بعد از ۲۷ سال؛

قمقمه سفالی منقوش مکشوفه از دهانه غار علیصدر ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کبودراهنگ از ثبت ملی قمقمه سفالی منقوش مکشوفه از دهانه غار علیصدر خبرداد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، غلامی,رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کبودراهنگ گفت: قمقمه سفالی منقوش که در سال ۱۳۷۳ از دهانه غار علیصدر کشف شده بود به شماره ثبت ۱۷۵۴ طی جلسه‌ای که در شورای ثبت وزارتخانه تشکیل شده بود ثبت و طی هفته گذشته ابلاغ شد.

او افزود: این قمقمه سفالی با نقوش هندسی و گیاهی به‌صورت نقش کنده و سطح خارجی قمقمه با نقوش هندسی خورشیدتزیین شده است که دارای دو دسته و در دو طرف لوله به‌صورت قرینه کار شده است که یکی از دسته‌ها شکسته و جای آن کاملاً مشخص است و قدمت این قمقمه مربوط به دوره سلجوقی ایلخانی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کبودراهنگ ادامه داد: کشف این سفال در دهانه غار علیصدر نشان می‌دهد که در زمان‌های گذشته از غار به عنوان آب انبار، پناهگاه، تفریحگاه و حتی به‌صورت یخچال طبیعی از سوی اهالی روستا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

غلامی همچنین از اجرای مرحله نخست  جداره‌سازی، کف‌سازی و روشنایی معابر روستای علیصدر با ۸ میلیارد ریال اعتبارات ملی خبرداد .

او افزود: روستای علیصدر  یکی از روستا‌های هدف گردشگری شهرستان کبودراهنگ است که سالانه شاهد حضور گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است و در سال ۱۳۹۸ طرح جداره‌سازی و کف‌سازی کوچه گلستان در داخل روستای علیصدر به عنوان الگو توسط اداره کل، برای زیباسازی روستای گردشگری شروع و تا به امروز نزدیک هشت میلیارد ریال از اعتبارات ملی برای روشنایی، کف‌سازی و جداره‌سازی در این کوچه هزینه شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کبودراهنگ با بیان اینکه در این کوچه که به طول ۳۱۰ متر جداره‌سازی و کف‌سازی انجام شده، تعداد۳۱ تیر چراغ برق و ۷ عدد چراغ سردری کار شده است، افزود: روستای هدف گردشگری علیصدر ظرفیت بالقوه زیادی در توسعه گردشگری منطقه و خود روستا دارد و این روستا محور توسعه گردشگری شهرستان کبودراهنگ است که ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری باعث رشد توسعه شهرستان خواهد شد.

غلامی گفت: در ضوابط عرصه و حریم غارعلیصدر به رعایت معماری سنتی و استفاده از مصالح بومی و سنتی در جداره‌سازی و کف‌سازی تاکید شده است که رعایت این نکته باعث زیبا سازی و رضایت مسافران از یک روستای گردشگری خواهد شد.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.