۱۰ میلیارد دلار در راه تهران؛ آزادسازی منابع ارزی ایران در کره و ژاپن دردی را دوا می‌کند؟

در چند ساعت گذشته موج خبری مبنی بر برداشته شدن تحریم‌های تجاری ایران به راه افتاده که حاکی از آزاد شدن منابع ارزی ایران در ژاپن و کره جنوبی است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبحث پول‌های بلوکه شده ایران در برخی کشورها، موضوعی است که طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های پولی و بانکی بر علیه ایران، در کشور وجود داشته است. این موضوع اخیرا با کمبود‌هایی که در منابع ارزی کشور احساس می‌شود، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و باعث شده تا مسئولان کشور نسبت به آزادسازی این منابع ارزی رایزنی و با کشور‌های هدف مذاکره کنند.

چین، کره جنوبی، ژاپن، روسیه و عراق جزو کشور‌هایی هستند که بیشترین منابع ارزی ایرانی در آن‌ها بلوکه شده است که اخیرا چندین مرتبه خبر آزادسازی آن‌ها مطرح شده، اما نتیجه‌ای حاصل نشده است و نهایتا سحرگاه امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا خبر از آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی و ژاپن داد.

البته این خبر صراحتا با موضوع آزادسازی منابع ایران در دو کشور مذکور مطرح نشد، بلکه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که برخی تحریم‌ها از روی تجارت ایران برداشته خواهد شد که در بند‌های این خبر می‌توان حدس زد که اولین تاثیر آن آزادسازی منابع خواهد بود.

بنابر گزارش پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن»، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد با هدف دسترسی ایران به بخشی از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی و ژاپن، از بخشی از تحریم‌های تجارت نفت ایران چشم پوشی می‌کند.

طبق ابلاغیه وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا به کنگره، این معافیت تحریمی که به امضای وزیر خارجه این کشور رسیده، انتقال وجوه ایران در حساب‌های محدود شده به صادرکنندگان در ژاپن و کره جنوبی را مجاز می‌داند تا پول‌های ایران که در نتیجه تحریم‌های آمریکا مسدود شده بود، آزاد شود.

وزارت خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرده که "این معافیت اجازه انتقال پول به ایران را نمی‌دهد" و تنها می‌تواند در اختیار آن دسته از شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی قرار گیرد که پیش از تحریم‌های آمریکا اقدام به صادرات کالا‌ها و خدمات غیرتحریمی به ایران می‌کردند.

مشکلات بزرگ‌تر از آزادسازی منابع داریم

در همین راستا بهرام شکوری رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: هیچ اطلاعاتی از حجم منابع ارزی بلوکه شده ایران در ژاپن نداریم و اینکه این اطلاعیه آمریکا تا چه حد امکان وقوع دارد نیز شبه بر انگیز است.

او افزود: ایران هیچ اعتمادی به وعده و عید‌های ایالات متحده آمریکا ندارد و اعلام این کشور نسبت به آزاد سازی منابع ایران در کره جنوبی و ژاپن نیز می‌تواند مانند موارد گذشته به وقوع نپیوندد.

رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن بیان کرد: اما به هر حال در صورتی که منابع ارزی ایران در هر کشوری آزاد شود، علاوه بر تاثیر مستقیم در تغذیه منابع ارزی کشور، در روابط تجاری دو کشور نیز تسهیل ایجاد خواهد شد.

شکوری ادامه داد: کره جنوبی و ژاپن از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران هستند که به دلیل تحریم‌های یک طرفه از سوی ایالات متحده آمریکا، این روابط ضعیف و محدود شده است که قطعا با برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد سازی منابع ارزی ایران، هر دو طرف از این رویداد نفع خواهند برد.

او تصریح کرد: کشور‌های کره جنوبی و ژاپن خواهان بسیاری از محصولات معدنی، صنعتی و غذایی ایرانی هستند و در این شرایط که روابط طرفیت محدود شده، این دو کشور آسیای شرقی مجبور به تهیه آن‌ها با قیمت‌های بیشتر از کشور‌های دیگر هستند.

رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن ابراز کرد: البته مشکلات موجود در ایران بسیار متنوع‌تر و بزرگ‌تر از آزادسازی منابع است، یعنی مادامی که این مشکلات در کشور مطرح هستند، آزادسازی هیچ منبع ارزی نمی تواند تاثیر مثبت در روابط تجاری داشته باشد.

