وزیر خارجه روسیه بر گسترش روابط راهبردی با چین تاکید کرد

وزیر خارجه روسیه ضمن تاکید بر گسترش روابط راهبردی این کشور با چین گفت: تعامل بین مسکو و پکن بر اساس برابری است و علیه کشور‌های ثالث نیست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مقاله‌ای که در روزنامه "روسیسکایا گازتا" منتشر شد، با اشاره به به بیستمین سالگرد امضای پیمان حسن همجواری مسکو و پکن نوشت: تعامل بین روسیه و چین بر اساس برابری است و علیه کشور‌های ثالث نیست.

لاوروف تأکید کرد: مسکو و پکن طرفداران ثابت و مداوم شکل گیری نظم جهانی عادلانه تر، دموکراتیک و پایدار هستند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: مشارکت بین دو کشور با «درجه بالایی از هماهنگی اقدامات، از جمله در موضوعات مهم راهبردی» مشخص می‌شود.

به گفته لاوروف، بر اساس توافق بین روسیه و چین، ساختاری از چند سطح موثر تعامل بین دو طرف امکان پذیر شده است که یک مولفه مهم آن جلسات و تماس‌های رهبران دو کشور است.

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: «بر اساس اصول مندرج در ماده ۷ پیمان، همکاری نظامی با موفقیت در حال توسعه است که ماهیت آن فقط دفاعی است و علیه کشور‌های ثالث نیست.

پیش از این «دیمیتری پسکوف» سخنگوی مطبوعاتی کرملین گفته بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین معمولا از طریق ارتباط ویدئویی محرمانه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

پوتین پیشتر در یکی از این دیدار‌ها با «شی جین پینگ» همتای چینی خود روابط میان مسکو و پکن را در قرن بیست و یکم مثال زدنی خوانده بود.

به گفته او، روابط روسیه و چین علی رغم چالش‌ها و تحولات مختلف به صورت پویا در حال توسعه است.

رئیس جمهوریروسیه تأکید کرد که طرفین در زمینه‌های فوری از یکدیگر حمایت می‌کنند، تعامل مثمرثمر دارند و از منافع مشترک محافظت می‌کنند.

قرارداد مشارکت راهبردی، دوستی و همکاری بین روسیه و چین در ماه جولای سال ۲۰۰۱میلادی توسط ولادیمیر پوتین و جیانگ زمین، رهبر وقت چین در مسکو امضا شد و در ماه مارس امسال (اسفند- فروردین) دو کشور برای تمدید قرارداد برای پنج سال دیگر توافق کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار