بهشتی‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تغییر دولت، تاثیر تعیین کننده‌ای در توافق برجام ندارد

کارشناس سیاست خارجی گفت: تغییر دولت، تاثیر تعیین کننده‌ای در توافق هسته‌ای برجام ندارد بلکه صرفا نقش مجری تصمیمات کلی نظام را دارد.


حسن بهشتی پور کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سکوت خبری برای برگزاری دور هفتم نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت: برای فهمیدن علت اصلی سکوت خبری باید دلیل عدم برگزاری دور هفتم کمیسیون مشترک برجام را جویا شد.

وی درباره دلیل عدم برگزاری مذاکرات هسته‌ای وین، اظهار کرد: طرف‌های مذاکره کننده از جمله ایران براساس ۶ دور مذاکرات هسته‌ای وین، به پایتخت‌های خود رفته بودند تا درباره کم و کیف موضوع صحبت کنند و اگر به نتیجه رسیدند، ادامه مذاکرات را انجام دهند، بنابراین ادامه نيافتن مذاکرات نشان دهنده این است که طرف ایرانی یا طرف مقابل، هنوز به نتیجه‌ای در مورد تصمیمات سختی که باید گرفته شود، نرسیده اند.


بیشتر بخوانید

  • بیست و دومین گزارش وزارت خارجه در مورد اجرای برجام به مجلس ارائه شد

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اظهارات میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی مبنی بر اینکه روند حصول توافق هسته‌ای میان ایران و طرف‌های برجامی، تا ٩٠ درصد تکمیل شده است، گفت: اگرچه ممکن است که این اظهارات صحت داشته باشد، اما ١٠ درصد مابقی، مهم و تعیین کننده است؛ در حال حاضر، طرفین توافق هسته‌ای برجام بر سر جزئیات این توافق در حال چانه زنی هستند تا امتیاز بیشتری را بگیرند.

وی با اشاره به زمان دور هفتم کمیسیون مشترک برجام، بیان کرد: بعید می‌دانم که غربی‌ها منتظر مرداد ماه و روی کار آمدن دولت جدید ايران برای شرکت در هفتمین کمیسیون مشترک برجام باشند، چراکه تصمیم‌گیری مسائل هسته‌ای ایران زیر نظر شورای عالی امنیت ملی و رهبری است، بنابراین تغییر دولت، تاثیر تعیین کننده‌ای در توافق هسته‌ای برجام ندارد بلکه صرفا نقش مجری تصمیمات کلی نظام را دارد.

بهشتی‌پور با توجه به درخواست غربی‌ها مبنی‌بر اینکه با برجام نمی توانیم به توافق برسیم و باید دامنه توافق خود را گسترده‌تر کنیم، گفت: از قدیم گفته‌اند که ابتدا برادری خود را ثابت کن، سپس ادعای ارث کن؛ بنابراین، غرب هم ابتدا باید تعهدات برجامی خود را انجام دهد، سپس خواستار گسترده تر شدن دامنه توافق شود.

کارشناس سیاست خارجی با تاکید بر اینکه صحبت‌های رئیس جمهور وقت بر اظهارات آمریکایی‌ها در روند مذاکرات وین، تاثیری نخواهد گذاشت، بیان کرد: دیدگاه روحانی، رئیس جمهور کشور این است که ما الان می توانیم به توافق برسیم اما او باید روشن کند که دقیقا چه مشکلی در توافق طرفین وجود دارد و آنها چه چیزی می خواهند که ما نمی توانیم آن را بپذیریم؛ اگر این مسائل برای مردم به طور دقیق، روشن شود؛ آنها هم می توانند قضاوت کنند که آیا ممکن است الان تحریم برداشته شود یا خیر؟

بهشتی پور با اشاره به اینکه هر چه زودتر تحریم‌ها پایان پیدا کند، به نفع مردم است، اظهار کرد: تا زمانی که تحریم کارایی داشته باشد، بعید است که آمریکا آن را بردارد و از تحریم به عنوان ابزار فشار استفاده خواهد کرد، در این مسئله هم فرقی بین دولت‌های مختلف وجود ندارد، بنابراین تنها راه مقابله با تحریم، بی اثر یا کم اثر کردن آن است.

وی با تاکید بر اینکه آژانس انرژی اتمی، نهادی بین المللی نظارت کننده بر انجام فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای همه کشورهاست، اظهار کرد: این آژانس در سه زمینه فعالیت می‌کند؛ عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، نظارت‌کننده فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشور‌ها تا انحرافی در آن‌ها ایجاد نشود و کمک به کشور‌ها برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای، البته گاهی آژانس تحت فشار قرار گرفته و موضع‌گیری سیاسی می‌کند، اما نمی‌توان این نهاد را متهم به ابزار دست آمریکا کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار