت باتلاقی بودن منطقه عملا نزدیک شدن ماشین آلات به نزدیکی آتش غیرممکن بود.

جوامع محلی هم برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی و خسارت بیشتر دست به کار شدند.

حدود پانصد هکتار از این زیستگاه طبیعی دچار آتش سوزی شده است.

تالاب گروس در ۶۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و از شمال و شمال غرب به زمین‌های باتلاقی دریاچه ارومیه و از جنوب غرب به تالاب کانی‌برازان محدود می‌شود.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.