مالیات برای خریداران خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات بر عایدی سرمایه طرح مجلس است که مدتی از تصویب کلیات آن می‌گذرد و اجرای کامل آن به دولت بعدی می‌رسد.

 به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مالیات بر عایدی سرمایه طرح مجلس است که مدتی از تصویب کلیات آن می‌گذرد و اجرای کامل آن به دولت بعدی می‌رسد. پورابراهیمی  رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید که ظرف یک ماه آینده تلاش خواهیم کرد تا تمامی نظرات کارشناسان اتاق بازرگانی، صاحب‌نظران و متخصصان را در مورد بحث مالیات بر عایدی سرمایه جمع‌آوری و جمع بندی کنیم و تا اواخر شهریور ماه نیز گزارش رسمی و نهایی آن را در کمیسیون اقتصادی تصویب و به صحن علنی ارائه کنیم.

در این طرح، اگر فردی خودرو بخرد و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله طبق مدت نگهداری آن سرمایه، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

نحوه محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه در بازار خودرو براساس مدت زمان نگهداری، در سال اول ۳۰ درصد، سال دوم ۲۰ درصد و سال سوم ۱۰ درصد است.  نگهداری خودرو خریداری شده از سال چهارم به بعد معاف از مالیات می‌شود.

به عنوان مثال، اگر خودرویی به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان خریده و پس از یک سال آن به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شود، سودی که از این فروش حاصل شده معادل ۱۰۰ میلیون تومان است که مالیات آن براساس یک سال نگهداری ۳۰ درصد محاسبه می‌شود و باید ۳۰ میلیون تومان مالیات بپردازید.

اجرای مالیات خودرو‌های لوکس از بهمن ماه

همچنین، به جز مالیات بر عایدی سرمایه طبق بودجه سالجاری باید صاحبان خودرو‌های لوکس که ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، تا بهمن امسال مالیات بپردازند.

طبق قانون، تمام مالکان انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو هستند:

۱ - تا ۱.۵ میلیارد نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد
۲- تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ دو درصد
۳ - تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد
۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان؛ چهار درصد
آشنایی با مالیات نقل‌وانتقال و شماره گذاری خودرو از سوی دیگر، انواع خودرو‌های داخلی و وارداتی به استثناء ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی و کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال هستند.

در این زمینه، مبنای محاسبه مالیات نقل‌وانتقال برای خودرو‌های تولید داخل بهای فروش آن‌ها و برای خودرو‌های وارداتی، مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آن‌ها مبنای محاسبه این مالیات است.

علاوه براین، انواع خودرو‌های سبک، سنگین و موتورسیکلت، براساس رتبه انرژی آن‌ها که به تأیید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، طبق نرخ‌های مربوطه مشمول مالیات و عوارض سبز می‌شوند که اساس مأخذ مالیات و عوارض موضوع این ماده، قیمت فروش کارخانه در مورد تولیدات داخلی و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی برای خودرو‌های وارداتی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۸ ۳۱ تير ۱۴۰۰
کو اب و برق مفتی ؟که پول نفت که گفتی؟هیچ ملتی نخورده..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۴ ۳۱ تير ۱۴۰۰
کم کم داریم میرسیم به مرحله ایی که از نفس کشیدن هم مالیات اخذ بشه،والا
Iran (Islamic Republic of)
ک.م
۰۱:۰۵ ۳۱ تير ۱۴۰۰
کی گفته هر خریدی منجر به سود میشه؟ من خودم جک ۳ رو در اواسط سال قبل بیش از ۵۰۰ میلیون خریدم وامسال بدلایلی با ۱۳۰ میلیون ضرر فروختم چون قیمتش شدیدا نزول کرده بود.جالب اینه که هزینه محضر و عوارض شهرداری علی رغم افت قیمت خودرو، دو برابر یعنی ۱۰۰ در ۱۰۰ گران شده بود.معلومه نهادهای دولتی از تورم هم جلوتر رفته و هیچ غمی ندارند ولی مردم باید به افزایش ۲۵ در صدی دستمزد ها قانع باشند.هر روز هم یه قانون مالیاتی از غرب تقلید می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۳۱ تير ۱۴۰۰
اینقدر که شما نمایندگان به فکر تأمین درآمد برای هزینه های نجومی نظام حکمرانی هستید اگر دنبال راههایی برای صرفه جویی و کاهش هزینه ها ی آن بودید الان تورم نداشتید و مجبور نبودید ملت را به زحمت بیندازید . چرا این کار را نمیکنید چون کاهش هزینه ها و صرفه جویی جیب خودتان و دیگر ذینفعان بودجه را متأثر میکند . بزرگوار برای حذف دلالی و فعالیتهای سوداگرانه فقط یک را مؤثر وجود دارد آن هم کاهش تورم با محدود کردن هزینه های دولت و تعطیلی ماشین چاپ پول است . شما نفت می فروشید ، مالیات و عوارض میگیرید ، بزرگترین بدهکار بخش خصوصی و صندوقهای بازنشستگی و بانکها هستید ، مرتب و بی وقفه پول هم چاپ میکنید . شما از مبانی اقتصاد چیزی میدانید ؟ شما میدانید کسری بودجه و چاپ پول چه بلایی بر سر اقتصاد می آورد ؟ می دانید وضع مالیات اقتصاد را به رکود می کشاند ؟ البته شاید میدانید ولی چون درمان صحیح آن مستلزم به زحمت افتادن خودتان است تصمیم گرفته اید با طرح های عوام پسندانه مشکل را از اموال مردم حل کنید و برای تورمی که دولت و خودتان عامل آن هستید از ملت مالیات بگیرید . یک بازی دوسر برد برای دولت و دو سر باخت برای ملت .
Iran (Islamic Republic of)
مشاور
۰۰:۱۴ ۳۱ تير ۱۴۰۰
ای عقل کل ها . این خودش سبب افزایش قیمت خودرو میشه . طرف مبلغ مالیات رو قیمت ماشین می‌کشه دیگه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۳۰ تير ۱۴۰۰
مالیات روازاونایی بگیرین که ماشین پانصدمیلیونی رو دومیلیاردونیم‌قالب میکنن به مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۳۰ تير ۱۴۰۰
نمیدانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۳۰ تير ۱۴۰۰
این مالیات برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه است ، با این مالیات برای دلال ها ارزش ندارد ، که سرمایه خود را در خرید و فروش خودرو بیاورند ، لذا عرضه و رفع شدن تقاضای کاذب ، قیمت ها را متعادل می کنند ، حال اگر شما بخواهی یک پراید بخری ، 30 درصد ارزان تر می خری ، و چون آن ماشین نیاز شماست معمولا تا سه سال از آن استفاده می کنی و در سال چهارم بدون پرداخت مالیات می توانی آن را بفروشید در ضمن شما مالیات ماشین لوکس را نمی دهی لذا دولت غیر مستقیم از شما حمایت کرده است،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۳۰ تير ۱۴۰۰
