باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سید ابراهیم؛ رئیسی برای همه جمهور/ آیا خرد جمعی دولت سیزدهم را به موفقیت می‌رساند؟

شاید رمز موفقیت قاضی‌القضات سابق استفاده از خرد جمعی بوده است.

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از همان دورانی که هنوز انتخاب نشده بود اعلام کرد که ایرانیان داخل و خارج کشور درخواست‌های خود را از رئیس جمهور منتخب مطرح کنند. همچنین با بسیاری از فعالان حوزه‌های مختلف و مسئولان صحبت کرد تا با استفاده از نظر اکثریت و مشورت با تمام اقشار جامعه، دولت مردمی خود را تشکیل دهد.

دیدارش هم با مدیران رسانه‌ها اصلاح طلب اقدامی بود که موجبات تحسین بسیاری را فراهم آورد، اقدامی که البته کمی بعدتر توسط رئیس جدید قوه قضائیه هم تکرار شد؛ از همین رو نیز برآن شدیم تا نظر افراد جریان‌های مختلف را درباره این امر جویا شویم.

وقتی رئیس‌جمهور منتخب ثابت کرد رئیس‌جمهور همه است

مجید انصاری عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در واکنش به این اقدام بیان کرد که اگر این کار واقعا به درستی انجام شود، خوب است. این یک ضرورت است که حاکمیت باید با بدنه جامعه، نیروهای فعال مدنی و سیاسی و نخبگانی که در درون نظام هستند و دلسوز این کشور محسوب می‌شوند، ارتباط مستمر برقرار کند. البته آقای حسن روحانی در هشت سال دولت خود چند دفعه با سران احزاب و گروه‌ها ارتباطی برقرار کرد و جلساتی هم داشت، ولی این جلسات مستمر نبود و به یکی، دو جلسه اکتفا و بعد هم بدون رسیدن به نتیجه خاصی تمام شد.

سید ابراهیم؛ رئیسی برای همه

او در ادامه تاکید کرده که این اقدام فعلا شروع خوبی بوده و دلیلی هم ندارد که بدبینانه با آن برخورد کنیم. توصیه من این است که این اقدام خوب را جناب آقای سید ابراهیم رئیسی در دولت و هم آقای اژه‌ای در قوه قضائیه ادامه بدهند؛ زیرا در آموزه‌های دینی ما هم به چنین اقداماتی توصیه شده است. 

محمد هاشمی فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم فرد دیگری بود که در این باره بیان کرد: رئیس‌جمهور منتخب در صحبتی گفت که رئیس‌جمهور همه است نه رئیس‌جمهور یک جناح و گروه خاص و حالا در راستای گفته خود با چهره‌های اصلاح‌طلب هم تماس گرفته تا با این اقدام ثابت کند رئیس‌جمهور همه مردم است.

محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به ما گفت که  اصل رفتار بسیار خوب و پسندیده است؛ به خصوص اینکه در ادامه از همه ظرفیت‌های ملی و میهنی فارغ از وابستگی‌های جناحی استفاده و دولتی کاملا ملی تشکیل شود که در قید و بند تعهدات جریانی نماند.

محمد خون چمن دبیرکل حزب جوانان ایران هم با اشاره به این اقدام گفته بود که  اصل اقدام بسیار مثبت و خوب است و اگر آقای رئیسی در عمل هم از این افراد که با آنها دیدار می کند استفاده کند بسیار خوب است. البته اگر آقای رئیسی خودش تمایل به برگزاری چنین نشست‌هایی داشته باشد قطعا تداوم خواهد داشت؛ اما اگر محدودیت برایش ایجاد کنند و اجازه ندهند که به جریان اصلاحات توجه کند این نشست‌ها تداوم نخواهند داشت.

سید ابراهیم؛ رئیسی برای همه

اما همه افراد و جریانات سیاسی از این اقدام سید ابراهیم رئیسی استقبال نکردند و این موضوع مخالفت‌هایی را نیز در پی داشت.