شکوری اظهار کرد: تجار در ایران با مشکل خود تحریمی مواجه هستند و به اصطلاح نمی‌دانند با کدام ساز دولت برقصند. همانطور که همه می‌دانیم دولت ایران تصمیم‌های یک شبه و سلیقه‌ای برای بخش تولید و تجارت گرفته است.

او افزود: تمامی تجار ایرانی با مشکلات بزرگی مانند ساختار و نظام بانکی، ایرادات بخشنامه‌های دولتی، سهم بیش از اندازه دولت از بخش‌های تولیدی و تجاری، تصدی گری بیش از حد دولت و در نهایتا تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، پس بیشتر مشکلات موجود در داخل کشور است.

رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن بیان کرد: با این احوال به نظر نمی‌رسد که دولت فعلی بتواند تصمیم مهم و تاثیر گذاری برای آینده تجارت کشور بگیرد با این حال منتظریم که دولت آینده روی کار بیاید و سهم خود را به اندازه‌ای که در قانون ذکر شده، کاهش دهد.

بر اساس این گزارش هنوز هیچ اعلام رسمی در خصوص برداشته شدن تحریم‌های تجاری ایران یا آزادسازی منابع ارزی ایران نشده است و تنها برخی از خبرگزاری‌ها نسبت به این ماجرا مدعی شده‌اند و باید منتظر اعلام رسمی باشیم.

نباید به وعده‌های آمریکا متکی شد

در این خصوص پویا فیروزی نائب رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تاکنون هیچ منبع رسمی از سوی ایالات متحده آمریکا به سفارت طرفین و اتاق‌های مشترک اعلام نکرده که منابع ارزی توانایی آزادسازی و جا به جایی دارند.

او افزود: با توجه به سوابقی که از گذشته در خصوص وعده و وعید‌های آمریکایی‌ها داشتیم، ما نمی‌توانیم امروز هم به یک خبر از خبرگزاری‌های این کشور متکی شویم و باید منتظر باشیم تا یک مسئول سمت دار از این کشور اعلام رسمی کند.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی بیان کرد: اما به هر حال در صورتی که چندین رویدادی رخ دهد، قطعا به نفع دو کشور خواهد بود و روابط تجاری میان طرفین با قوت بیشتر و محدودیت‌های کمتر ادامه پیدا می‌کند.

فیروزی ادامه داد: یک نکته مثبتی که در این رابطه برای دو کشور وجود دارد این است که در روابط تجاری و سیاسی، تصمیم گیرنده فقط و فقط مسئولان دو کشور هستند و کشور سومی در این روابط دخالت نخواهد کرد.

او تصریح کرد: ایران و کره جنوبی از شرکای تجاری دیرینه یک دیگر محسوب می‌شوند و قطعا بخش خصوصی در راستای گسترش این رابطه از هیچ اقدامی دست نمی‌کشد.

با این تفاسیر شرکای تجاری مانند کره جنوبی، چین و ژاپن که همواره آماده همکاری تجاری با ایران هستند، همانند یک سرمایه محسوب می‌شوند و از دست دادن این سرمایه‌ها می‌تواند تبعات ناخوشایندی برای ایران داشته باشد؛ همان گونه که امروز در سراسر جهان شاهد هستیم که کشور‌ها به دنبال گسترش روابط خود با جهان هستند.

مشکلات ما با ۱۰ میلیارد دلار حل نمی‌شود!

همچنین مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین که سوابق زیادی در انجام مراودات تجاری با کشور‌های آسیای شرقی داشته است در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: منابع بلوکه شده ایران در کشور‌های آسیای شرقی به خصوص کره جنوبی و ژاپن دو بخش هستند، بخش اول به روش‌های گوناگون به منابع ارزی بانک مرکزی بازگشته‌اند و به صورت ریالی خرج شده‌اند و در صورتی که آزاد شوند، هیچ تاثیر مثبتی نخواهند داشت.

او افزود: اما بخش دوم حاصل ۶ ماه تحریمی است که در سال ۲۰۱۷ از سوی آمریکا به ایران اعمال شد و حجم بسیار زیادی از آن حاصل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین بیان کرد: ارقامی که در دو کشور کره جنوبی و ژاپن بلوکه شده‌اند، متفاوت هستند به طوری که در کره جنوبی حدود ۷ میلیارد دلار و در ژاپن در حدود ۳ میلیارد دلار است که مجموع دو منبع به حدود ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

حریری ادامه داد: با توجه به اینکه ایران در تنگنای اقتصادی و منابع ارزی وجود دارد، آزادسازی و بازگشت این منابع ارزی به کشور به عنوان یک مُسکن می‌تواند موثر عمل کند؛ یعنی درد‌های حاد تجارت خارجی ایران را تا مدتی می‌تواند تسکین دهد.

او تصریح کرد: اما نمی‌توان به این منابع ارزی به عنوان یک راه حل نگاه کرد ؛چراکه مشکلات فعلی اقتصاد به خصوص تجارت کشور بیشتر از آن است که با ۱۰ میلیارد دلار حل شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین ابراز کرد: یک موضوع مهمی که در این زمینه باید رعایت شود این است که دولت ایران به واردات کالا از این کشور‌ها در ازای آزادسازی منابع راضی نشود.

با تمام این تفاسیر پیش‌تر نیز کشور‌های ژاپن و کره جنوبی پیشنهاد داده بودند که در ازای آزاد سازی منابع، به ایران واکسن صادر کنند که مورد توجه عبدالناصر همتی رئیس کل وقت بانک مرکزی قرار گرفت، اما به نتیجه نرسید.

همچنین دولت عراق نیز چندی پیش در ازای بخشی از این منابع ارزی، کالا‌هایی همچون گندم و ذرت به ایران صادر کرد که نتیجه مورد قبولی برای ایران نداشت که امیدواریم در رابطه با منابع بلوکه شده در ژاپن و کره جنوبی شاهد این ماجرا نباشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۸
در انتظار بررسی: ۱
Germany
محمد
۱۱:۵۶ ۲۵ تير ۱۴۰۰
نه مانده سرِ سُفره‌ی مردم نانی
نه نورِ امیدی، نه لبِ خندانی