مسئولین
اگر از افزایش قیمت مالیات بگیرید بسیار منطقی است چون
از گرانی جلوگیری می کند
دلال بازی حذف
رانت بازی حذف
امضا طلایی شما مسئول بی ارزش
.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۳۰ تير ۱۴۰۰
یعنی یه پراید بخری ۱۰۰ میلیون بعد ۳ ماه دستت تنگ بشه مجبوری بفروشی باید ۳۰ میلیون رو بدی دولت علی برکت الله مجلس منتخب مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۳۰ تير ۱۴۰۰
جیب ملت . مالیات بیش از حد
وقتی حقوق میدن مالیات کم میکنن وقتی میوه مواد غذایی میخری بازم ازت مالیات کم میکنن وقتی شارژ همراه اول ایرانسل بخری بازم مالیات خرید اینترنتی ۹ درصد مالیات
کلا مالیات تولید کننده رو هم مردم دارن میدن
امریکا هم اینطور مالیات نمیگیره
کشور های دیگه یه بار مالیات میگیرن موقع ای ک حقوق میدن تا سال بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۳۰ تير ۱۴۰۰
درستش اینه که تورم هم لحاظ بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۳۰ تير ۱۴۰۰
مالیات از کالا یکبار از تولید کننده و یکبار از مصرف کننده گرفته میشه ولی شماها از کالا بیش از 20 دفعه تا دست مصرف کننده برسه مالیات میگیرید یعنی عملا چیزی بالاتر از نصف قیمت رو مالیات تشکیل میده تازه جالب‌تر راضی هم نیستین و دائما بفکر نحوه های بیشتر مالیاتی هستین...
Germany
ناشناس
۱۹:۱۹ ۳۰ تير ۱۴۰۰
من سروان بازنشسته ارتـــش جمهــوری اســـلامی ایـــــران دنبال خـــرید خودروئی خوب و مناسب زیر 100میلیون توما ن هستم تا هفتاد عالیه سراغ ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۳۰ تير ۱۴۰۰
خیلی هم عالی دولت رو هم باید توی سودش شریک کنیم مرحبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۳۰ تير ۱۴۰۰
اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۸:۵۳ ۳۰ تير ۱۴۰۰
مردم دارن با فقر و بدبختی دست و پنجه نرم میکنن ، اونوقت اینا فقط به فکر پول درآوردن از جیب مردم هستن. تنها چیزی که یاد گرفتن فقط مالیات گرفتنه !!
مالیات حقوق ، مالیات برارزش افزوده ، مالیات بر عایدی ، مالیات ... ، احتمالا چند وقت دیگه مالیات مردن هم باید بپردازیم.
Iran (Islamic Republic of)
ع
۲۱:۰۵ ۳۰ تير ۱۴۰۰
مالیات بر مردن هم داریم.اسمش مالیات بر ارث است
India
ناشناس
۱۸:۲۷ ۳۰ تير ۱۴۰۰
مالیات و بازم مالیات، تنهاترین طرح موفق ایران....!!! اب بود برق بود خدمات بود همش طفره میرفتن..
Iran (Islamic Republic of)
Arman
۱۸:۲۵ ۳۰ تير ۱۴۰۰
مالیات گرفتن رو از غرب الگو گرفتین. میزان دستمزد از افغانستان. رفاه و آسایش از کشورهای جهان ششم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۳۰ تير ۱۴۰۰
بله
France
ناشناس
۲۳:۰۷ ۳۰ تير ۱۴۰۰
غرب!!! غربیا باید بیان تازه یاد بگیرن چه جوری مالیات بگیرن... اینجا چیزی که مالیات نداره رانت و اختلاس و فساد هست وگرنه آب خوردن هم پشت قبض مالیات داره...
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۸:۲۲ ۳۰ تير ۱۴۰۰
فک نمیکنید تورم باعث افزایش قیمت شده
و بعد از یکسال آن شخص عملا هیچ سودی نکرده؟
۱۰۰ میلیون گرون تر فروخته
ولی هر چیزه دیگری هم با اون پول بخاد بخره ۱۰۰ میلیون گرون تر شده
الان این آقا سودی کرده؟
United States of America
ناشناس
۱۸:۲۰ ۳۰ تير ۱۴۰۰
این همه مالیات میگیرن چیکار میکنن؟ محل مصرف اونارو هم شفاف سازی کنن . به کشورهای همسایه میره یا جیب خودشون و خانواده شون؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۳۰ تير ۱۴۰۰
مگر ما ماشین میلیاردی کردیم .تورم. از حکومت مالیات بگیر
آخرین اخبار