نیلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

گلایه رئیس دانشگاه تهران از عدم حضور جدی دانشگاه‌ها در تصمیم گیری‌های کشور

رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌ها با وجود اینکه منبع تولید علم هستند، اما در تصمیم گیری‌های کشور حضور جدی ندارند.

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتظارات جامعه دانشگاهی از دولت آتی برای بهبود سیاست‌های نظام آموزش عالی اظهار کرد: بخش مهمی از دانشگاه‌ها را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

او افزود: دانشجویان انتظار آینده‌ای بهتر را از لحاظ شغل، امکانات زندگی و ... دارند، یکی از نگرانی‌های دانشجویان بحث اشتغال است و پسران در زمینه سربازی نگرانی و دغدغه‌های زیادی دارند.

نیلی احمد آبادی تصریح کرد: دغدغه دانشجویان باعث طولانی شدن تحصیلات شان می‌شود و به اینصورت شادابی و امیدی که باید داشته باشند را دیگر ندارند. از آن جایی که محور اصلی دانشگاه‌ها علم و دانش است؛ بنابراین با این وضعیت می‌توانند کمک حال دولت و تمامی دستگاه‌ها برای حل مشکلات و توسعه همه جانبه کشور باشند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: ناظران ومتخصصان بی طرفی هستند که نظریات و پیشنهادات آن‌ها هم بی طرفانه است، به همین علت انتظار دارند تا فضای دانشگاه‌ها یک فضایی باشد که امکان گفتگو و مباحثی بدون نگرانی‌ها از برخی اظهار نظر‌ها در آن ایجاد شود و شکل بگیرد.

نیلی احمدآبادی گفت: ایجاد یک فضای گفتمانی موثر بر پایه توانمندی‌ها و دانش دانشگاه‌ها قطعا می‌تواند کمک کننده باشد؛ بنابراین این موضوع به شدت مهم است.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاه‌ها در زنجیره و فرآیند تصمیم سازی، تصمیم گیری و ... حضور جدی ندارند، یعنی در مجلس و دولت و سایر نهاد‌ها تصمیماتی گرفته می‌شود که کمتر از ظرفیت و تخصص دانشگاه‌ها استفاده خواهد شد. ممکن است که افراد دانشگاهی در این فضا‌ها حضور داشته باشند، اما از یافته‌های آن‌ها در قالب رساله، پایان نامه‌ها و نظریات گروه‌ها و بخش‌های تخصصی دانشگاه‌ها در حوزه سازمان یافته استفاده نمی‌شود.

نیلی احمدآبادی گفت: بسیاری از مشکلات کشور به این علت بوده که تصمیمات بر پایه بررسی‌های علمی و عالمانه نیست، اگرچه در ظاهر خوب و قشنگ بوده، اما در عمل ضد منافع مردم است؛ دانشگاه محل تحقیق و پژوهش است و بر مبنای علم صحبت می‌کند؛ بنابراین نظریات، پیشنهاد‌ها و راهکار‌های آن می‌تواند منطبق بر واقعیت‌ها و حقیقت‌ها باشد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: اگرچه همکاری‌های گسترده‌ای با دستگاه‌ها داریم و حضور دانشگاه در جامعه پررنگ‌تر از سابق است، اما به عنوان یک جریان دائمی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه بسیاری از تصمیمات بدون گذشتن از مسیر دانشگاهی انجام می‌شود، تاکید کرد: موضوع رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشگاهی می‌تواند متناسب با نیاز‌های کشور باشد، اما در حال حاضر این چنین نیست؛ چرا که ساز و کار‌ها و فرآیند‌هایی که پیش بینی شده کارا نبوده و به صورت کلی خیلی از منظر بهره گیری از توان دانشگاه‌ها استفاده نشده است.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: روابط بین الملل در دانشگاه‌ها بسیار مهم بوده و تسهیل این روابط در زمینه ایجاد بحث‌های نو و به روز خیلی موثر است؛ بنابراین انتظار می‌رود تا توسعه این شرایط تسهیل یاتبد.

او با اشاره به مصوبه ممنوعیت تغییر رشته از کارشناسی به ارشد اظهار کرد: همچین مصوبه‌ای وجود ندارد و تنها یک پیشنهاد بوده است، البته باید میان برخی رشته‌ها تناسبی مفید برقرار شود، اما در حال حاضر تنها یک بحث بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۸ تير ۱۴۰۰
بخاطر پیوند خواهری هم که با دانشگاه های افغانستان بستی دیگه معلومه چرا با تو جلسه نمیزارن - حد دانشگاه تهران را اینقدر پایین اوردی که دیگه حرفهات ارزشی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۸ تير ۱۴۰۰
همون تصمیم که گرفتی و هزاران میلیارد تومن پول بی زبون مملکت رو خرج به اصطلاح بزرگ کردن دانشگاه تهران کردی بسه
فقط به همین بهانه برا ماشینای کارمندا و آبدارچیاتون جای پارک درست کردی
آخرین اخبار