ما منتظریم تا در این صف برسد
نوبت به چپاولگرِ با ایمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۵ تير ۱۴۰۰
ایران باید هر چه پول دست کشورهای متخاصم دارد پس بگیرد حتی پولهای خود آنها را هم از آنها به میل خودشان بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۵ تير ۱۴۰۰
چشم در اولین فرصت انجام می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۴ تير ۱۴۰۰
بر ملت ایران که حرام است
Iran (Islamic Republic of)
ناش
۱۲:۲۴ ۲۴ تير ۱۴۰۰
گفتن جای بدهی خارجی میتونید بدید .نگفتن تقدیمتون میکنن در راه تهران .شتر در خواب بیند پنبه دانه .اخبار دروغ میدین روتونم زیاد
France
باباطاهر
۱۱:۱۴ ۲۴ تير ۱۴۰۰
متشکریم وقتی پول‌های مصادره شده به هر مقدار وارد شود خوردن آن واجب بنظر میرسدخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
Jefosun
۱۰:۲۵ ۲۴ تير ۱۴۰۰
همه نظرات را خوندم
در کل عدم اطمینان به دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۴ تير ۱۴۰۰
ازین ده میلیارد دلاری که آزادمیشه چقدرش به مردم میرسه
Iran (Islamic Republic of)
انصارالحسین
۱۰:۲۴ ۲۴ تير ۱۴۰۰
درد جیب آقازاده ها را که دوا می کند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۴ تير ۱۴۰۰
واقعا ساده لوحانست کسی تصور کنه قرار دلاری وارد کشور بشه،قراره واکسن کرونا تعدادی از اقلام دارویی و یکسری کالا وارد شود.....
Korea (Republic of)
A
۰۸:۴۷ ۲۴ تير ۱۴۰۰
طبق نامه ایی که دولت آمریکا به سنا ارسال کرده . منابع آزاد نشده بلکه فقط شرکت های کره ایی خواهند توانست طلب های خود را از ایران که ناشی از فروش کالا به ایران قبل تحریم ها بوده را از این پول بردارند . طبق این نامه ، ایران اجازه برداشت از این منابع یا انتقال به کشورهای دیگر یا خرید کالای جدید حتی از شرکت های کره ایی را ندارد . در واقع دولت آمریکا به شرکای کره ایی خود کمک کرده تا طلب خود را بگیرند . لطفا اخبار را به صورت دقیق بازتاب دهید . این شلوغ کارها هم یک شو تبلیغاتی بیشتر نیست . از کیسه خلیفه بذل و بخشش می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۴ تير ۱۴۰۰
ای کاش درجای مناسب خرجشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۲ ۲۴ تير ۱۴۰۰
آزاد نشده است فقط اجناس می‌توانند بخرند از ثمرات برجام بی تدبیر و ناامید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۵ ۲۴ تير ۱۴۰۰
تنها چیزی که با این پول نباید خرید لوازم خودروست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۳ ۲۴ تير ۱۴۰۰
الان آقایون تقسیم کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۵ ۲۴ تير ۱۴۰۰
خدایا این پول ها دست کی میافته . یه پوست تخم مرغ ش هم سهم مردم نمیشه . فقط عده ای انگشت شما تریلیاردر میشن . نمیدونم این دنیا چطور بنا شده نمیدونم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۴ ۲۴ تير ۱۴۰۰
چرا به اصل خبر توجه نمیکنید؟ بابت بدهی قبلی این مبالغ به کره و ژاپن پرداخت میشه. در عمل ارزی وارد کشور ما نمیشه.
Poland
ناشناس
۰۱:۲۹ ۲۴ تير ۱۴۰۰
دروغه آمریکا گفته فقط کلا و دارو اصلا پولی در کار نیست خالی نبندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۲۴ تير ۱۴۰۰
آقا چی میشه ۱۰ میلیونشو بدید به من.... یکم برم خرج دوا دکتر کنم بیمه ام قطع شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۲۴ تير ۱۴۰۰
به هیچ چیز به هیچ کس اطمینان نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۳ تير ۱۴۰۰
مگر قرار نبود تمام تحریم ها بر داشته شود نه بخشی از تحریم ها برجام 2 و3 و4 در پیش است وای بر وطن فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۳ تير ۱۴۰۰
این پیروزی و دست آورد بزرگ رو به لبنان و سوریه تبریک میگوئیم
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۰۴ ۲۴ تير ۱۴۰۰
راستی چرا عادت کردیم به جفنگ گویی.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۳:۲۰ ۲۳ تير ۱۴۰۰
طبق بیانیه ای که دادند،گفتندهیچ پول نقدی پرداخت نمیکنند،به جای خریدیه سری ازکالاهااین کشورهابه صورت محدودمیتوانندباپرداخت پول ازبخشی ازبدهی خودبه ایران کم کنند،کدام پول نقد،این شایعه هارامیکنندتادراین روزهای اخردولت روحانی قیمت ارز،وکنترل کنند.اخه چرااینقدرمردم وبازی میدهید.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۳:۱۹ ۲۳ تير ۱۴۰۰
اول سوریه دوم عراق و سوم لبنان. ما ملت ایران هیچ. شاید هم روی هوا گم بشه . بازم مال ما نبست و به سفره ایرانی نمیرسه. خدا بهتر میدونه خرج کجا یا قسمت کی بشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۲۴ تير ۱۴۰۰
اگه خدا بهتر می دونه پس چرا می گی سوریه عراق لبنان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۳ تير ۱۴۰۰
در راه تهران نیست در راه لبنان و فلسطین و سوریه ست
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۰۸ ۲۴ تير ۱۴۰۰
امثال شما وقتی سرتون رو از زیر برف بیرون میارین که دشمن، دست زن و دخترتون رو گرفته باشه!
Canada
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
اگر بدست کاردان برسد
اگر بدست دولت منتخب برسد
در دقیقه نود بدست دولت روحانی برسد
تا حسابی از خجالت همدیگر بیرون ایند و
پارتی خداحافطی بگیرند
Armenia
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
اگر تا ایران برسه اب نره و توی فرودگاه گم نشه بله کمی به کارمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
برای ایران به این همه ثروت ، ده میلیارد دلار پول خورده

مشکل ایران بی عرضه گیست که در این کشور نهادینه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۳ تير ۱۴۰۰
مگه ایران کشور نداریه

با این همه ثروت و منابعی و جوانان باهوشی که ایران داره اگه مدیران کارآمدی تو این چند سال کشور رو اداره میکردند

ایران یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا رو داشت

ولی افسوس از ناکارآمدی...
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۳ تير ۱۴۰۰
مراقب این ۱۰ میلیارد دلار باشید دست دزدان نیوفته همه رو بالا بکشن
Iran (Islamic Republic of)
رئوفی
۲۲:۱۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
سلام،سوال عجیبی میپرسید،۱۰ میلیلرد دلار یعنی چیزی بیشتر ا ز ۱۰٪ بودحه سالبانه کشور؟!!قطعا تاثیر فوق العاده خواهد داشت،
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۲۲:۱۱ ۲۳ تير ۱۴۰۰
آقا من میگم پولو از ژاپن نگیرم چون اونجا جای پول امن‌تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
مشخصه که مسئولان نمیخوان ضرر تحریمها رو برای مردم جبران کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۳ تير ۱۴۰۰
مگه ما مسئولی داریم که به فکر مردم بیچاره باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۳ تير ۱۴۰۰
پسرم پولهای بلوکه شده ایران آزاد شد برات زن میگیرم ماشین خوب میگیرم برات خونه برات میخرم ایشالا که زودتر برسه دستمون .صحبت های پدر لبنانی به فرزندش.لطفا منتشر کن لاقل مردم یکم لبشون واشه
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۲۲:۰۱ ۲۳ تير ۱۴۰۰
دل نبندید ، که دشمن میداند ، چه میکند ! و آنقدر برای همین آب باریکه هم شرط و شروط گذاشته ، که عملا چیزی دست ما را نمیگیرد !!
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا جاهد
۰۵:۱۳ ۲۴ تير ۱۴۰۰
دشمن کیست ؟ خدایی التماس تفکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۳ تير ۱۴۰۰
اخه درد اینه که ازاد بشه،برای ما فایده نداره،برای آقایانه،
Iran (Islamic Republic of)
شیخ علی تبار
۲۱:۵۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
خبر میرسد از دلارهایی که در راه تهران است وبی شک تا الان به فرودگاه امام رسیده ودرحال تخلیه بار دلارها از محفظه بار هواپیما هستند . این پیروزی بزرگ را به هموطنان عزیز تبریک میگویم .ایشاا.... بادل خوش خرج کنند .
سهم ما فراموش نشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۳ تير ۱۴۰۰
لبنان سوریه در الویت مردم مظلوم ایران نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۳ تير ۱۴۰۰
این آزاد شد که با دست پر تشریف ببرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۳ تير ۱۴۰۰
مستقیم توجیب اقازادها ایالات متحده مرگ برامریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
هع
فک کنم اگر این دولت جمع بشه دردمون دوا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۳ تير ۱۴۰۰
از ما مردم ایران اگر دردی دوا نکند ولی قطعاً بدرد فلسطین و سوریه و.....میخورد
Iran (Islamic Republic of)
کلید زنگ زده
۲۱:۰۱ ۲۳ تير ۱۴۰۰
تو ایران خرج نمیشه به از ما بهترون میرسه
نظرم و بزار لطفا
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۲۱:۰۰ ۲۳ تير ۱۴۰۰
اینطور که این نوشته نه تنها این کار به نفع ما نیست بلکه به ضرر ماست فقط منافع کره ای ها و ژاپنی هارو دیدن چون پول به ما نمی‌دن در اختیار شرکت های کره ای و ژاپنی قرار می گیره که بیان دوباره تولید کننده های ایرانی و بیچاره کنن و کارگرا رو بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۳ تير ۱۴۰۰
رقم قابل توجهی است و چند ماهی توجه دزدان را از جیب مردم به این ارقام جلب خواهد کرد . شده که میگیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۳ تير ۱۴۰۰
چه فایده اقازادها الان خوشحالند چه دردی از مردم دوا میکنه تا امثال اقازادها در کشور هستند وقانونی برای انها نیستذخوسحالی ندارد
Germany
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
