نخستین جشن تیرگان در روستای ورکانه همدان برگزار شد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: جشن تیرگان که با شادی و آب پاشی همراه است در روستای ورکانه همدان برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علی خاکسار, معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان همدان در جشن تیرگان که نخستین بار در روستای ورکانه با همکاری دهیاری و مردم روستا در کنار چشمه روستا برگزار شد اظهار کرد: جشن تیرگان از جمله جشن‌های ایران باستان است که به جشن آبپاشان نیز خوانده شده و از سوی مردم در کنار رودخانه و جوی انجام می‌شود.

او بیان کرد: این جشن در واقع مراسم مذهبی نیاکان ما محسوب می‌شود که برای شکرگزاری نعمت آب از خداوند به کنار رودخانه رفته و در آنجا به روی یکدیگر آب می‌پاشند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان همدان بیان کرد: این جشن با شادی و آبپاشی همراه است و اعتقاد به شکرگزاری از خدا بابت نعمت آب و نیز افزایش خیر و برکت بر زندگیشان انجام می‌شود.

خاکسار اضافه کرد: در راستای پاسداشت آئین و سنن میراث معنوی و احیای بسیاری از جشن‌ها و رسوم دیرین در شهر و روستاها مقرر شد که اینگونه مراسم در روستاهای هدف گردشگری مبتنی بر احیای رسوم و با هدف جذب گردشگران انجام شود.

او با بیان اینکه این جشن  نخستین بار در روستای ورکانه با همیاری دهیاری و مردم روستا در کنار چشمه روستا برگزار شد افزود: در این جشن مردمان روستا حضور داشتند و امید آنکه هر ساله این جشن برگزار شود.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.