افزایش ۲ برابری محصولات کشاورزی ایلام، رهاورد توسعه زیرساخت‌ها

تولید انواع محصولات کشاورزی استان ایلام در طول هشت سال گذشته به ۱.۵ میلیون تن در سال افزایش یافت در حالیکه این میزان در پایان دولت دهم ۸۰۰ هزار تن بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،  داشتن تنوع اقلیمی و اراضی مستعد برای تولید انواع محصولات زراعی و باغی، منابع پایه غنی و مناسب (چون آب و خاک، ذخایر ژنتیکی، جنگل و مرتع )، وجود بسترهای لازم برای استفاده از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی با ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ و احداث سدهای خاکی، مخزنی و انحرافی و نیز انتقال سامانه گرمسیری برای تبدیل اراضی دیم به آبی و همچنین ایجاد شبکه‌های نوین آبیاری در کنار تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی، شرایط ارتقای کمی و کیفی تولید انواع محصولات کشاورزی در استان را فراهم کرده است.

نکته حائز اهمیت در زیربخش های کشاورزی استان ایلام، توجه چشمگیر دولت یازدهم و دوازدهم به این منطقه است و به واقع می‌توان گفت به همت دولت انقلابی بزرگ و شگرف در بخش کشاورزی استان ایلام روی داد که با هیچ دوره‌ای قابل قیاس نیست و ایلام در طی این هشت سال به رشد فزاینده‌ای در این خصوص دست پیدا کرد.

مجموع اعتبارات هزینه شده در دولت تدبیر و امید طی هشت سال اخیر در بخش کشاورزی استان ۹ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال، در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، چهار هزار میلیارد ریال و در زمینه سامانه‌های انتقال آب سه هزار و ۹۷ میلیارد ریال بوده است.

افزایش سامانه‌های نوین آبیاری، رشد اراضی دیم به آبی، افزایش تعداد و گنجایش سیلوهای ذخیره سازی گندم، طرح بزرگ سامانه گرمسیری، عملیات‌های بزرگ آبخیزداری و آبخوان‌داری، جنگل‌کاری و بیایان‌زدایی و افزایش چشمگیر محصولات زراعی اقتصادی از جمله موفقیت‌های قابل ذکر استان ایلام در طی هشت سال اخیر است.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام در زمینه پیشرفت های کشاورزی در استان ایلام گفت: سطح زیر کشت شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی به منظور تبدیل اراضی دیم به آبی در انتهای دولت دهم ۷۰ هزار هکتار بوده که این میزان در انتهای دولت دوازدهم به ۱۵۰ هزار هکتار افزایش یافته است و در این اراضی عمده محصولات زراعی نظیر گندم، جو، کلزا و ذرت کشت و برداشت می شود.

احمد کرمی افزود: میزان تولید گندم کشت شده استان ایلام در انتهای دولت دهم ۱۸۵ هزار تن بوده که این میزان در انتهای دولت دوازدهم به ۳۳۰ هزار تن افزایش یافت و حجم سیلوهای ذخیره گندم در پایان دولت دهم ۱۲۰ هزارتن بوده که در دولت دوازدهم به ۴۵۰ هزار تن افزایش یافت است و همچنین تعداد سیلوهای ذخیره گندم از هشت سیلو در پایان دولت دهم به تعداد ۱۹ سیلو در انتهای فعالیت دولت فعلی رسید.

او یادآور شد: میزان تولید کلزای استان در انتهای سال دهم ۲.۲ هزار تن بوده که این میزان در انتهای دولت دوازهم به ۲۲ هزارتن رسید و استان ایلام هم اکنون در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه چهارم کشور را دارد و همچنین در حوزه کشت گلخانه ای نیز استان ایلام در پایان دولت دهم ۱.۲ هکتار بوده که این میزان در دولت تدبیر و امید به ۲۸.۸ هکتار افزایش یافته است.

منابع طبیعی و آبخیزداری

کرمی یکی دیگر از مباحث مهم در بخش کشاورزی را جنگل کاری و بیابان زدایی ذکر کرد و گفت: استان ایلام در این مورد رتبه نخست کشور را داراست و مساحت جنگلکاری و بیابانزدایی استان ایلام در انتهای دولت دهم ۱۵ هزار هکتار بوده که این میزان در انتهای دولت تدبیر و امید به ۵۰ هزار هکتار رسیده است.

او انجام عملیات های آبخیزداری و آبخوان داری را از دیگر موفقیت های چشمگیر استان ایلام دانست و اضافه کرد: در این بخش نیز استان ایلام مقام اول کشوری را از آن خود دارد و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در انتهای دولت دهم ۵۰ هزار هکتار بوده که این میزان در انتهای دولت حسن روحانی به ۳۰۰ هزار هکتار رشد پیدا کرد.

کرمی ادامه داد: از دیگر اقدامات موثر و چشمگیر انجام گرفته در استان ایلام سامانه های انتقال آب به اراضی کشاورزی است که طول سامانه های انتقال آب در انتهای دولت ۴۰ کیلومتر بوده که این میزان در پایان دولت تدبیر و امید به ۱۰۴ کیلومتر رسید و ساماندهی و لایروبی رودخانه های استان اعم از مرزی و داخلی در پایان دولت احمدی نژاد ۴۰۰ متر بود که این مقدار در پایان دولت کنونی به چهار هزار و ۱۷۰ متر افزایش یافت.

سدها یکی از مهمترین منابع تامین آب برای اراضی کشاورزی هستند و آب عمده زمین های کشاورزی زراعی و باغی از محل سدهای ساخته شده تامین می شود و سدهای سیمره، دویرج، کنگیر، چم گردلان، گلال و کنجانچم از جمله مهمترین سدهای استان ایلام است که در طول سالیان گذشته احداث یا تکمیل شده اند.

کرمی در خصوص وضعیت سدها در استان ایلام هم توضیح داد: سهم دولت دهم در تعداد سدهای به بهره برداری رسیده تنها یک مورد بود در حالیکه در دولت تدبیر و امید چهار سد مورد بهره برداری قرار گرفت و که از مهمترین سدهای افتتاح شده در این دولت سد بزرگ سیمره در شهرستان بدره است که برای این سد اعتبار ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت.

او افزود: حجم مخازن سدهای استان در آغاز دولت دوازدهم، ۷۱ میلیون متر مکعب بود در حالی که این میزان ذخیره سازی آب در دریاچه پشت سدهای استان به ۳.۳ میلیارد متر مکعب رسید و اعتبار تخصیص یافته دولت تدبیر و امید در حوزه سدسازی استان ایلام ۲۳ هزار و ۳۳۴ میلیارد ریال بود.

استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و بیش از پنج هزار هکتار باغات است.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.