در مپنا انجام شد؛

تولید اولین ایستگاه شارژ خودروی برقی

مراسم رونمایی از اولین ایستگاه شارژ خورشیدی خودروی برقی در گروه مپنا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، عادل دمشقی، مدیر توسعه خودرو و زیرساخت های مپنا در مراسم رونمایی از اولین ایستگاه شارژ خورشیدی خودروی برقی در گروه مپنا، گفت: این ایستگاه در حقیقت شارژری است که منبع تامین انرژی آن خورشید است، این شارژر‌ها را به تعداد قابل توجهی در خیابان‌ها نصب می‌کنند که حدود یک میلیون عدد از آن‌ها در دنیا به ویژه کشور‌های اروپایی نصب شده است.

او افزود: شارژر خودروهای برقی این امکان را می‌دهد که فروشندگان مغازه‌ها و ساکنان برج‌ها و ... بتوانند خودروی خود را در فاصله زمانی سه ساعته شارژ کنند.

دمشقی گفت: نکته متمایز این دستگاه شارژ این است که تامین انرژی آن از طریق سلول‌های خورشیدی و انرژی پاک انجام می شود.

او افزود: ساخت خودرو‌های برقی برای کاهش آلودگی است اما این شائبه وجود دارد که افزایش تولید نیروگاه‌ها برای تولید برق مورد نیاز آن‌ها در آینده ممکن است باعث افزایش آلودگی شود به همین دلیل اگر بتوانیم از باد و خورشید برای تامین انرژی این شارژر‌ها استفاده کنیم، این دغدغه تا حد زیادی رفع می‌شود.

مدیر توسعه خودرو و زیرساخت های مپنا گفت: ایستگاه ایجاد شده می‌تواند برق را در زمان‌هایی که خودرویی به شارژر متصل نیست ذخیره کند و یا برای سایر مصارف به شبکه بازگرداند.

او افزود: نمونه‌ای که امروز رونمایی شده قابلیت تولید حدود سه کیلووات انرژی را دارد، اما بسته به بستری که روی سقف برای جذب انرژی خورشید قرار می‌گیرد قابل افزایش است.

او گفت: به عنوان مثال برای یک خودروی هیبردی با ۱۲ کیلووات باتری حدود سه ساعت زمان نیاز است که با شارژر، شارژ شود.

دمشقی گفت: حدود هشت نفر بر روی این سیستم کار کرده‌اند و حدود ۲۰۰ میلیون تومان هم برای ایجاد کل ایستگاه هزینه شده است، بدون شک ساخت این ایستگاه در تیراژ بیشتر هزینه کمتری خواهد داشت و به نظر می‌رسد با ۱۲۰ میلیون تومان بشود این ایستگاه را ساخت.

او افزود: طراحی و ساخت این ایستگاه حدود سه ماه طول کشیده، اما ساخت شارژر آن حدود یکسال زمان برده است، دستگاه‌های شارژر تندی که ساخته‌ایم تا آخر سال در تمام استان‌های کشور نصب می‌شود و برنامه داریم تا پایان سال ۲۰۰ شارژر کند هم بسازیم.

مدیر توسعه خودرو و زیرساخت های مپنا گفت: به دنبال صادرات این شارژر‌ها به ویژه به کشور‌هایی همسایه که با مشکل برق مواجه شده‌اند هستیم و تا کنون مذاکراتی با ارمنستان، پاکستان و عراق انجام شده است.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.