خوشبحال سوریه ولبنان ویمن و افغانستان با این پول میشه خدمات بیشتری به مهاجرین کرد مثل مدارس رایگان شغل بیشتر و غیره ،جوونهای ایرانی کیلویی چند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۳ تير ۱۴۰۰
خوش بحال اونایی که این دلارها بهشون می رسه
سهم ما که گرونی هر روزه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۳ تير ۱۴۰۰
بستگی داره تو جیب کی بره. اگه مثل همیشه باشه که صدالبته درد اضافه هم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۳ تير ۱۴۰۰
نه ازاد سازی به درد مردم نمیخوره از چاله در میاد میوفته تو چاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۳ تير ۱۴۰۰
اون مبلغی که زمانی که برجام امضا شد چندین برابر این پول بود که سر از کشورهای عربی در آورد چیزی دست دولت وملت را نگرفت خوش به حال حزب آله ویمن سوریه عراق افغان وکشورهایی که به نوایی میرسن باید دید سریال این حجم از دلارهای آزاد شده سر از کدام کشور در می آورند یا به ددست کدام مسعول یا آقا زاده ها به چه بهانه ای حیف ومیل می شود خبر جدید اینکه اقتصاد لبنان اسفبار اعلام شده مبا رکشان باشد تا الباقی دلارها که آزاد شد ببینیم خرج چه کشوری میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۳ تير ۱۴۰۰
اتفاقا اگر اختلاس و دزدی نکنید و این پول رو صرف رفع مشکلات کشور کنید قول شرف میدیم ۸۰درصد مشکلات اقتصادی مردم حل شود ولی حیف که معلوم نیست این گونه دلارها کی و چگونه و توسط چه کسانی وارد کشور میشوند و در کجا ناپدید میشوند همانطور که ۶۰تن طلا و ۱۸هزار میلیارد تومان به همراه دلارهای آزادسازی جیسون رضاییان معلوم نیست کی خورد و کی برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
ایشاله تو کاهش نرخ دلار تاثیر گذار خواهد بود
Germany
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۳ تير ۱۴۰۰
اره حتما در راهه
حالا خوبه گفتن اجازه انتقال به ایرانو نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۳ تير ۱۴۰۰
ای بابا ول کنی تو را خدا
اینا همش بچه بازیه و سیاست؟
برق را قطع میکنه و بع وصلش میکنه تا بگن باریکلا روحانی برق را وصل کرد!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۳ تير ۱۴۰۰
در راه سوریه لبنان عراق یمن و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
بله که دردی رو دوا می‌کنه منتها برای مردم فلسطین و سوریه و یمن و عراق و بچه های مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۳ تير ۱۴۰۰
سی درصدشو کم کنید چون سهم بچه های مظلوم وزیراواقازاده هاست که میخوان جنس بنجل واردکنن
Iran (Islamic Republic of)
V
۲۰:۰۴ ۲۳ تير ۱۴۰۰
به مردم ایران نمیرسه
لبنان.و الباقی
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۵۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
این پولها را بدید تخته هوشمند برای مدارس ایران و نوسازی همه مدارس و دانشگاه‌های کشور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
از همون جا شماره حساب بدید بین خودتون و دوستانتون تقسیم کنید
Poland
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۳ تير ۱۴۰۰
درد ایران رو نه اما درد لبنان رو اره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
به زور جیب آقازادهای داخل پر کنه
Iran (Islamic Republic of)
شوقی
۱۹:۵۱ ۲۳ تير ۱۴۰۰
با خواندن نظرات واقعا ماندم چطور نخوانده و نفهمیده مطلب بعضی ها نظر دادن ، کدام ده میلیارد کدام پول آقایان خانم ها یکبار دیگر سطر به سطر اصل مطلب نه حاشیه بخوانید ، متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۳ تير ۱۴۰۰
چرا گندش میکنید.
از پول بلوکه شده خودمون در کشور ژاپن و کره جنوبی که دوستان آمریکا و هپمپیمانانش هستند
شاید شاید شاید...اجازه دهند کشورهای نامبرده برداشت کنند برای رونق اقتصادی شرکتهای تجاری اونا ‌
.این هیچ دردی از اقتصاد و تحریم ایران دوا نمی کند.