این کارها «‌لوس‌بازی» و تعارف است

برای مثال امیر پسندپور کارشناس سیاسی اصلاح طلب در این باره گفته است که باورپذیر بودن این موضوع در کارآمدی این دعوت‌ها خیلی مهم است. وقتی شما یک تعارض گفتمان بسیار مشخص با رقیب دارید که اصلا قابل جمع نیست، چه راهنمایی از او می‌خواهید بگیرید؟ در مناظرات دیدم طرفین با عقاید دیگران به شدت مخالفت می‌کردند، وقتی این قدر شکافت و تعارض گفتمان وجود دارد این کارها مقداری «‌لوس‌بازی» و تعارف است.

او در ادامه تاکید کرده که شاید آقای رئیسی می‌خواهد برای آینده نه چندان دوری یک رفتار فراجناحی از خود نشان بدهد. اما وقتی دو جریان یکی با گفتمان عدالت و دیگری با گفتمان  توسعه است همه می‌دانیم این دو مخالف هم هستند.

علیرضا مستوفی دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب هم در این باره بیان کرد که  این کار یک نمایش تبلیغاتی است؛ چرا که ندیدیم آقای رئیسی مثلا به برخی اقدامات مجلس انتقاد کند.

محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم در این باره به ما گفت که  اگرچه نفس این موضوع اشکالی ندارد؛ اما اگر رئیسی به دنبال جمع آوری نظرات و دیدگاه‌هاست به طور طبیعی نظرات احزاب اصلاح طلب گره‌ای از مشکلات آقای رئیسی را باز نخواهد کرد، زیرا مملکت ۸ سال در دستان اصلاح طلبان بوده است و آنها اگر نظر مساعدی داشتند طبعا اجرا می‌شد، بنابراین اولویت مشورت قطعا باید با نیروهای انقلابی باشد.

سید ابراهیم؛ رئیسی برای همه

در پایان باید گفت که این اقدام اگرچه موافقانی داشته که آن را ستوده و برخی هم آن را غیر قابل عملیاتی شدن دانستند؛ اما فارغ از اینکه این مشورت‌ها و این حجم از نظرات مختلف را تا چه میزان می‌توان پای میز عملیاتی شدن آورد سری به نهج البلاغه بزنیم؛ در نهج البلاغه آمده که هر کس براى خود استبداد کند هلاک می ‏شود، و هر کس با مردم مشورت کند در عقل آنان شریک شده است. 

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی از زمانی که با رای مردم انتخاب شده و به پاستور راه یافته است نشان داده که که از مشورت با احدی اِبایی ندارد و برای پیشبرد اهداف دولتش از خرد جمعی استفاده می کند. شاید رمز موفقیت قاضی‌القضات سابق در دستگاه قضا هم همین بوده؛ موفقیتی که بسیار امیدوارند به قوه مجریه نیز تسری پیدا کند تا حال مردم خوب بشود و خوب بماند.

فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۲۰ تير ۱۴۰۰
اینکه چه اشخاصی چه مشورتی میدهند شرط هست ولی باید از خودشون برنامه داشته باشن وگرنه به مشکل میخورند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
آقای رئیسی مثل اینکه رئیس جمهور فعلی میخواهد مثل شب عید پارسال دوباره با سهل انگاری روی کرونا آمار ها را بالا ببره با حضوری کردن کلاسهای بچه ها ، یکی نیست بهش بگه بابا ۵ % بچه ها هم بگیرن آدمند ۵ % بچه ها مهم نیست ! لطفا بداد برسید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
سلام، در قوه قضاییه اثبات کرد که تغییر مثبت ممکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
رئیس جمهور من که نیست
Canada
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
همه باهم باید کمک شون کنیم
جوانان قانون رانندگی را رعایت کنند
ملت قانون محیط زیست را رعایت کنند
کارمندان خودشان را در مقابل دوربین 24×7 خدا پندارند و
واقعا کار کنند .رشوه نگیرند .زد وبند و پارتی بازی را کنار بگذارند
طبق امار .کارمندان فقط 12 دقیقه در 8 ساعت کار میکنند و
بعد اضافه کاری هم در اداره می مانند همش هم کارهای بیهوده است.
بخدا توکل کنید و واقعا بخاطر رصای خدا کار کنید
Iran (Islamic Republic of)
کامیار
۱۵:۰۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
یاد سلفی هاشون با بانو موگرینی بخیر
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۳:۴۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
معاون اول اقای جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
در ایران یک خردمند نیست اگر می بود عقب مانده نبودیم
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۳:۱۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
خردمند بسیار زیاد داریم چشم بصیرت می خواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
مگه شما ایرانی نیستی؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۰ تير ۱۴۰۰
اگر بود الان وضعمون این نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
جناب دکتر رئیسی اینکه به افراد کار آمد و مخلصی همچون دکتر سعید جلیلی و دکتر سعید محمد بی توجهی میکنید ظلم است اول به مردم که آنها را از وجود این افراد بی بهره میکنید و بعد هم به افراد با طرز فکر این دو عزیز که ایده و فکرشان سراسر خدمت بی منت به خلق خداست که با این طرز رفتار شما الگویشان را بی اعتبار شده میبینند و در نهایت ظلم به خود این ۲ عزیز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
با سلام درست که رئیس جمهور منتخب رئیس جمهور همه است اما این نباید باعث بشه افرادی از اصلاح طلبان نا کار آمد بیاره سر کار باید افراد جوان و جهادی بیاره تو کابینش که دلسوزانه برای رضای خدا کار کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
ایشون خودش هم بخواد اونقدر آدم مریض در دستگاه های کشور داریم که آخرش باند بازی و انتقام گیری و جناح گرایی وجود داره و فقط مردم بدبخت چوبش رو می خورن.
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۰:۵۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اکثر آدمها دوست ندارن با نقاب طرف بشن و آقای رئیسی جزو معدود افراد سیاسی کشور هست که از نقاب استفاده نمی کنه و چهره حقیقی خودش رو به نمایش گذاشته،

یکی از رموز این شخص نداشتن نقاب بر چهره است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
درود بر آقای رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
جناب آقای رئیسی رئیس جمهور منتخب با سلام و تبریک وتهنیت و آرزوی توفیقات الهی چند پیشنهاد و راهکار عملی برای پیشبرد کشور در شرایط تحریم با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم و سپس مذاکره مایوس کرداز جمله راهکارها:استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم تک رقمی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، تک نرخی کردن ارز وحذف قطعی ارز 4200 تومانی که این ارز رانت زا و فساد آفرین بوده و باعث نابودی تولید کشور است ،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون علاوه بر خود کفایی دارای اهداف صادراتی برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی ( کالاهای اساسی ونهاده های دامی)، برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی وبا وضع تعرفه باز دارنده کالاهای خارجی مبازره هدفمند با قاچاق و فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، ممنوعیت وقطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به صنایع پتروشیمی با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا ایرانی و بومی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
وقتی اعضای کابینه معرفی شد، چینشش مشخص شد، معلوم شد که چه تفکراتی چه برنامه و رویکردی قراره اجرا بشه، اونموقع هس که معلوم میشه اینکارایی که شده فیلم بود یا واقعا کار بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اگه بخاهید از افغانستان جمعیت وارد کنید وقتی اونا از اون اب وهوا بیان توی ایران وتنشون بخوره به تنه ی ایرانیا اونام مثل ایرانیا میشن واینکار اب در هاون گوبیدن وبیخردانه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
واقعا آنقدر بدبخت شدیم که باید بفکر تابعیت دادن به افغانیها باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
یک شو تبلیغاتی که تهش مشخصه حالا اوایلش همشون مخلصن و دنبال درد و دل مردم احزاب و تشکلها هستن بعد سرد میشن آخرش هم میگن لایق نبود از اول تا آخرش ی شو سیاسی فقط برای مسخره کردنه ملته سیرک راه انداختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
کی قول میده اگه آقای رئیسی همه چی رو درست کرد چهار سال دومش بهش رای بده؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اگر آقای رئیسی بتوانند مشکل تورم ، بیکاری ، مسکن و ازدواج جوانان رو رفع کنه ...........چه دهن های گشادی که بسته نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
نبایدتوقع معجزه داشت واقع بینانه نگاه کنی مشکلات به این سرعت قابل حل نیست ولی میشه بایه رفتارخوب این مشکلات رابرای مردم قابل تحمل کرد درسته ماتحریم داریم ولی این دلیل نمیشه صف همه چی داشته باشیم .ان شاالله مشکلاتی که بخلطرناکارآمدی باشه حل میشه وبرای مسائل ریشه ای ترهم فکری میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
باید بتونند چون دولت جوان حزب اللهی آمده و قبلا هم گفتن که همه مشکلات از مدیریت داخلیه پس اگر نتونند یعنی همه حرفا باد هوا بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
آقای امیر پسند پور،چطور با عقل و منطق جور در میاد وقتی اصلاح طلب فردی را همچون رئیسی قبول نداشته باشه و به کاندید مورد نظرش که همتی بی کفایت باشه ، رای داده باشه . در دولت جناب رئیسی پُست و سمت بگیره و برای پیشبرد اهداف رئیس جمهور تلاش کنه؟!!!!!!!!! این فرد نه تنها تلاش نخواهد کرد بلکه سنگ اندازی نیز میکنه تا دولت رقیب جناح خودش را ناکارآمد نشان دهد. درضمن از جناح اصولگرا خیلی بیشتر و بهتر و پاکدست تر برای کابینه ی جناب رئیسی پیدا خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اگه کابینه دولت آقای رئیسی مثل دوره های قبل همه فسیل باشند

هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت. با جوانان کار دشوار نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اگه کابینه دولت آقای رئیسی مثل دوره های قبل همه فسیل باشند

هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت. با جوانان کار دشوار نیست.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۰۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اگه به جوونا بها بدن همه چی درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اگه دولت آقای رئیسی جوان ، انقلابی و جهادی باشند

و شبانه روز خدمت کنند میتونند تو چهار سال اولش اقتصاد و متحول کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
چیزایی که راجع به رییسی مینویسید آدم رو یاد مقالاتی میندازه که زمان احمدی نژاد درموردش مینوشتید.حالا ببینیم ۸ سال بعد راجع به رییسی چی میگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
شما فعلا پاسخگوی 8 سال تَکرار خودتون باشید یادتون هست رقص و پایکوبی ها وسط خیابان؟ شعار با روحانی تا 1400 ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
کار رئیسی فوق‌العاده سخته.

بلایی که روحانی تو این هشت سال سر ایران آورد ، هیتلر با دنیا نکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
تحريم و كرونا و ترامپ بلا رو سر ما آوردن. كل نظام نتونست مديريت كنه اوضاع رو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
ناشناس:
۱۳:۰۰
اولا ترامپ نه، امریکا
ثانیا مگه همه چیش بینی نمی کردن امریکا برجام رو بهم بزنه؟
ثالثا با مدیریت خودتون کرونا رو منتشر می کنید بعد کرونا رو بهانه می کنید؟
حالا که با برجام کشور رو فلج کردید به نظام ربطش می دید؟
نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۲۰ تير ۱۴۰۰
4 سال دیگه همین بلا رییسی سرمون در میاره بشین و نگاه کن خواهی دید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اتفاقا برعکس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
در2سال فعالیت دستگاه قضا شاهد نشستهای مختلف اعم از تشکلهای دانشجویی و تبادل نظرات با جامعه کارگری و نشست
خبری سخنگوی دستگاه قضا و اعلام ریز اقدامات
نشان از فراجناحی بودن سید بزرگوار میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۲۰ تير ۱۴۰۰
سید بزرگوار خخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۰۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
انشاءالله و به حول قوه الهی خداوند جل جلاله و خرد و حمایات مختلف جمعی مومنین مستضعفین امت واحده رسول الله ص صادقانه دلسوزانه و مقتدرانه قدرتمندانه با گامهای موثر بدون هیچگونه اشتباهی دولت سیزدهم و انشاءالله دولت چهادهم و الی دولتهای دیگر تا رسد به دولت ظهور منجی عالم بشریت عج از موفقترین دولتها طی چهل اندی سال گذشته در همه ابعاد و همه امورات خواهند بود . ما مستضعفین می توانیم هیچ راهی برای مستضعفین انقلابی بن بست نبوده و نیست و نخواهد بود به اذن الله خداوند جل جلاله و دستان پر قدرت یاری رسانش .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه آزاده اندیشانه عادلانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
فکر میکنم از اونایی بود ی که چهار صفحه انشا مینوشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
آره خوب نتیجه اش در جامعه مشخصه
آخرین اخبار