الکی وانمود نکنید که کاری انجام داده شیطان بزرگ.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۴۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
یعنی آمریکا انقد قدرتمنده که میتونه کاری کنه که کشور هایی مثل روسیه و چین و حتی عراق هم پول ایران رو ندن یا نتونن بدن؟؟؟؟
ما که شنیده بودیم آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
اینجوری که هر کاری دلش میخواد داره میکنه
آخه چین و روسیه و عراقم؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۳ تير ۱۴۰۰
این پول کلان یک ریالش به ملت ایران نمیرس اگه این پول به ایران برسه چیزیش باقی نمیمونه بهترین کار اینکه تجهیزات پیشرفته از کره و ژاپن وارد کنیم تا حداقل کشور پیشرفت کنه مثلا سیستم حمل و نقل فرسوده کشور را نو کنیم یا صنایع کشاورزی پیشرفته وارد کنیم علم را بیارید داخل کشور این پول نرسیده به کشور میره دست اقازادها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
کدوم در راه تهران؟؟
پول به ایران نمیدن. ازش‌بابت بدهکاری های ایران خرج میکنن تا جایی که میدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۳ تير ۱۴۰۰
قرار نیست این پول به ایران داده شود بلکه قراره از این پول ها بخشی توسط این دو کشور برداشته شود و به ازای آن دارو و واکسن کرونا و سایر مواردی که به دلیل ویروس کرونا تحریم های آن ها از ابتدای کرونا تعلیق شده است داده شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
به ما چه دولت خودش میخوره نه ملت
چرت و پرت نزارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
از الان دارن مدیران مردم آماده میکنن که در جریان باشید که ۱۰ میلیارد دلاری که آزاده میشه هیچی سهم مردم نیست و مردم برنامه ریزی نکنن خودمون خیلی پول لازمیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۳ تير ۱۴۰۰
دلنگران نباشید دزدها برای این 10 میلیارد صف کشیدند بیچاره مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۳ تير ۱۴۰۰
چطور تا دیروز یکی از مشکلات منابع ارزی بلوکه شده بود؟! الان دردی دوا نمی کنه؟ البته دردی دوا نمی کنه چون به سفره مردم نمی‌رسه بلکه می‌ره تو جیب آقایان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
شام مسئولان جور شد
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۸:۵۴ ۲۳ تير ۱۴۰۰
شکر خدا با این ده میلیارد دلار میشه واکسن خرید و به مردم کشور عزیزمان تزریق کرد تا شاهد مرگ ومیر نباشیم مشکل تبدیل کردن ریال به دلار هم حل میشه خدا کنه واکسن بخرن با این دلارها .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۳ تير ۱۴۰۰
این هم بازی جدید است ضرب المثل معروف است که میگویند گربه محض رضای خدا موش نمیگیرد معلوم نیست در ازاء در یافت آن البته اگر واقعا" وصول شود چه بلائی قرار است بر ما نازل شود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۱۶ ۲۳ تير ۱۴۰۰
تورو خدا به جای سیاسی بازی و شعارای بیهوده به داد مردم برسید
به خدا مردم بریدن
وقت عقده گشایی نیست
Germany
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۳ تير ۱۴۰۰
این غربی‌ها و آمریکایی‌ها چقده آخه بی‌شعورن که نمیدونن 10 میلیارد دلار پول تو جیبی بچه های ایرانه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
فقط آمریکا و اسرائیل میخواهند واکسن های کرونای را که به اسرائیل داده بودن ومورد استفاده قرار نگرفته ودر حال فاسدشدن است را با چند برابر قیمت از طریق کره جنوبی یا ژاپن به ایران قالب کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
سه سوته از کانادا سر در میاره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
این خبر چه دردی ازمردم میخوره که پخش میکنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
با صدها میلیارد دلار چه کردیم؟ گرچه 10 کیلیارد پول هنگفتیه ولی به شرطی که مسئولین خرج توسعه صنعت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۲۳ تير ۱۴۰۰
اینم از بودجه مهمونی شام آخر مسئولان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۳ تير ۱۴۰۰
آمریکا باید تمامی تحریمها را حذف کنه و تمامی دارائی های ایران را نزد کشورهای مختلف که بلوکه شده را آزاد کند. این خواست ملت ایران هست و بس.
United States of America
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۳ تير ۱۴۰۰
فقط با FATF تمامی تحریمها حذف میشه
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۷:۲۴ ۲۳ تير ۱۴۰۰
صد درصد موثر هست چون این ملغ میشه حدود 230هزار میلیارد تومن و بود جه کشور حدود 900هزار میلیارد تومنه و یک چهارم بوده میشه که همین مقدار اگر پارسال به دست ایران رسیده بود الآن دلار حدود 15هزارتومن بود نه 23 هزارتومن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۳ تير ۱۴۰۰
مسعود جان هنوز نیامده ۱۵ هزار میلیارد کشیدی بالا ۲۴۵ هزار میلیارد نه ۲۳۰ هزار
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۰:۰۰ ۲۳ تير ۱۴۰۰
به همین خیال باش خوش خیال از این دولت هیچ چیز جز گرانی و غرب گرای ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۲۱:۰۱ ۲۳ تير ۱۴۰۰
این همه سواد رو از کجا آوردی مهندس ؟؟ می که اصلا پولی به ایران نمیدن بلکه در اختیار شرکت های کره ای قرار میگیره جنس بفرستن ایران سود نداده که هیچ ضرر هم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
ملت رو مسخره کردید یا خودتون رو؟؟ هروقت پولهای بلوکه شده اما تو حسابتون بعد تصمیم گیری کنید درکش خیلی سخته واقعا؟؟
مسوولان بی سواد بلای جان کشورهای جهان سومی.
United States of America
ناشناس
۱۹:۲۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
FATF درکش خیلی سخته
فقط با FATF تمامی تحریمها حذف میشه
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۱۷:۱۰ ۲۳ تير ۱۴۰۰
پول قبض برق مسئولین در میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۳ تير ۱۴۰۰
چرا شایعه سازی می کنید. گفتند هیچ پول نقدی نمی تواند جابجا شود لطفا دروغ نگید.
United States of America
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۳ تير ۱۴۰۰
اینا شایعات حسن کلیدیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۳ تير ۱۴۰۰
پس نمیکنه میشه ۲۵۰ هزار میلیارد تومن
دلار باید بشه ۵ تومن
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۳ تير ۱۴۰۰
خوشبحال آقازاده ها این پول برای ملت ایران نیست قطعا
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۳ تير ۱۴۰۰
چرا دوا نمیکنه مگه سرانه ی هر ایرانی چقدر هستش با دلار ۲۴تومنی حساب کنی میشه۲۴۰هزار میلیارد تومن به هر ایرانی۳میلیون تومن می رسه ولی مسئولان بی کفایت ما نمیتونن ازش استفاده کنند اگه ۱۰۰تا۱۰میلیاردی دیگه هم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
عزیزم مشکل اینجاست که قرار نیست این پول به مردم برسه بلکه به یه سری آدم خاص میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
بازی جدید دولت امریکا ۱ دلار به ایران نخواهد داد.حدود ۲۳ میلیارد دلار زمان شاه ایران در امریکا سهام شرکت های مختلف مانند کاتر پیلار و بویینگ وغیره را خریده بود.تا به امروز نه اصل پول را دادند نه سودش تازه زمان احمدی نژاد با بی تدبیری و جهالت آقایان ۲۰ میلیارد دلار پولهای ایران را بلوکه کردند.مشکل از نادانی ماهاست نه زرنگی امریکا.
متاسفانه در بدنه حکومت بی تدبیری بیداد میکند.مثل وزیر اقتصاد سر خود قصد واگذاری معادن را دارد.بگو مرد حسابی مگر معدن ارث تو و روحانی و اجداد شماست.تا بر جهالت خود چیره نشویم مثل گاو شیرده ما را می دوشند.مثلا شاه
دیر فهمید که باید نفت را مجانی به اینها ندهد.اینها دنبال
ویرانی و چپاول ایران هستند و متاسفانه عوامل داخلی کمکشان میکنند.مذکرات هم بازی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۲۳ تير ۱۴۰۰
دو میلیارد بیشتر نیست .. میگفتن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا غیاثوند
۱۶:۴۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
خواهشا" پرت پلا ننویسید 10میلیارد دلار در راه تهران دروغ بزرگ است بنویسید 10میلیارد جنس بنجل کره و ژاپن درراه است پولی نمیدهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۳ تير ۱۴۰۰
خدایش جنس ژاپن اگه درجه سه هم باشه از تمام جنس های بازار کیفیت بهتری داره خخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
خدا نکنه تا زمانی که دولت روحانی سره‌کار هست آزاد بشه چون همش هپلی‌هپو میشه!
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
100 $ میلیاردش هپلی‌هپو شد
Iran (Islamic Republic of)
لب
۱۶:۴۱ ۲۳ تير ۱۴۰۰
بچه 5 ساله رم 2 بار نمیشه با یه روش گول زد که اینا سرما رو 18 سال پی در پی کلاه گذاشتن هنوز یه عده می گن از فردا رفع تحریم و آزاد سازی منابع ارزی ایران شروع میشه! خاک برسرما
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
فقط با FATF تمامی تحریمها حذف میشه
یا کلاه گشاده یاسرما کوچکه لب
Iran (Islamic Republic of)
واحد
۱۶:۴۰ ۲۳ تير ۱۴۰۰
خب مشکل اصلی آمریکا اینه که میترسن این منابع ارزی رو توسط ایران به دست گروهای خاص بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
بستگی داره کجاخرج بشه
Iran (Islamic Republic of)
سربازان امام زمان
۱۶:۳۴ ۲۳ تير ۱۴۰۰
درد ملت را دوا نمیکند ولی درد آقازاده ها که خیلی انتظار پول تو جیبیهاشون هستند شاید کمی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۳ تير ۱۴۰۰
10 میلیارد دلار!!!! خیلیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
نه خدا کند ندهند این پول را چرا که به سرنوشت بقیه پولها که خاوری برد بابک زنجانی خورد وجزائری وبقیه مسولین که تعدادشان هم کم نیست یا لبنان عراق ویمن افغانستان میرود
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۳ تير ۱۴۰۰
پولی بدون FATF نمیدن
Georgia
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
۱۰میلیارد دلار یک جابه جیب مسئولین میرود